2011-09-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Civila tullare ser man inte. Det kan vara vem som helst.
Tullare ororar mig inte och jag letar inte precis efter några tullare eller bryr mig om de med på tåget eller inte. Jag räknar kallt med att inte bli misstänkt för någonting eftersom jag är en sådan lugn och vårdad person. Jag gör mig inget besvär med att gömma undan mitt röka. Jag är inte nervös.

Jag hoppas du stöter på en hundpatrull. Hundar luktar även på fula gubbar även om dom ser rakade och kammade ut.

Åker man regelbundet känner man igen den civila tullen utan problem.
Citera
2011-09-21, 14:46
Medlem
fjantjolles avatar
Ett tips är att lägga CB:n i en påse med kaffebönor och överdrivet mycket parfym i, det är lukter som förvirrar hundens nos.

Men det absolut viktigaste är att vara normal och inte se nojig ut.
Citera
2011-09-21, 16:53
Medlem
APPRENTICEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjantjolle
Ett tips är att lägga CB:n i en påse med kaffebönor och överdrivet mycket parfym i, det är lukter som förvirrar hundens nos.

det är oroväckande att detta kommer upp igen en hund luktar inte som oss.. de känner lukten igenom parfym, kaffe u name it det ända som funkar är att packa tillräckligt bra för att det inte ska läcka ut några molekyler från det du smugglar..... men du har rätt i det andra
Citera
2011-09-21, 21:07
Medlem
Någon som vet hur det ser ut med tull och hundar på köpenhamn Centralstation?
Är det ens någon där eller är det bara när man kommer över till Sverige? Brukar tullare bestiga tex x2000?

svara gärna pm om någon vänlig själ har lite fakta
Citera
2011-09-21, 22:20
Medlem
3 kvickisar:

1. Är det sant att hundar kan lukta igenom massiva ämnen som t.ex. järn? Teoretiskt sätt om man skulle placera cb inuti en 10 cm tjock järnkub, diamantblästra o elda på den, skulle det inte då vara helt omöjligt för hunden att lukta igenom? Menar man inte mer att det alltid blir spår från haschet som i sin tur gör att hunden hittar "kärnan"? Vilket leder till min följdfråga/teori

2. Borde man inte kunna, om man t.ex. smugglar cb i en bil, "stryka" på eller försöka sprida ut lukten extra mycket på andra ställen än just där man har gömt det? Då borde ju hunden dras (om man stryker "i andra änden av bilen", dit) och när de ser att det inte finns något där antar dom väl att det bara finns spår i bilen och att det är det hunden uppfattar?

3. Smuggla i spolarvätskan? Där både omsluts det helt och är också ganska långsökt ställe att smuggla på?

tack på förhand
Citera
2011-09-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjantjolle

För tre år sedan torskade jag med röka som låg i en tät behållare, inuti 3 plastpåsar varav de två yttre var fyllda med kaffe respektive flytande tvål. Dessa påsar låg alltså i en behållare som även var fylld till bredden med kaffe.

Mao, det fungerar inte, aldrig någonsin.
Citera
2011-09-24, 17:47
Medlem
alkemisten2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
För tre år sedan torskade jag med röka som låg i en tät behållare, inuti 3 plastpåsar varav de två yttre var fyllda med kaffe respektive flytande tvål. Dessa påsar låg alltså i en behållare som även var fylld till bredden med kaffe.

Någon borde nästan skriva till detta i början av tråden, detta börjar bli riktigt larvigt hur slöa folk är, sök för FAN och inse att det inte går.
Hela den här tråden är bara repetition till 90%
/sur idag
Citera
2011-09-24, 18:10
Medlem
Kan tillägga att jag pratade mig ur allting trots att hunden visade intresse för mina kläder. Men det ÄR tvärt omöjligt att maskera doften av cannabis. OM hunden inte reagerar så är den distraherad av annat än doft alt känner inte doften pga att den ligger högt upp etc.

Tullmännen lät hunden lukta på 10 - 12 väskor i bagage-facket längst fram i vagnen, jag såg hur det gick till och hunden visade starkt intresse för en av väskorna. Så om ni tullhoror läser detta, det var sweet att prata omkull er och ett sant nöje att bli erbjuden nya saker direkt när jag stiger ur tåget vid ändstation.

Toaletten vändes ut och in, alla säten som var tomma blev sniffade.
Citera
2011-09-24, 18:21
Medlem
XzCaliberRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Respectmyauthority
Det sa jag aldrig. Det funkar så att om du skickar från låt säga Köpenhamn till Luleå, så skickas brevet till Malmö, där det på kvällen flygs till Luleå och körs sedan till den "lokala" terminalen (eller närliggande postterminal). Där finsorteras sedan brevet/paketet vidare till den orten du adresserat. I och med att brevet/paketet flygs kan det mycket väl vara hårdare bevakning på själva flygplatsen, men jag tvivlar starkt på att det kontrolleras ofta alls på själva terminalerna. Det kan i såna fall vara om polisen fått något tips på att något speciellt ska skickas, eller slumpmässiga stickprov. Som med allt finns det risker, men dem är nog inte speciellt stora om du frågar mig. Se däremot till att paketet inte luktar, för jag har själv varit med om att vi har hittat CB i paket, och de som hittat de kontaktar då polis som kommer dit.

Hittat?

ni får väl inte leta igenom några paket som skickas?
Citera
2011-09-25, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dethmaster
3 kvickisar:

1. Är det sant att hundar kan lukta igenom massiva ämnen som t.ex. järn? Teoretiskt sätt om man skulle placera cb inuti en 10 cm tjock järnkub, diamantblästra o elda på den, skulle det inte då vara helt omöjligt för hunden att lukta igenom? Menar man inte mer att det alltid blir spår från haschet som i sin tur gör att hunden hittar "kärnan"? Vilket leder till min följdfråga/teori

2. Borde man inte kunna, om man t.ex. smugglar cb i en bil, "stryka" på eller försöka sprida ut lukten extra mycket på andra ställen än just där man har gömt det? Då borde ju hunden dras (om man stryker "i andra änden av bilen", dit) och när de ser att det inte finns något där antar dom väl att det bara finns spår i bilen och att det är det hunden uppfattar?

3. Smuggla i spolarvätskan? Där både omsluts det helt och är också ganska långsökt ställe att smuggla på?

tack på förhand

1. Nej, det tror jag inte. Folk tror nog att plast i allmänhet är tätt, men plastfolier är fulla med små hål som släpper ut luktämnen, som trots allt är ganska stora molekyler. Men det finns helt täta ämnen, t ex glas och stål, som inte släpper igenom luft eller vattenmolekyler ens. Genom sådana material kan hundar inte lukta någonting, hur duktiga dom annars är. Men plast är inte bra. Använd kondomer istället, eller gummihandskar, som är mycket säkrare och tätare.

2. Jo, det kan man, men tullen känner till det tricket också, och det är mycket osäkert. Tullarna är mycket skickliga på att hitta smuggelgods och blir dom misstänksamma ligger man illa till. Ett annat trick är att låta tullarna göra ett mindre beslag, t ex några gram som man slarvigt har i fickan. Då kanske dom nöjer sig med det och missar de fem kilona man har gömt i underredet eller takräcket.

3. Det luktar kanske inte men är lätt att upptäcka visuellt. Det finns inget säkert ställe man kan gömma knark i en bil som inte tullarna känner till. Det är deras jobb att veta sådant.
Citera
2011-09-25, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan

Vaddå för tät behållare?
Varken plast, kaffe, eller tvållösning, är täta. Plasten är full med små hål som i en herrgårdsost och gaser löser sig i vattenlösningar och tränger igenom. T ex syre, som löser sig i vatten och finns rikligt i havets ytskikt.

Det finns dock vissa dofter man kan lura hunden med på olika sätt. En av dem är att använda tvättmedel, ej flytande, som slår ut hundens luktsinne tillfälligt. En annan doft är brandrök, som får hunden att rygga tillbaka. Det finns flera naturliga biologiska dofter med samma effekt. Låt mig få nämna några exempel så förstår ni nog vad jag menar. Tag t ex tigerpiss eller elefantskit, om ni kan komma över något sådant på Zoo. Då kommer hunden att bli så rädd att den skiter på sig och luktar ingenting alls.
Citera
2011-09-25, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jo-ia
Jag hoppas du stöter på en hundpatrull. Hundar luktar även på fula gubbar även om dom ser rakade och kammade ut.

Åker man regelbundet känner man igen den civila tullen utan problem.

No big deal - i så fall. Jag är inte skraj för att åka fast för lite röka som ni är. Okay, jag blir av med det, det är det enda som händer, och då får jag åka och handla nytt bara. Sen är det inte mer med den saken. Jag får kanske böter, men dom betalar jag inte ändå.

När man blir lite äldre och har livet bakom sig har man ett annat perspektiv på livet och då kan man tillåta sig själv vissa friheter och vara lite kaxig. Men om man är ung och har livet framför sig bör man kanske vara lite försiktigare och inte förstöra sitt liv och framtid. Det är skillnaden som du inte förstår ännu, grabben. Du är ännu omogen i ditt resonemang och jag kan tala om för dig att det finns vissa saker som man inte kan förstå om livet förrän man har kommit upp i mogen ålder och närmar sig slutet.
För varje dag som går blir den återstående tiden man har på Jorden allt mindre, vilket medför att ens liv blir allt mindre värt. När det återstår endast en dag att leva, är livet som minst värt. Saker som förr hade stor betydelse förlorar sitt värde när man blir äldre och därför kan jag kosta på mig denna arroganta nonchalans mot tullare.

Jag förstår att det retar dig, men nu när du vet varför kan du kanske förstå mig?

EDIT: Jag intresserar mig inte för andra passagerare när jag reser till och från Köpenhamn och finns det civila tullare där ser jag dem inte. Jag är helt inte intresserad av att veta det. Det saknar betydelse för mig. Tar dom mig så gör dom det, annars inte. No big deal.
Senast redigerad av carllarsen 2011-09-25 kl. 10:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in