2006-07-28, 01:38
Medlem
Uppercuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Jag menar av människor. De brukar inte ha knarkhundar på posten i Sverige.

Du har blivit förd bakom ljuset min vän. Knarkhundar söker ofta genom posten.

Därmed inte sagt att man åker dit så fort man skickar nåt. Mängder brev/paket kontra antalet stickprov/kontroller gör att det ändå borde vara ganska lugnt att skicka grejer. Men hundarna är högst verkliga
Citera
2006-07-28, 01:46
Medlem
deanjamess avatar
haah vad många fula tröjor du måste ha då om du får en varje gång du hittar ngt. vet otaliga personer som skickat och det funkar utmärkt finns ju en risk men de söker väl igenom kanske 1 gång i veckna vad jag har hört, vet folk som har förlorat lite men mesta gångerna kommer det fram.

finns trådar om detta så det är bara att söka om du vill veta mer=)
Citera
2006-07-28, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppercut
Haha vad snackar du för skit? Knarkhundarna brukar dyka på nattkröken på min terminal och som av en händelse är det BARA inrikespost som hanteras då..

Lycka till med att skicka grejerna! Det som jag hittar brukar jag ge till tullmäster i utbyte mot en 'narkotikatipset' t-shirt. man gör man vad kan.
Vad snackar DU för skit?!

Citat:
Ursprungligen postat av Postlag (1993:1684) 19 §
Den som i postverksamhet har fått del av eller tillgång till någon av följande uppgifter får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta,
1. uppgift som rör särskild brevförsändelse som befordras inom verksamheten,
2. annan uppgift som rör en enskild persons förbindelse med verksamheten när det gäller befordran av brev, eller
3. uppgift som hänför sig till åtgärd att kvarhålla eller beslagta försändelser enligt bestämmelserna i 27 kap. rättegångsbalken.
Tystnadsplikten enligt första stycket 1 och 2 gäller inte i förhållande till avsändaren och mottagaren av brevförsändelsen.
För uppgift om en enskild persons adress gäller tystnadsplikt endast om det kan antas att ett röjande av adressen skulle medföra fara för att någon utsätts för övergrepp eller annat allvarligt men.
Min fetmarkering. Du bryter alltså mot postlagen om du på eget bevåg överlämnar en försändelse, som luktar eller ser ut på ett suspekt sätt, till ordningsmakten. För övrigt har tullen inget alls med inrikesförsändelser att skaffa. Dock får polis/åklagare begära ut uppgifter som omtalas i 19 §, men detta torde endast ske vid sannolik misstanke.

Vidare så är jag ytterst tveksam till att en narkotikahunds markering på ett kuvert/mindre paket som hanterats med tusentals andra försändelser duger som misstanke när det gäller att ta försändelsen i beslag. Och även om försändelsen öppnas och illegalt preparat påträffas så är det stört jävla omöjligt att dömma någon för narkotikabrott (möjligen då avsändaren om han är klåparaktig nog att lämna spår), det är till dags dato INTE olagligt att få sig tillsänt saker som i sig är olagliga.
Citera
2006-07-28, 15:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppercut
Haha vad snackar du för skit? Knarkhundarna brukar dyka på nattkröken på min terminal och som av en händelse är det BARA inrikespost som hanteras då..

Lycka till med att skicka grejerna! Det som jag hittar brukar jag ge till tullmäster i utbyte mot en 'narkotikatipset' t-shirt. man gör man vad kan.

Har gjort mina pass på postterminal också. Aldrig sett en knarkhund där.

I allt övrigt hänvisar jag till discords inlägg ovan.
Citera
2006-07-28, 16:01
Bannlyst
Om du tänker skicka gräs, så lägg de i en tät schampo flaska! Limma fast korken sedan lägg den i kuvertet... Luktar inge alls!
Citera
2006-07-28, 16:33
Medlem
zodsters avatar
Som flera redan har påpekat så verkar det vara(man kan ju aldrig vara 100) hyffsat säkert att skicka inrikes. Även om nån nu skulle plocka ditt paket/brev så går det ju alltid att bortförklara det om snuten skulle få för sig att fråga ut dig om det. Ett tips är väl att be den som skickar slänga dit en "C/O Vemsom Helst" över adressen så är det ju bara påstå att det var till en f.d flatmate som inte bor kvar osv.

Jag och mina polare har iaf inte haft några problem med att skicka varken brunt eller grönt(kom ihåg att packa det gröna llite bättre bara)
Citera
2006-07-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zodster
---Även om nån nu skulle plocka ditt paket/brev så går det ju alltid att bortförklara det om snuten skulle få för sig att fråga ut dig om det.---
---Ett tips är väl att be den som skickar slänga dit en "C/O Vemsom Helst" över adressen så är det ju bara påstå att det var till en f.d flatmate som inte bor kvar osv.---
Wannabeskurkens vanligaste misstag, bortförklaringen. Det är polisens uppgift att bevisa saker, så håll käften tills dom kan visa vattentätt bevis på att du har beställt varan. Kan dom inte det så är det inte ditt problem att någon för dig helt okänd utan anledning skickat sina grönsaker till dig. Framför allt är det inte olagligt.

C/O Vemssom Helst är en extra dum idé, då polisen kommer att bevisa att personen aldrig bott på dina dress (vilket personen aldrig gjort, förutsätter jag här), därmed har dom bevis för att du ljuger och förmodligen kommer åklagaren att gå till åtal på din bristande trovärdighet.
Om C/O blabla bott hos dig har du ett annat problem, nämligen att vederbörande inte kommer att uppskatta polisen uppvaktning och mycket möjligt kommer vilja sätta dit dig.
Citera
2006-07-28, 18:25
Medlem
zodsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
C/O Vemssom Helst är en extra dum idé, då polisen kommer att bevisa att personen aldrig bott på dina dress (vilket personen aldrig gjort, förutsätter jag här), därmed har dom bevis för att du ljuger och förmodligen kommer åklagaren att gå till åtal på din bristande trovärdighet.
Om C/O blabla bott hos dig har du ett annat problem, nämligen att vederbörande inte kommer att uppskatta polisen uppvaktning och mycket möjligt kommer vilja sätta dit dig.

Jag förstår din poäng helt och hållet, men en sak jag undrar är hur polisen skulle kunna bevisa hur en viss person inte bott hos dig?
Citera
2006-07-28, 18:44
Medlem
Citat:
Jag förstår din poäng helt och hållet, men en sak jag undrar är hur polisen skulle kunna bevisa hur en viss person inte bott hos dig?

Om personen har bott hos dig och tagit emot brev, så har Posten de uppgifterna, dock är jag osäker på hur länge de sparas. Det förekommer inte narkotika hundar på terminalerna i inrikes delen.
Citera
2006-07-28, 18:46
Bannlyst
Citat:

Dom frågar helt enkelt vad personen heter och var personen bor just nu. Har man en inneboende så vet man banne mig namnet på den och var den har flyttat. Säger man att man inte vet inte det så tar dom det som lögn och du får med all säkerhet en gratis bilresa till närmaste polisstation.

Apropå c/o adress.. hahaha har du alldeles rökt ner dig zodster med tanke på den korkade idén? Tänk först. Handla sedan. På så sätt så slipper du en massa onödiga bekymmer hädanefter i livet.
Citera
2006-07-28, 18:49
Medlem
Citat:
Fråga personen i fråga är väl den enklaste metoden? Om nu inte vår käre mottagare hittat på en imaginär person, har stött på lurifaxer som gjort det, med dåååligt resultat.
Citera
2006-07-30, 22:38
Medlem
faggot666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druffy
Om du tänker skicka gräs, så lägg de i en tät schampo flaska! Limma fast korken sedan lägg den i kuvertet... Luktar inge alls!

alltså och detta är ju inte det minsta suspekt..? vem fan skickar shampoo inrikes? iochförsig är du ju inte olagligt att vara totalt knasig och göra en sådan grej, men jag skulle tippa på att det drar uppmärkelsen till sig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in