2007-08-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reffe sa ngagga
Hej

Vad är det egentligen som i det moderna samhället gör att vissa människor blir rasister? Är det bara ren dumhet eller finns det någonsin någon slags grund i dess resonemang? Kanske gror det ur avundsjuka eller någon traumatisk händelse under barndomen som dem försöker undantränga?
Vad har ni att säga?

utvecklingen i det svenska samhället är nog en bidragande faktor?
Citera
2007-08-25, 16:17
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Etablerad är väl inte samma sak som statisk? Vi har en lång historia med svensk tradition. Att en och annan idiot kommer hit och firar ramadan kommer ju knappast göra ramadan till en del av den svenska kulturen.

Men som du ser har du nu glidit ifrån rasfrågan (igen) och kommit in på kulturproblem. Som jag fortfarande hävdar är det man bör ha som utgånsgpunkt om man vill argumentera om detta, inte biologiska förutsättningar. Det är inte direkt (och knappt indirekt) relevant för diskussionen.

Att någon folkrupp har en viss biologisk förutsättning och därför utvecklat en viss kultur har ju ingen betydelse för oss. Vid invandring/integration är det kulturskillnaden som utgör ett direkt problem, inte en viss biologisk förutsättning. Biologiska förutsättningar varierar nämligen nämnvärt från person till person även här i Sverige, bland svenskar. Men det gör inte kulturen.
Du skojar med mig nu va? Jag hoppas du har källa på ditt dravel? Vår kultur är långt ifrån etablerad och på något sätt cementerad i vårt samhälle, den har tex kraftigt förändrats under de senaste 20åren, och forskare ser ett direkt samband mellan invandring och förändring. Vår etablerade kultur är på väg bort, och bytas ut.

Jag antar att du aldrig hört tals om rastypiska beteendemönster?

Tror inte ens att jag orkar bemöda mig med att bemöta dina påståenden, fastän min tid är helt oviktig så känns det som slöseri.

Återkom med lite källor och vettiga inlägg som är cementerade sanningar så kan vi prata mera.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-25, 16:19
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Tvärtom, kulturskillnader är ju problemet. Att du sen ogillar invandrare får man ju lov att acceptera, men det blir tokigt när du försöker göra argument av det.

Som jag sagt tidigare, en svenskfödd neger som adopteras av svenska föräldrar utgör ju inget problem i sig? Eller? Måhända du ogillar det, men (tyvärr) kan man inte resonera på det viset kring invandringspolitik.
Det tragiska är att jag endast behöver två ord för att slå hål på din myt:

Rastypiska beteendemönster

/mvh Ikh
Citera
2007-08-25, 16:21
Medlem
Reoshis avatar
Vad är fel på lite ny kultur? :P
Citera
2007-08-25, 16:24
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Vad är fel på lite ny kultur? :P
Ny kultur är inget man kommer ifrån, utan kulturen är dynamisk och måste vara föränderlig. Detta är nästan ett krav för att den inte ska gå under. Dock är det viktigt att bevara den ursprungliga kulturen, annars tappar man sin identitet.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-25, 16:26
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Ny kultur är inget man kommer ifrån, utan kulturen är dynamisk och måste vara föränderlig. Detta är nästan ett krav för att den inte ska gå under. Dock är det viktigt att bevara den ursprungliga kulturen, annars tappar man sin identitet.

/mvh Ikh

Så, om det inte kommer några invandrare, då blir den helt plötsligt statisk? Jag menar, även inrikespolitiken är ju hårt anpassad efter globaliseringen.
Citera
2007-08-25, 16:27
Medlem
Reoshis avatar
Tappar sin identitet? Jag är mig själv whatever happends, vad ska vi ha en 'kulturs identitet' till iaf?
Citera
2007-08-25, 16:31
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Så, om det inte kommer några invandrare, då blir den helt plötsligt statisk? Jag menar, även inrikespolitiken är ju hårt anpassad efter globaliseringen.
Om du läser resten av det inlägget så ser du att jag skriver att den aldrig kan bli statisk, men antingen så saknar du läsförståelse eller vill du inte förstå vad jag skriver. Politik ändras från år till år, och är inget att fästa någon vikt på, samt att politik väldigt sällan gör några avtryck i kulturen. Möjligt att man kan förstärka eller försvaga vissa subkulturer men det är allt.

/mh Ikh
Citera
2007-08-25, 16:47
Medlem
ikhs avatar
Ska förklara ytterligare ingående för vår kulturhatiske vän här, om varför biologin ligger i grunden.

Människoraserna, oavsett om de äger samma grad av intelligens eller inte, har olika beteendemönster nedärvda och deras beteende därför skiljer sig åt – att olika raser skapat olika kulturer på grund av vad de är, snarare än blivit vad de är på grund av sina kulturer. Därför skulle det vara lika omöjligt för exempelvis japaner att bevara den västerländska kulturen, som för vita västerlänningar att bevara den japanska; kulturens bestånd beror således på rasens bestånd.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-26, 13:47
Bannlyst
Citat:
Nej, antropologin är klar på hur många raser det finns, och det är två spår som gäller antingen 3st eller 7st, sen finns det subraser/folkgrupper. Ska du diskutera kan du iaf hålla dig till fakta, annars är det meningslöst.

Och nej, rasism inriktar sig även mot folkgrupper då de faller inom just SUBRASER

Dessa är de 7st raser som finns enligt det ena spåret.
Negroider
Kaukasier (Européer inklusive indier och araber)
Australoider (Maorier, ainos och vissa indiska folkslag)
Mongoloider
Yngre Mongoloider (indianer)
Malajer (Polynesier, Sydostasiater)
Kapoider (Sydafrikanska urinvånare)

Och dessa är de 3st raser som finns enligt det andra spåret, notera att det är samma raser som i de 7.

Negroider
Kaukasier
Mongoloider

//Edit: Ber naturligtvis om ursäkt för mitt tidigare inlägg där jag nämner 4st raser, blev en liten fakta miss, då jag av gammal vana räknade in Kapoider som den 4:e rasen, detta tillhör dock inte de två antropologilärorna.

/mvh Ikh
Kaukasier är inte detsamma som kaukasoider Annars var det rätt.
Citera
2007-08-26, 14:09
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Kaukasier är inte detsamma som kaukasoider Annars var det rätt.
Oj faen, hade det smygit sig in ett litet stavfel, tackar för noteringen.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-27, 09:48
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Människan är en varelse vars biologi ger den unika förutsättningar för att bygga upp kultur. I takt med att kulturen utvecklas byggs dessa biologiska förutsättningar ut med nya sedvänjor, idéer och teknologi som även de påverkar hur kulturen kan fortsätta att förändras. I det internationella forskningsprojektet Cultaptation studeras frågor om kulturell förändring och anpassning från flera vetenskapliga perspektiv.

Beskriver det ur ett mycket förenklat perspektiv, så ta och släpp din kvasiintelligenta attityd och kom med i matchen, och sluta att bygga din argumentation utifrån vad du tror dig veta, och kom med lite fakta istället.

/mvh Ikh

Du borde läsa den här boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in