Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Etablerad är väl inte samma sak som statisk? Vi har en lång historia med svensk tradition. Att en och annan idiot kommer hit och firar ramadan kommer ju knappast göra ramadan till en del av den svenska kulturen.
Men som du ser har du nu glidit ifrån rasfrågan (igen) och kommit in på kulturproblem. Som jag fortfarande hävdar är det man bör ha som utgånsgpunkt om man vill argumentera om detta, inte biologiska förutsättningar. Det är inte direkt (och knappt indirekt) relevant för diskussionen.
Att någon folkrupp har en viss biologisk förutsättning och därför utvecklat en viss kultur har ju ingen betydelse för oss. Vid invandring/integration är det kulturskillnaden som utgör ett direkt problem, inte en viss biologisk förutsättning. Biologiska förutsättningar varierar nämligen nämnvärt från person till person även här i Sverige, bland svenskar. Men det gör inte kulturen.
Du skojar med mig nu va? Jag hoppas du har källa på ditt dravel? Vår kultur är långt ifrån etablerad och på något sätt cementerad i vårt samhälle, den har tex kraftigt förändrats under de senaste 20åren, och forskare ser ett direkt samband mellan invandring och förändring. Vår etablerade kultur är på väg bort, och bytas ut.
Jag antar att du aldrig hört tals om rastypiska beteendemönster?
Tror inte ens att jag orkar bemöda mig med att bemöta dina påståenden, fastän min tid är helt oviktig så känns det som slöseri.
Återkom med lite källor och vettiga inlägg som är cementerade sanningar så kan vi prata mera.
/mvh Ikh