2007-08-23, 15:12
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Ja, men om det bara är raserna som spelar någon roll. Då borde man ju få samma resultat om man undersöker intelligensen hos amerikanska vita rasister och svenska diton? Alltså är din tidigare kritik helt irrelevant.
Nej, eftersom gruppen rasister inte är homogen, och består inte av en enda ras.

//Edit: Och om man skulle förutsätta att dessa var en homogen grupp, så skulle dessa utgöra en aldeles för liten grupp för att ge ett sanningsenligt resultat.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-23, 15:14
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Varför är negrer en del av mänskligheten? Varför är inte chimpanser det?
Var det verkligen det bästa du kunde komma på?
Citera
2007-08-23, 15:15
Medlem
Reoshis avatar
ok vi låtsas negrer är en farsot, vad ska vi ta oss till med dem?

som du sa innan bör vi försöka återuppbygga tex afrika så att dem vill stanna där?

men varför ska inte dem få flytta vart dem vill, precis som vi vita?

allvarligt talat rasistiskt resonemang leder inte till något gott.

bara hat.
Citera
2007-08-23, 19:34
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Nej, eftersom gruppen rasister inte är homogen, och består inte av en enda ras.

//Edit: Och om man skulle förutsätta att dessa var en homogen grupp, så skulle dessa utgöra en aldeles för liten grupp för att ge ett sanningsenligt resultat.

/mvh Ikh

Hur definierar du bereppet homogen? Det är långt i från självklart att man skall baserade på det luddiga begreppet "ras". Jag tror den kulturella/sociala identiteten är otroligt mycket starkare än den etniska. Sen är det klart att dessa oftast sammanfaller. Infödda Engelsmän, svenskar osv. delar ju ofta samma etniska och kulturella identitet. Det som du och många andra med dessa åsikter här på forumet gör är att se den etniska tillhörigheten som helt dominant, och den kulturella/sociala inte ens som en parameter.

Många rasister tenderar tyvärr att stämma rätt bra in i denna beskrivning tagen ur studien Cognitive Functioning and Prejudice: A Nine-Year Follow-Up Study Men som sagt, man skall väl inte generalisera?

"... children demonstrating a higher level of group prejudice exhibited a number of difficulties in dealing with objective cognitional problems. Their performance was characterized by a tendency towards rigidity, overgeneralization, categorizing and dichotomizing, concretization, simplification, furcation, dogmatism and tolerance of ambiguity. The less prejudiced child exhibited a tendency toward flexibility, realistic generalization, individualizing, abstraction, retention of complexity and totality, a lack of dogmatism, and a tolerance of ambiguity."
Citera
2007-08-23, 20:53
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Genom att träffa människor av en annan ras inser man snabbt att negrer, araber och andra sydlänningar är underlägsna på det biologiska planet.
Du är en fjolla och hänvisas till den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=525434
Där kan du ta upp dina "argument" samt motivera varför det får dig att hata negrer.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Själv är jag A---- - dvs tror inte på raser.
Ser du heller ingen skillnad på råttor och möss, gorillor och schimpanser, sothönor och änder osv.? Problemet ligger inte i att mänskligheten är uppdelad i olika raser - precis mer eller mindre alla arter är - utan i faktumet att människor inte kan respektera detta. Att folk hatar negrer är helt omotiverat. Att de skulle ha 5-10 lägre genomsnitts-IQ än oss européer är bara en korkad ursäkt.

Min poäng är hursomhelst att det självklart visst finns raser i människoarten.
Citera
2007-08-23, 21:49
Medlem
syco_00s avatar
Nationalism?
Citera
2007-08-23, 22:56
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Ser du heller ingen skillnad på råttor och möss, gorillor och schimpanser, sothönor och änder osv.? Problemet ligger inte i att mänskligheten är uppdelad i olika raser - precis mer eller mindre alla arter är - utan i faktumet att människor inte kan respektera detta. Att folk hatar negrer är helt omotiverat. Att de skulle ha 5-10 lägre genomsnitts-IQ än oss européer är bara en korkad ursäkt.

Min poäng är hursomhelst att det självklart visst finns raser i människoarten.

Ser? Råttor och möss är olika ARTER. Däremot finns det olika raser inom rått-arten - och faktiskt flera arter inom det vi kallar för möss.

För att återanvända text jag skrivit i PM till en användare:

Jag anser faktiskt inte att människan som art har så stora skillnader mellan de olika populationerna att man kan beteckna varianterna som raser, i biologisk mening. Sen har vi ju använt orden mer som etniska och sociala beteckningar.

Att de olika populationerna skiljer sej åt till utseendet, det måste man ju vara blind för att inte se, men som jag begripit det så räcker skillnaderna alltså inte.

Det finns djurarter som har raser, eller mera rätt beteckning är underart, som t ex björn, tiger, gorilla - och sen finns det våra egna produkter, häst, katt, hund och ko - där vi medvetet odlat fram raser. (Även om jag är lite osäker på om man faktiskt kan påstå att hundraserna är raser i biologisk mening.)

Min utgångspunkt är alltså vetenskapen - och inte något ideologiskt skäl.

Sen håller jag med dej - SKULLE det nu funnits skillnader, så bör man inte göra några värderingar av det.

Det som är väldigt märkligt i sammanhanget är att de som är envisast med att hävda att raser finns, och att de skiljer sej åt, och att de är olika bra - av någon outgrundlig slump så råkar det vara så att de själva tillhör den bästa rasen?

Visst är detta konstigt?

Det hade ju varit mera trovärdigt om t ex en nordeuropeisk rasist hade hävdat att afrikanerna är betydligt bättre än den egna rasen - och att han i så fall hade propagerat för rasblandning så de värdefulla generna från "negrerna" skulle ympas in i den egna befolkningen.

Underligt nog hör man ALDRIG några såna tongångar.

Citera
2007-08-23, 23:24
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
Jag tror att det först och främst beror hos medelsvensson på en kärlek till fosterlandet och en vilja att bevara den samt den egna kulturen. Vilket är fint.

Det som inte är fint är att medelsvensson glömmer att utvandring sker pga ekonomiska problem som västvärlden har varit med och skapat och bär huvudansvaret för.

Det är en kombination av dessa två saker som föder rasismen tror jag, en primitiv form av missriktad kärlek.

Det tror jag inte alls på. Fredrik Lindström och Peter Englund menar på att vi svenskar är det minst patriotiska folket i Europa, om inte i hela världen. Ordet svensk uppfattas som väldigt negativt och ordet osvensk uppfattas som något väldigt bra.

Har sprängande huvudvärk just nu så jag orkar inte leta upp en ordentlig källa just nu. vet bara att Fredrik Lindström tog upp det hela i första avsnittet av Världens modernaste land
Citera
2007-08-24, 00:17
Medlem
Zaxxons avatar
Tror de flesta inte är rasister utifrån ett biologiskt perspektiv, utan mer att man stör sig på viss kultur, beteende, invandring med kass integration, m.m. Detta har jag märkt i min bekantskapskrets då vänner bosatt sig i invandrartäta orter. Det går ganska snabbt oxo, från en fördomsfri Svensson till rabiat lill-Hitler på ett halvår. Det krävs bara ett inbrott i bilen och nån stökig granne, eller stulen cykel och möte med kaxiga ligistungar, osv.

Citat:
Sen håller jag med dej - SKULLE det nu funnits skillnader, så bör man inte göra några värderingar av det.

Det är klart det finns skillnader, men om de är tillräckliga för en rasindelning i biologisk mening tvivlar jag på. Eventuellt då hela DNA/gen-kitet blivit klarlaggd att man kan göra några approximativa indelningar, men då kommer ju frågan in om vad som skall vara betydande. Få gener kan bestämma vissa fenotyper och drastiskt ändra utssendet, exempelvis Interaction Of Just Two Genes Governs Coloration Patterns In Mice

Citat:
Det som är väldigt märkligt i sammanhanget är att de som är envisast med att hävda att raser finns, och att de skiljer sej åt, och att de är olika bra - av någon outgrundlig slump så råkar det vara så att de själva tillhör den bästa rasen?

Visst är detta konstigt?

Det hade ju varit mera trovärdigt om t ex en nordeuropeisk rasist hade hävdat att afrikanerna är betydligt bättre än den egna rasen - och att han i så fall hade propagerat för rasblandning så de värdefulla generna från "negrerna" skulle ympas in i den egna befolkningen.

Tycker det inte är konstigt att de inte vill rasblanda med negrer, då deras "fakta" placerar negern i botten; som jag har uppfattat det. Dock så borde de vilja rasblanda sig med asiater (eller judar om man nu kan kalla dem för en ras) som brukar spöa den vite mannen i de undersökningar som är gjorda. Fast då riskerar de iofs. att få tål-inte-alkohol-genen; men man kan inte göra en omelett utan att knäcka några ägg.
Citera
2007-08-24, 00:33
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ser? Råttor och möss är olika ARTER. Däremot finns det olika raser inom rått-arten - och faktiskt flera arter inom det vi kallar för möss.

För att återanvända text jag skrivit i PM till en användare:

Jag anser faktiskt inte att människan som art har så stora skillnader mellan de olika populationerna att man kan beteckna varianterna som raser, i biologisk mening. Sen har vi ju använt orden mer som etniska och sociala beteckningar.

Att de olika populationerna skiljer sej åt till utseendet, det måste man ju vara blind för att inte se, men som jag begripit det så räcker skillnaderna alltså inte.

Det finns djurarter som har raser, eller mera rätt beteckning är underart, som t ex björn, tiger, gorilla - och sen finns det våra egna produkter, häst, katt, hund och ko - där vi medvetet odlat fram raser. (Även om jag är lite osäker på om man faktiskt kan påstå att hundraserna är raser i biologisk mening.)

Min utgångspunkt är alltså vetenskapen - och inte något ideologiskt skäl.

Visst är detta konstigt?

När när man pratar om raser, eller igentligen geografiska raser så är fakta att den rasen är överlägsen alla andra raser för just de geografiska prövningar som finns inom det området. Det är just därför den rasen överlevt och utvecklats efter de förutsättningar som finns. Så rent biologiskt är alla raser överlägsna de andra under förutsättning att de befinner sig i just det området. Dock om man ska rangordna raser så är ingen bättre eller sämre än den andra. Endast bättre anpassad att överleva inom det området som är dess urhem.

Vad många missar är att man som rasist vill bevara sin ras, inte för att den är bättre eller sämre, utan just för att den är unik.

/mvh IKh
Citera
2007-08-24, 00:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
När när man pratar om raser, eller igentligen geografiska raser så är fakta att den rasen är överlägsen alla andra raser för just de geografiska prövningar som finns inom det området. Det är just därför den rasen överlevt och utvecklats efter de förutsättningar som finns. Så rent biologiskt är alla raser överlägsna de andra under förutsättning att de befinner sig i just det området. Dock om man ska rangordna raser så är ingen bättre eller sämre än den andra. Endast bättre anpassad att överleva inom det området som är dess urhem.

Vad många missar är att man som rasist vill bevara sin ras, inte för att den är bättre eller sämre, utan just för att den är unik.

/mvh IKh

I så fall vill jag nog beteckna dej som "rasmedveten" snarare än rasist.

Ditt argument låter ju ganska resonabelt, men med dagens högteknologiska värld så är våra biologiska tillkortakommanden i olika klimat ganska lätt avhjälpta. Med rätt krämer kan afrikaner mycket väl bo i det kalla nord, och med AC så kan vi bo i Afrika.
Citera
2007-08-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reffe sa ngagga
Hej

Vad är det egentligen som i det moderna samhället gör att vissa människor blir rasister? Är det bara ren dumhet eller finns det någonsin någon slags grund i dess resonemang? Kanske gror det ur avundsjuka eller någon traumatisk händelse under barndomen som dem försöker undantränga?
Vad har ni att säga?
Det här måste vara den mest idiotiska trådstarten på länge. Känns som 1992. Är du neger eller är du bara efterbliven? Har alla diskussioner här på FB gått dig spårlöst förbi?

Att ifrågasätta rasismens vetenskapliga grund är lika dumt som att ifrågasätta evolutionsläran. Att ifrågasätta den moraliska delen är lika dumt som att ifrågasätta en mors kärlek till sitt barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in