Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Ser du heller ingen skillnad på råttor och möss, gorillor och schimpanser, sothönor och änder osv.? Problemet ligger inte i att mänskligheten är uppdelad i olika raser - precis mer eller mindre alla arter är - utan i faktumet att människor inte kan respektera detta. Att folk hatar negrer är helt omotiverat. Att de skulle ha 5-10 lägre genomsnitts-IQ än oss européer är bara en korkad ursäkt.
Min poäng är hursomhelst att det självklart visst finns raser i människoarten.
Ser? Råttor och möss är olika ARTER. Däremot finns det olika raser inom rått-arten - och faktiskt flera arter inom det vi kallar för möss.
För att återanvända text jag skrivit i PM till en användare:
Jag anser faktiskt inte att människan som art har så stora skillnader mellan de olika populationerna att man kan beteckna varianterna som raser, i biologisk mening. Sen har vi ju använt orden mer som etniska och sociala beteckningar.
Att de olika populationerna skiljer sej åt till utseendet, det måste man ju vara blind för att inte se, men som jag begripit det så räcker skillnaderna alltså inte.
Det finns djurarter som har raser, eller mera rätt beteckning är underart, som t ex björn, tiger, gorilla - och sen finns det våra egna produkter, häst, katt, hund och ko - där vi medvetet odlat fram raser. (Även om jag är lite osäker på om man faktiskt kan påstå att hundraserna är raser i biologisk mening.)
Min utgångspunkt är alltså vetenskapen - och inte något ideologiskt skäl.
Sen håller jag med dej - SKULLE det nu funnits skillnader, så bör man inte göra några värderingar av det.
Det som är väldigt märkligt i sammanhanget är att de som är envisast med att hävda att raser finns, och att de skiljer sej åt, och att de är olika bra - av någon outgrundlig slump så råkar det vara så att de själva tillhör den bästa rasen?
Visst är detta konstigt?
Det hade ju varit mera trovärdigt om t ex en nordeuropeisk rasist hade hävdat att afrikanerna är betydligt bättre än den egna rasen - och att han i så fall hade propagerat för rasblandning så de värdefulla generna från "negrerna" skulle ympas in i den egna befolkningen.
Underligt nog hör man ALDRIG några såna tongångar.