Citat:
Ursprungligen postat av
Omaskeradmask
Nu har lagen skärpts för övergivande av katter!
Kom igen nu! Fram med vittnesmål i skydd av flashbacks anonymitet!
Har du lämnat barnens katt kvar på landet efter sommaren när ni åkt hem till stan igen?
Lämnade dina föräldrar kvar katten ni haft över sommaren på landet när sommarlovet var över?
Fram med era självupplevda vittnesmål! Detta är ett jätteproblem enligt djurvännerna men det är ohyggligt svårt att få detta med "sommarkatter" verifierat av någon som inte är organiserad djurvän utan bara en vanlig person som behandlar djur väl!
FRAM MED ERA OPARTISKA VITTNESMÅL OM SOMMARKATTER!
Jag börjar misstänka att fenomenet är KRAFTIGT överdrivet och bär kraftiga drag av vandringssägen! Sedan finns det förr all del förrymda och förvildade katter men de behöver ju inte vara sommarkatter! En sommarkatt har helt sonika nobbats att följa med till stan när sommarlovet är slut!
Det är inte en vandringssägen, det var vanligt att man hade sommarkatt förr. I bästa fall tog man bort katten innan man flyttade till stan, det vet jag mina kattvänner till morföräldrar gjorde och lurade i mamma de fått ett hem. De hade honkatt och brukade spara en unge ur vårens kull för att hon inte skulle börja löpa så fort igen och för allmän trevnad.
Det var, tro det eller ej,
helt normalt att ha en katt bara över sommaren och sen ta bort den, alternativt bara lämna katten som andra familjer gjorde. Mamma satte stopp för det här när hon blev vuxen.
Däremot tror jag inte det är speciellt vanligt idag, barnen är medvetna om vad en sommarkatt är och att man inte ska lämna kvar katten. Kan tänka mig en del idioter gör det ändå och säger att ett katthem kommer ta hand om den, alternativt lämnas den in där och man påstår kissen är upphittad.
Blir intressant att se vad som skrivs här, vilka berättelser från verkliga livet vi kommer att få läsa.