2015-07-16, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knestr
Skitgammal tråd, jag vet, men jag har funderat på det här med sommarkatter varje gång det dyker upp i media.

Finns det någon som har ett konkret inträffat fall, med namn på inblandade människor?

Jag har då aldrig träffat någon som har något matnyttigt att komma med.
Det är alltid bara de tragiska djurkramarfanatikerna som drar samma anekdoter utan att backa upp med något konkret. I regel sker detta när kassan börjar sina i deras äckliga katturinindränkta verksamhet.

Däremot är det inte ovanligt att katter rymmer och drar iväg på egna äventyr.

Givetvis så händer det ofta.

Rymmer iväg? Det är bara naturligt för dom att utforska världen.

Katten har rymt. Vi hann flytta innan den kom tillbaka. Är självklart bara massa skitsnack från oansvariga människor!

Vem flyttar ifrån en familjemedlem för att den inte hunnit hem?

Vad menar du med något konkret? Varför ska någon skriva ut namn? Mår du bättre av att veta att Anders 47 från Uppsala har gjort det?
Citera
2015-07-20, 01:38
Medlem
Scratchbites avatar
Området kring mitt sommarställe svämmar över med unga katter som jagar möss på åkrarna lagom kring September... resten av året ser man dem aldrig Vet inte om de blir skjutna, omhändertagna av ett härbärge eller tagna av räven, eller om de helt enkelt stryker med under vintern...

Så ja, nog finns de.
Citera
2015-07-21, 09:27
Medlem
kanelipullas avatar
En fråga bara.. vem faan skaffar en sommarkatt år 2015?
Den personen som gör det måste vara en idoit eller "pure evil" !!
Citera
2015-07-21, 10:23
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
En fråga bara.. vem faan skaffar en sommarkatt år 2015?
Den personen som gör det måste vara en idoit eller "pure evil" !!
Tror att det är en heldel "bortsprungna" katter som identifieras som sommarkatter. Honer som föder i smyg och ungkatter som ger sig ut i smörgåsbordet av fågelungar och möss. Sedan rationelliserar vi bort vår egen ångest genom att skylla på räven.

Den klassiska sommarkatten är nog en skröna idag...
Citera
2016-07-16, 20:30
Medlem
Har sett en del om detta på Facebook nu, delade inlägg där folk är upprörda över fenomenet sommarkatter. Men jag har svårt att tro att det skulle vara särskilt utbrett idag.
Jag har aldrig hört talas om någon som har berättat att de har haft sommarkatt eller vet om någon som har haft.
Hela grejen med att barnen får en katt som leksak på sommarstället känns väldigt 50-tal. Någon i tråden skrev något om att familjer semestrar på landet och ungarna får en kattunge av någon lokal bonde. Detta låter inte heller särskilt modernt utan känns mer som en gammal 50-talsfilm.

Alla som säger att det är ett mycket utbrett fenomen verkar bygga sina argument på att katthem tar emot många katter. Men finns det någon som faktiskt har erfarenhet av sommarkatter? Som har haft det själv i familjen eller vet någon som har haft?
Citera
2016-07-26, 22:00
Medlem
Tror inte heller att det direkt förekommer nu för tiden. Däremot att folk dumpar sina katter när de tröttnat eller inte vill bekosta kastrering och katten löper, men det är ju en annan sak. Däremot har jag väldigt svårt att se att en mamma och en pappa år 2016 skulle få för sig att skaffa en kattunge till sina två barn att leka med i sommarstugan och sedan i augusti säga "Dags att åka hem, säg hej då till Smulan". Det hade onekligen blivit en del frågor efter att fröken gett barnen den obligatoriska uppgiften att skriva om sitt sommarlov.
Citera
2016-07-27, 01:36
Medlem
Man uppskattar att det finns ca 100 000 herrelösa katter i Sverige. Jag har en känsla av att just problemet med sommarkatter minskat på senare år med tanke på den mediala uppmärksamheten, men det finns inga siffror på anledningen till att katterna överges. Det kan säkert vara en hel del av dem som springer bort på egen hand eller har fötts i det fria. Oavsett anledning så är det helt klart ett bekymmer som förutom onödigt lidande för katterna kostar samhället onödiga resurser, ca 15 miljoner årligen (pdf).
Senast redigerad av pf10 2016-07-27 kl. 01:38.
Citera
2016-07-27, 06:57
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbieBottom
Känns som "sommarkatter" är något påhittat för att svensson ska få ha nått att gnälla och "ojja" sig över. Är ju nå sjukt mycket insändare om det i tidningar, som om det är världens största problem. Men som sagt; Är det någon som känner till folk som haft "sommarkatt"?
Av vilken anledning tror du att de finns så mycket hemlösa katter? Katthemmen är över fulla o katter står på kö. De finns uppskattningsvis 100000 hemlösa katter i Sverige.
Citera
2019-07-09, 17:10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Nu har lagen skärpts för övergivande av katter!

Kom igen nu! Fram med vittnesmål i skydd av flashbacks anonymitet!

Har du lämnat barnens katt kvar på landet efter sommaren när ni åkt hem till stan igen?

Lämnade dina föräldrar kvar katten ni haft över sommaren på landet när sommarlovet var över?

Fram med era självupplevda vittnesmål! Detta är ett jätteproblem enligt djurvännerna men det är ohyggligt svårt att få detta med "sommarkatter" verifierat av någon som inte är organiserad djurvän utan bara en vanlig person som behandlar djur väl!

FRAM MED ERA OPARTISKA VITTNESMÅL OM SOMMARKATTER!

Jag börjar misstänka att fenomenet är KRAFTIGT överdrivet och bär kraftiga drag av vandringssägen! Sedan finns det förr all del förrymda och förvildade katter men de behöver ju inte vara sommarkatter! En sommarkatt har helt sonika nobbats att följa med till stan när sommarlovet är slut!
Citera
2019-07-10, 09:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nu har lagen skärpts för övergivande av katter!

Kom igen nu! Fram med vittnesmål i skydd av flashbacks anonymitet!

Har du lämnat barnens katt kvar på landet efter sommaren när ni åkt hem till stan igen?

Lämnade dina föräldrar kvar katten ni haft över sommaren på landet när sommarlovet var över?

Fram med era självupplevda vittnesmål! Detta är ett jätteproblem enligt djurvännerna men det är ohyggligt svårt att få detta med "sommarkatter" verifierat av någon som inte är organiserad djurvän utan bara en vanlig person som behandlar djur väl!

FRAM MED ERA OPARTISKA VITTNESMÅL OM SOMMARKATTER!

Jag börjar misstänka att fenomenet är KRAFTIGT överdrivet och bär kraftiga drag av vandringssägen! Sedan finns det förr all del förrymda och förvildade katter men de behöver ju inte vara sommarkatter! En sommarkatt har helt sonika nobbats att följa med till stan när sommarlovet är slut!

Det är inte en vandringssägen, det var vanligt att man hade sommarkatt förr. I bästa fall tog man bort katten innan man flyttade till stan, det vet jag mina kattvänner till morföräldrar gjorde och lurade i mamma de fått ett hem. De hade honkatt och brukade spara en unge ur vårens kull för att hon inte skulle börja löpa så fort igen och för allmän trevnad.

Det var, tro det eller ej, helt normalt att ha en katt bara över sommaren och sen ta bort den, alternativt bara lämna katten som andra familjer gjorde. Mamma satte stopp för det här när hon blev vuxen.

Däremot tror jag inte det är speciellt vanligt idag, barnen är medvetna om vad en sommarkatt är och att man inte ska lämna kvar katten. Kan tänka mig en del idioter gör det ändå och säger att ett katthem kommer ta hand om den, alternativt lämnas den in där och man påstår kissen är upphittad.

Blir intressant att se vad som skrivs här, vilka berättelser från verkliga livet vi kommer att få läsa.
Citera
2019-07-10, 11:15
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är inte en vandringssägen, det var vanligt att man hade sommarkatt förr. I bästa fall tog man bort katten innan man flyttade till stan, det vet jag mina kattvänner till morföräldrar gjorde och lurade i mamma de fått ett hem. De hade honkatt och brukade spara en unge ur vårens kull för att hon inte skulle börja löpa så fort igen och för allmän trevnad.

Det var, tro det eller ej, helt normalt att ha en katt bara över sommaren och sen ta bort den, alternativt bara lämna katten som andra familjer gjorde. Mamma satte stopp för det här när hon blev vuxen.

Däremot tror jag inte det är speciellt vanligt idag, barnen är medvetna om vad en sommarkatt är och att man inte ska lämna kvar katten. Kan tänka mig en del idioter gör det ändå och säger att ett katthem kommer ta hand om den, alternativt lämnas den in där och man påstår kissen är upphittad.

Blir intressant att se vad som skrivs här, vilka berättelser från verkliga livet vi kommer att få läsa.

Tackar för vittnesmålet! Att avliva katten efter sommaren är snäppet bättre än att bara lämna den vid sommarstugan men ändå ett lite märkligt beteende!.
Citera
2019-07-10, 12:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Tackar för vittnesmålet! Att avliva katten efter sommaren är snäppet bättre än att bara lämna den vid sommarstugan men ändå ett lite märkligt beteende!.

Ja visst, men tänk på att mina morföräldrar hade det gamla tänket. Det här var 60-70-tal. Det fanns knappt några veterinärer, de få som fanns höll mest bara på med hästar, kor och möjligen hundar. Man gick inte till veterinären med katter förr. Jag tror inte katt-p-piller ens var uppfunna, gissar man hade skrattat åt en så tokig idé. De var emot kastrering eftersom det ansågs vara emot naturens gång och så var det många som tänkte. Därför föddes otroliga mängder oönskade kattungar, en honkatt får 2-3 kullar per år med upp till 6 ungar i varje. Preventivmetoden var att låta katten få ha kvar en unge, eventuellt kunde det förhindra löp tills ungen växt till sig. Så det var ändå inte sååå himla tokigt ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in