• 3
  • 4
2019-07-10, 12:25
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja visst, men tänk på att mina morföräldrar hade det gamla tänket. Det här var 60-70-tal. Det fanns knappt några veterinärer, de få som fanns höll mest bara på med hästar, kor och möjligen hundar. Man gick inte till veterinären med katter förr. Jag tror inte katt-p-piller ens var uppfunna, gissar man hade skrattat åt en så tokig idé. De var emot kastrering eftersom det ansågs vara emot naturens gång och så var det många som tänkte. Därför föddes otroliga mängder oönskade kattungar, en honkatt får 2-3 kullar per år med upp till 6 ungar i varje. Preventivmetoden var att låta katten få ha kvar en unge, eventuellt kunde det förhindra löp tills ungen växt till sig. Så det var ändå inte sååå himla tokigt ändå.

Nä precis! Det var en pragmatisk och naturlig lösning på problemet på den tiden!

Idag går mycket av journalistiken ut på att tala om hur fel och märkligt allt var förr och hur fel och märkligt det är i alla länder som inte är precis som Sverige är nu!
Citera
2019-07-14, 14:07
Medlem
SurTrollets avatar
Jag har stor/mycket vana av sommarkatter, har genom åren säkert avlivat 15-20st utmärglade och övergivna kattskrällen framåt höstkanten när tillgång på människor & mat minskat.

...men så bor jag också rätt nära en jävla drös sommarbyar, nära havet så efter folket åkt hem kommer dessa katter strykandes några veckor/månader senare till det lilla samhället där jag bor och i början tog man hand om dessa, efterlyste ägare ect men efter ett tag blev man avtrubbad och skjöt dem istället efter hand, tragiskt men sant för vad ska man göra? ...inte fan håller jag kattpensionat allergisk mot katter som jag är och allt.

Fast det är nog inte lika vanligt idag som för 20år sedan(?), har inte behövt ta fram bössan de sista åren faktiskt nu när jag tänker efter..
Citera
2019-11-06, 21:42
Medlem
Jag såg ett program där ett par kvinnor hade tagit hand om ett stort antal sommarkatter. Grannarna anade att något var galet och kontaktade myndigheterna. När de hade fångat 79 stycken och trodde att allt var avklarat, så fick de sig en livs överraskning när de öppnade garaget. Inne i det enormt stora garaget så var det 1 meter tjockt lager med skit. Sedan efter ett par veckor så hittade de ytterligare 59 katter. Kvinnorna hade alltså 138 stycken katter i villan.
Citera
2025-06-16, 12:56
Medlem
Ja absolut, vi har haft ett par sommarkatter under åren innan vi skaffade egna till lägenheten i Stockholm. Länge sedan nu dock, men det var bara när vi var i stugan under långa perioder (2-3mån).

Tyckte det var ganska trevligt och smidigt. Det bästa var ju när sommarkatten kom tillbaka året efter när vi var tillbaka i stugan. Då fick man ha den i 2 säsonger.

Trevligt sällskap vid brännvinsfesterna
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in