2007-09-06, 23:51
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Skulle vara kul att hitta recept som användes under de svulstiga banketterna under renässansen och barocken.
Man kunde ha 200 olika rätter, som t.e.x. helstekta vildsvin fyllda med duvor och effektfulla saker vid bordet som pajer fyllda med levande fåglar som flög ut då man skar upp den o.s.v... Rödvinsfontäner e.t.c.

Har googlat men inte hittat någon bra hemsida, tips?

Låter spännande! Såg ett recept på helstekt svan i en gammal tråd för ett tag sedan. Tror det var Mysonoxen som länkade till en sida där de hade översatt den svårtydda gammelengelskan i receptet. Ska kolla.

Tror dock inte det var i den klass du efterfrågar. Det där med fåglarna ur pajen har jag för mig att jag hörde av en guide på slottet för en massa år sedan. Du kanske borde ringa dit...
Citera
2007-09-07, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Låter spännande! Såg ett recept på helstekt svan i en gammal tråd för ett tag sedan. Tror det var Mysonoxen som länkade till en sida där de hade översatt den svårtydda gammelengelskan i receptet. Ska kolla.

Tror dock inte det var i den klass du efterfrågar. Det där med fåglarna ur pajen har jag för mig att jag hörde av en guide på slottet för en massa år sedan. Du kanske borde ringa dit...

Läste ganska nyligen om sådana backanaler, där fanns beskrivningar över rätterna men kan inte komma ihåg var jag läste om det hela.

Man skulle smälla upp en äkta barockfest på troppan! P-diddyfest, va fan är det?

Stora delar av adeln gick viss i konkurs p.g.a. de höga kraven som ställdes på ett "riktigt" party!
Citera
2007-09-12, 23:55
Medlem
quaertys avatar
Kom igen nu Riddaren! Det är dags, vi har väntat tillräckligt länge. Se till att skutan hamnar på rätt köl. Alla vet att du kan. Och vill! Innerst inne. Idéer har du uppenbarligen, det var länge sedan vi hade en riktigt kul tråd.
Citera
2007-09-13, 00:50
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Såg ett recept på helstekt svan i en gammal tråd för ett tag sedan.

Får man tag i svan för konsumtion i dessa dagar?
Citera
2007-09-13, 10:49
Medlem
Seamus Costellos avatar
Storslaget och storslaget... men på lördag blir det i alla fall oxfilé Rossini med Madeirasås...
Citera
2007-09-13, 11:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Får man tag i svan för konsumtion i dessa dagar?

Nej, båda våra svanarter är fridlysta och jag tvivlar på att det finns svan att tillgå för privatimport.
Citera
2007-09-13, 12:15
Medlem
Ten bird roast som Hugh Fearnley Whittingstall lagade i nån julspecial skulle tydligen ha medeltida anor och man kan väl inte kalla det för annat än storslaget.
Citera
2007-09-13, 12:31
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Nej, båda våra svanarter är fridlysta och jag tvivlar på att det finns svan att tillgå för privatimport.

OK, blir till att tjuvjaga om man ska få ihop en fin middag då. Det sätter ju fart på aptiten också!

Har du hört något om hur svan smakar? Antar svan borde vara lite fetare fågel. Som anka kanske?
Citera
2007-09-13, 12:35
Medlem
Harry_Hallers avatar
Jag flamberade lite kalvfilé tidigare i veckan och även om det inte når de nivåer som denna tråd avser så måste jag säga att det var det möraste och godaste kött jag stött på. I förhållande till vanlig oxfilé anser jag att kalvdito verkligen är att föredra.
Citera
2007-09-13, 12:42
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
OK, blir till att tjuvjaga om man ska få ihop en fin middag då. Det sätter ju fart på aptiten också!

Har du hört något om hur svan smakar? Antar svan borde vara lite fetare fågel. Som anka kanske?

Det påstås att svan ska ha en distinkt transmak som skiljer den från många andra fåglar. Anka smakar ju mera åt fläskkötthållet.

Men som sagt, jag har inte testat och tänker väl inte ge mej ut i skärgården och fånga en. Misstänker att det kan kosta mer än det smakar...
Citera
2007-09-13, 13:13
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Det påstås att svan ska ha en distinkt transmak som skiljer den från många andra fåglar. Anka smakar ju mera åt fläskkötthållet.

Men som sagt, jag har inte testat och tänker väl inte ge mej ut i skärgården och fånga en. Misstänker att det kan kosta mer än det smakar...
Blev attackerad av en svan när jag simmade i Karlbergskanalen... rätt otäckt när man inte bottnar, kan jag lova... den skulle gärna ha fått hamna på middagsbordet, ondsint kreatur!
Körde på en med tåget när jag var lokis också. Blev grymt imponerad av hans mojo. Han bredde ut vingarna, gick mot mig och utstrålade "men kom och plocka då"...
Tåget vägde ju 600 ton och kom i 70 blås så det var en lite ojämn fight...
Citera
2007-09-13, 13:17
Medlem
Emp-snubbes avatar
Ursäkta min kulinariska okunnighet men det är just i brist på kunskap som jag väljer att uppsöka denna tråd. Skulle ni kunna upplysa mig om någon härlig kötträtt som innefattar det mest utsökta kött och såser? Jag är personligen en såsmänniska och för mig gör det inget om receptet är komplicerat eller materialet svårt att införskaffa.

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in