2007-08-24, 12:00
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Bra, då är vi på samma plan!

Seamus.

Bra jobb med Harreceptet! Såg att den stora Franska kokboken var ganska lätt att bärga så den kommer nog att vara i min ägo inom en mycket snar framtid. Tack för tipset!
Det är ett klokt köp! Synd att man inte fanns på 40- och 50-talet när den gamla stammen av franska kockar trollade med traktörpannan. Alla recept i Stora Franska är oändligt komplicerade och tidsödande... jag har faktiskt bara lagat Pot au Feu av alla rätter i den, och då fick jag utesluta kalvfoten... knappast nåt man hittar på 7-11 i den här jävla arktiska avkroken. Inledningen om vin är väldigt bra, den självgode fransosen sågar hela världens vinproduktion förutom fem eller sex gårdar i Bordeaux och Bourgogne. Avslutningen av kapitlet tål att citeras, när han har beskrivit hur man kan värma glaset mellan händerna: "Många vinkännare älskar att på detta sätt ruva över sin glädje, och det är i allmänhet just de verkliga kännarna, de, som dricker vinet, samtidigt som de sluter ögonen helt för att kunna lyssna till, vad vinet sjunger."
Reespekt! Stay french!
Citera
2007-08-24, 12:21
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Aah frankrike... Land of the cheese eating surrender monkeys. Har inte mycket till övers för det folket och drar mig dessutom längre och längre från deras kok konst. Eftersom mycket kommer därifrån blir man så illa tvungen att leva med som metoder, grundsåser etc men deras "moderna" recept duger endast att tända grillen med.
Deras lantiga gammla husmans mat är dock härlig, men endå bakom både italien, norden, asien och delar utav amerikanska södern.
Citera
2007-08-24, 13:13
Bannlyst
Är det inte så att fransmännen äter med hjärnan, och italienarna äter med hjärtat? Jag har aldrig varit i Frankrike, men jag har jobbat på en krog i Turin, och där var inte upplägget det viktigaste. Det var smakerna som stod i fokus. Kanske därför Italien har så få michelinkrogar.

Riddaren: Läs Den perfekta omeletten av Peter Mayle. Skön britt som utforskar Frankrike. Jag tror du skulle gilla den boken.
Citera
2007-08-24, 13:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Är det inte så att fransmännen äter med hjärnan, och italienarna äter med hjärtat? Jag har aldrig varit i Frankrike, men jag har jobbat på en krog i Turin, och där var inte upplägget det viktigaste. Det var smakerna som stod i fokus. Kanske därför Italien har så få michelinkrogar.

Riddaren: Läs Den perfekta omeletten av Peter Mayle. Skön britt som utforskar Frankrike. Jag tror du skulle gilla den boken.

Det fantastiska med fransmännen är att de inte bara äter med hjärnan, de äter också gärna hjärna.
Citera
2007-08-24, 14:51
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Aah frankrike... Land of the cheese eating surrender monkeys. Har inte mycket till övers för det folket och drar mig dessutom längre och längre från deras kok konst. Eftersom mycket kommer därifrån blir man så illa tvungen att leva med som metoder, grundsåser etc men deras "moderna" recept duger endast att tända grillen med.
Deras lantiga gammla husmans mat är dock härlig, men endå bakom både italien, norden, asien och delar utav amerikanska södern.
Kära Röva Ninjadotter.
Surrender monkeys? Du menar folket som agerade skjutbanefigurer åt tyskarna i fyra år? I skyttegravar som förmodligen knappt höll ens fransk hotellstandard?
Franska ostar nämner du... ja, det är bara en av alla grejer dom är världsbäst på. Du får gärna sitta med en vasilinsmakande mozzarella, jag håller mig till Camembert och Roquefort.
Frankrike är världsbäst på mat. Och vin. det är därför alla undermänniskor älskar att snacka skit om landet. Hade det inte varit för att fransoserna hade förbarmat sig över oss andra, sämre, folkslag hade vi ätit rötter och druckit stomjölk.
Citera
2007-08-24, 18:50
Medlem
quaertys avatar
Tyck vad du vill, vi har Frankrike att tacka för nästan allt. Alla våra "egna" stjärnkockar av klass är skolade i Frankrike.
Jag ställer däremot inte upp på vissa personers nedvärderande av italiensk kokkonst. Självklart saknas den franska finessen, men det finns en kärlek till maten och en imponerande nationell stolthet som vi borde avundas.
Att Tiramisu uppfanns på sjuttiotalet är av underordnad betydelse när Slow food-rörelsen leder till imponerande resultat även i kalla, tråkiga Sverige. Tack, alla tokiga italienare!
Vi borde tacka både Frankrike och Italien för vad de har skänkt vårt karga land.
Palt, pölsa och surströmming håller inte i längden...och det vet vi nog allesammans.
Citera
2007-08-26, 19:47
Medlem
Riddarens avatar
Bra, nu när socialdemokraten Ninja fått smaka på det vrede hans vedervärdiga uppträdande rört upp är det väl dags att öppna butiken igen. Jag bjuder på ett mycket trevligt recept på tupp i vin.

Coq au vin de Bourgogne, macaronis et tuffes d’ici

Till 8 personer

DET BEHÖVS
1 höna á 3,5 kg
½ kg morötter
5 gula lökar
1 hel vitlök
Timjan
Lagerblad
Kryddnejlikor
10 cl Marc de Bourgogne
2 buteljer kraftig röd Bourgogne
Salt och nymalen peppar
2 dl olivolja
75 g mjöl
1 msk kakao
300 g “finpasta”
2 grå Bourgognetryfflar

GÖR SÅ HÄR
Dela hönan så att varje person får minst två delar. Ansa morötterna och skala löken och vitlöken. Skär morötterna i bitar och halvera löken, och lägg båda ingredienserna tillsammans med vitlöken och hönsdelarna i en stor skål. Tillsätt örtkryddor Marc och vin. Salta och peppra försiktigt och låt marinera i 48 timmar.

Tag upp hönsdelarna ur marinaden och låt dem rinna av. Vänd varje hönsdel i mjöl och bryn i minst 12 minuter i het olivolja i en stor eldfast gryta. Tag upp hönsdelarna och låt dem rinna av ordentligt. Tag med en slev upp grönsakerna ur marinaden och låt även dessa rinna av ordentligt. Låt marinaden koka ihop, sila den genom en finmaskig sil i ett stort kärl. Lägg grönsakerna i grytan och bryn dem i stekfettet. Pudra med kakao och blanda om ordentligt. Lägg hönsdelarna ovanpå och häll marinaden över. Ge ett uppkok och låt sedan steka i en 160 grader varm ugn i 2 till 3 timmar. Tag upp köttet och håll det sedan varmt. Häll såsen genom en finmaskig sil och krydda.

Koka pastan tills den är al dente. Fintärna tryffeln Lägg upp pastan och hönsdelarna på tallrikar. Beströ med den fintärmade tryffeln och häll såsen över.
Citera
2007-08-27, 09:53
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Kära Röva Ninjadotter.
Surrender monkeys? Du menar folket som agerade skjutbanefigurer åt tyskarna i fyra år? I skyttegravar som förmodligen knappt höll ens fransk hotellstandard?
Franska ostar nämner du... ja, det är bara en av alla grejer dom är världsbäst på. Du får gärna sitta med en vasilinsmakande mozzarella, jag håller mig till Camembert och Roquefort.
Frankrike är världsbäst på mat. Och vin. det är därför alla undermänniskor älskar att snacka skit om landet. Hade det inte varit för att fransoserna hade förbarmat sig över oss andra, sämre, folkslag hade vi ätit rötter och druckit stomjölk.

Håller med dig totalt, bra skrivet! Jag avgudar fransk mat och franska viner, och dom är världsbäst inom dom områdena, det går inte att komma ifrån.
Citera
2007-08-27, 13:09
Medlem
Angående det här med morkulla... Äts fågeln uti Europa? Jag tänkte mest på det faktum att rätten löst översatt till Engelska skulle bli något i stil med "Flaming Woodcock" (alt Woodcock Flambée, men det är inte lika kul)
Citera
2007-08-28, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Frankrike är världsbäst på mat.

Nja. Jag tror att italien och frankrike ligger sida vid sida, om vi ska jämföra de två länderna. Vi har italien att tacka för mycket också, risotto, parmesanost, gorgonzola, espresso, slow food, respekten för råvaror osv. Det som frankrike gynnas av är ett mycket varierande klimat, därför är också det franska köket så varierat.
Citera
2007-08-28, 14:57
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Haha shit vilket hets det blev då för att jag skrev att jag tycker om Frankrikes husman mat / recept.
Jag avskyr moderna recept varifrån de än kommer men Fransmännen är de mest pretentiösa människorna jag mött. Långkok och "god mat" har alltid varit det jag föredragit framför stil och utseénde (Med det menar jag inte att utseéndet inte är viktigt).
Jag kan heller inte längre äta mjölkprodukter längre sedan någon månad tillbaka och då modernare Fransk mat har massvis med grädde/smör/ost blir det av naturliga skäl sällan jag kör dessa modeller.
Annars har jag alltid älskat ost av alla dess slag och vinet har jag inte ens nämnt.
De senaste receptet du skrev Riddaren är typiskt exempel på mat jag tycker om.

Citatet "cheese eating surrender monkeys" kommer från ett Simpson avsnitt som dessutom ganska nyligen visades på tv. Det är avsnittet då Groundskeeper willy tvingas bli Fransklärare i skolan.
Dessutom röstade jag inte på Socialdemokraterna, har heller aldrig gjort det i de tidigare valen jag lagt min röst och tar jävligt illa vid mig att bli kallad detta.
Citera
2007-09-06, 02:06
Bannlyst
Skulle vara kul att hitta recept som användes under de svulstiga banketterna under renässansen och barocken.
Man kunde ha 200 olika rätter, som t.e.x. helstekta vildsvin fyllda med duvor och effektfulla saker vid bordet som pajer fyllda med levande fåglar som flög ut då man skar upp den o.s.v... Rödvinsfontäner e.t.c.

Har googlat men inte hittat någon bra hemsida, tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in