2007-08-20, 14:10
Medlem
Riddarens avatar
Som jag skrev i en tråd för ett tag sedan, ämnade jag att tillreda Tore Wretmans favoriträtt, Flamberad Morkulla. Denna plan sprack dock när jag tog kontakt med jägarförbundet. Det har tydligen blivit förbjudet att jaga fågeln. Efter att ha forskat lite själv hittade jag dock inget som styrkte påståendet men jag antar att de vet bäst.

Då jag behöver nyskjutna och intakta morkullor funkar det inte riktigt att importera eftersom alla alternativ jag kollat upp varit, ja, inte lämpade för den här typen av anrättningen helt enkelt. Sak samma vet jag att det finns andra gourméer här i Mat & Dryck som sitter på andra, lika/nästan lika, storslagna projekt/recept, men som faktiskt är genomförbara i denna DDR-stat.

Var inte blyga nu!

För ytterligare information och vägledning postar jag Wretmans beskrivning på hur Flamberad Morkulla kan tillredas på en finare Fransk restaurang:

Inspirera mig!
Citera
2007-08-20, 14:18
Medlem
rayraviolis avatar
Du kanske har kollat här: http://www.fagelvilt.se/
Citera
2007-08-20, 14:28
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du kanske har kollat här: http://www.fagelvilt.se/

Självklart, men de kan bara få tag på sunkiga sydamerikansk. Förra året fick de t ex. inte in en enda Svensk Morkulla på hela hösten. Jag vill ha nyskjutna och intakta Morkullor från Sverige!
Citera
2007-08-20, 14:30
Medlem
Roger Pontares avatar
Vad säger du om det här receptet, själv har jag aldrig testat kalvbräss men det vattnades i munnen efter att ha läst det här receptet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=522914
Citera
2007-08-20, 14:30
Bannlyst
Ett kanske näst intill lika bra substitut till Morkulla torde kanske vara Vaktel?

De är högst lagliga, och är en riktig delikatess.

Eget recept följer...

Citat:
Vaktel med skogssvamp, parmaskinka och portvinssås:

(4 Pers.)

Huvudingredienser:

8 vaktlar
200 g Karljohan-svamp eller liknande.
150 g kantareller
2 klyftor vitlökar
3 msk ströbröd
10 blad färsk basilika
8 skivor parmaskinka

Portvinssås:

2 1/2 dl torrt vitvin
1/2 dl portvin
3/4 dl vetemjöl
7 1/2 dl hönsbuljong

Tillagning:

Lägg vaktlarna med bröstet uppåt. Skär med en kniv från toppen av bröstbenet och längs skelettet hela vägen runt fågeln, utan att skära igenom köttet. Mixa skogssvampen, vitlök och ströbröd i en mixer. Hacka basilika och rör ner den i blandningen. Lägg en sked svamppuré i varje vaktel. Tillslut vakteln och linda om parmaskinka. Lägg vaktelarna i ett ugnsfast fat och stek dem i ugn på 200°C i 15-20 minuter.

Deglacera pannan efter stekningen, häll över skyn i en gryta och låt reducera till ungefär hälften. Blanda ut mjölet med lite portvin och vispa ner toppredningen i den reducerade skyn. Tillsätt buljong och koka upp såsen under konstant omrörning. Låt såsen sjuda i 5 min.

Servera med de brynta kantarellerna som tillbehör, samt med valfri kolhydrat. Råstekt, finstrimlad potatis blandad med purjolök passar till exempel utmärkt.

Givetvis står det självklart trådskaparen och andra att fritt förfina och "dekadensiera" detta recept.

Hoppas dock att det fullgör sitt syfte så som en liten inspiration.
Citera
2007-08-20, 14:46
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Vad säger du om det här receptet, själv har jag aldrig testat kalvbräss men det vattnades i munnen efter att ha läst det här receptet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=522914

Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Ett kanske näst intill lika bra substitut till Morkulla torde kanske vara Vaktel?

De är högst lagliga, och är en riktig delikatess.

Eget recept följer...

Jag blir nästan tårögd pojkar! Vackert! När mitt nya kök blivit färdigställt kommer jag att tillreda båda rätterna. Jag som nyss kommit ur min tryffelsvacka och allt... Vaktel har jag ätit förut men det är alltid trevligt med nya recept! Sedan tycker jag att du får ta och köpa lite bräss Roger. Nästan lite skamligt att ha missat en sådan delikatess… men jag dömer ingen...

Annars kan jag rekommendera Davidoffs Vildsvinsragu. Mycket trevlig anrättning måste jag säga. Tog ett tag att tillreda men sådant förhöjer bara upplevelsen!
Citera
2007-08-20, 14:48
Medlem
Roger Pontares avatar
Mås är det fan ingen brist på, här följer ett recept:

Mås med havstång
4 pers.

Ingredienser:

8 st måsbröst av ungfågel, renskurna
24 st (c: a) tunna skivor bacon
Persilja
3 dl grädde
4 stora potatisar
1 stor lök
Några få gram havstång
1 stor tsk curry
Olja/smör
Salt/peppar
Tandpetare

Tillagning:

Måsbrösten kryddas med salt och peppar, läggs på het stekpanna, och bryns snabbt.
Persilja utan stjälk läggs på två skivor tunn bacon.
På detta läggs ett måsbröst. Rulla baconskivorna omkring bröstköttet, och håll samman det hela med tandpetare. Gör på samma sätt med de övriga bröstbitarna.
Häll kokande vatten över några få gram havstång, som förhoppnings vis fanns i hälsokostaffären. Skala potatisen, skär den i tärningar (c:a 1,5 ? 2 cm), skölj dem i kallt vatten och gör dem torra med hushållspapper. Tärningarna steks i bra olja i gryta eller på stekpanna. Under tiden steks måsbrösten i tre minuter på var sida. De får sedan dra färdigt, medan såsen tillreds och potatisen blir färdigstekt.

Sås:

Fräs ? dock inte till brunt! ? 4 skivor bacon och 1 stor lök, allt fin hackat, med 1 stor tsk curry. Tillsätt 3 dl. grädde, som kokas in till öns kad konsistens. Salta och peppra. Havstången som nu har dragit fär digt värms l lite smör och får också utgöra garnering.
Citera
2007-08-20, 14:51
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Sedan tycker jag att du får ta och köpa lite bräss Roger. Nästan lite skamligt att ha missat en sådan delikatess… men jag dömer ingen...

Jag vet, det är skamligt... Men nu har jag ett projekt att ta tag i till helgen!
Citera
2007-08-20, 14:52
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:

Mås med havstång
4 pers.

Ingredienser:

8 st måsbröst av ungfågel, renskurna
24 st (c: a) tunna skivor bacon
Persilja
3 dl grädde
4 stora potatisar
1 stor lök
Några få gram havstång
1 stor tsk curry
Olja/smör
Salt/peppar
Tandpetare

Var i helvete får man tag på måsbröst? Tja.. eller mås överhuvudtaget. Ska man jaga asen själv menar du?
Citera
2007-08-20, 14:54
Bannlyst
Citat:

Det där lät riktigt smarrigt! Har ett par skräniga praktexemplar i grannskapet som förpestar tillvaron från tidig morgon till sen kväll, och har länge funderat på att likvidera dem...

Nu fick jag ännu en anledning till att skrida till verket med planerna.
Citera
2007-08-20, 14:57
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Var i helvete får man tag på måsbröst? Tja.. eller mås överhuvudtaget. Ska man jaga asen själv menar du?

Jag har aldrig sett måsbröst i affär eller hallen, det här är ett danskt recept så det kanske är vanligare där. Men visst smakar det säkerligen bättre om man jagat måsen själv, det skulle helt klart vara kul att testa att äta mås iaf.

edit: krumbukto, återkom sen med ett utlåtande om det var ätbart!
Undra förresten vilket vin som skulle passa till mås?
Citera
2007-08-20, 14:58
Medlem
Riddarens avatar
Mås alltså, oväntat! Är det dags att damma av det gamla luftgeväret och bege sig ut i skärgården eller finns den att köpa på hall? Hur skulle du beskriva köttet?

Edit. Damma av luftgeväret alltså...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in