• 6
  • 7
2007-09-13, 13:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Blev attackerad av en svan när jag simmade i Karlbergskanalen... rätt otäckt när man inte bottnar, kan jag lova... den skulle gärna ha fått hamna på middagsbordet, ondsint kreatur!
Körde på en med tåget när jag var lokis också. Blev grymt imponerad av hans mojo. Han bredde ut vingarna, gick mot mig och utstrålade "men kom och plocka då"...
Tåget vägde ju 600 ton och kom i 70 blås så det var en lite ojämn fight...

Svanar är som du påpekar elaka djävlar. Minns att en jagade brorsan då vi var små, men han klarade sig som tur var.

Det är väl just det du beskriver som gör att svanen fick sin plats vid de kungliga galamiddagarna, nämligen att den ser ståtlig ut med vingarna utbredda, men mot ett tåg räcker det inte riktigt (och vilken levande varelse skulle palla en kollision med ett tåg?)

Ett annat djur som förekom på de kungliga banketterna i Ryssland var stören. Riktiga hus (störarten) fångades levande och avlivades inför de kungliga gästerna med olika raffinerade metoder. Sedan serverades jättefiskarna med sin egen rom (belugakaviar) och ofantliga mängder champagne.
Citera
2007-09-13, 13:51
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ett annat djur som förekom på de kungliga banketterna i Ryssland var stören. Riktiga hus (störarten) fångades levande och avlivades inför de kungliga gästerna med olika raffinerade metoder. Sedan serverades jättefiskarna med sin egen rom (belugakaviar) och ofantliga mängder champagne.
Intressant. Kan man anta att störens kött är lika tilltalande som romen?
Citera
2007-09-13, 14:02
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Intressant. Kan man anta att störens kött är lika tilltalande som romen?

Jag har inte testat, tyvärr, men det finns ett recept på störkött i champagnesås jag har i en bok nånstans. Ska se om jag kan hitta receptet för det skulle onekligen passa i denna tråd.
Citera
2007-09-13, 14:08
Medlem
Riddarens avatar
Spontangrillade en tjuvskjuten svan för några år sedan. Hade nog lite för mycket sprit i mig vid det tillfället för att kunna bedöma köttets smakmässiga kvalitet, men vad jag minns smakade den helt OK, trots bristen på kryddor...

Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Kom igen nu Riddaren! Det är dags, vi har väntat tillräckligt länge. Se till att skutan hamnar på rätt köl. Alla vet att du kan. Och vill! Innerst inne. Idéer har du uppenbarligen, det var länge sedan vi hade en riktigt kul tråd.

Ja absolut, men väntar tills mina marmorbänksskivor anlänt från Italien. Nu har jag några provisoriska i plast. Inte så inspirerande som du förstår. Sedan har den stora ugnen inte anlänt än. Den lilla ångugnen, eller mikrons ugnsfunktion duger inte riktigt. Ha tålamod! Det kanske är någon annan som har lust att ta en för laget så länge?
Citera
2007-09-13, 15:10
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Spontangrillade en tjuvskjuten svan för några år sedan. Hade nog lite för mycket sprit i mig vid det tillfället för att kunna bedöma köttets smakmässiga kvalitet, men vad jag minns smakade den helt OK, trots bristen på kryddor...

Vore intressant att smaka svan faktiskt. Men på nåt sätt känns det lite skabbigt med stadssvanar i alla fall, skulle hellre äta en "skärgårdssvan" måste jag säga.

Som sagt, svanar är vresiga typer, så dom kan gott ätas!

Idag blir det dock kyckling, man måste ju börja någonstans.
Citera
2007-10-10, 15:36
Medlem
Väldigt fina recept här måste säga =)
Men jag skulle vilja ha lite storslagna recept på bakverk och desserter. Någon som har några?
Citera
2007-10-11, 16:08
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barcelona
Väldigt fina recept här måste säga =)
Men jag skulle vilja ha lite storslagna recept på bakverk och desserter. Någon som har några?

Den kanske smakmässigt, mest storslagna desserten, är enligt mig en välgjord L´Opéra. En grymt mäktig chokladkaka i flera lager som skapades som en hyllning till Opéra Garnier i Paris. Har aldrig vågat mig på att göra en själv, men det kanske är något för dig...

Hittade ett recept som verkar vara seriöst:

http://splendidtable.publicradio.org...rt_opera.shtml
Citera
2007-10-11, 16:45
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Den kanske smakmässigt, mest storslagna desserten, är enligt mig en välgjord L´Opéra. En grymt mäktig chokladkaka i flera lager som skapades som en hyllning till Opéra Garnier i Paris. Har aldrig vågat mig på att göra en själv, men det kanske är något för dig...

Hittade ett recept som verkar vara seriöst:

http://splendidtable.publicradio.org...rt_opera.shtml

Lägg aaaav!! Du triggade just mina överkänsliga ckokladnerver...måste haaa!
Citera
2009-09-22, 00:41
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Bumpar den här otroligt intressanta tråd.

Riddaren, du äro briljant!
Citera
2010-08-09, 16:17
Medlem
X666s avatar
Jag bumpar också, nästan ett år efteråt... Riddaren, berätta om fler kulinariska recept
Citera
2010-12-17, 10:15
Medlem
Citat:

Ja absolut, men väntar tills mina marmorbänksskivor anlänt från Italien. Nu har jag några provisoriska i plast. Inte så inspirerande som du förstår. Sedan har den stora ugnen inte anlänt än. Den lilla ångugnen, eller mikrons ugnsfunktion duger inte riktigt. Ha tålamod! Det kanske är någon annan som har lust att ta en för laget så länge?

Väcker liv i tråden då marmorbänkskivorna måste anlänt vid detta laget! Vill se ett recept på hare royal...! Eller något annat komplicerat (det mesta är komplicerat om man som jag bara har två kokplattor.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in