2007-08-21, 07:49
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Lièvre Royale skall vara ett av de mest storslagna kulinariska mästerverken. Man ska strypa en hare, så inte blodet hinner levra sig. Sedan ska blodet vispas i flera timmar och harköttet kokas mycket långsamt i bl.a. äkta Chambertinvin tills haren har en konsistens som gör att man inte kan urskilja vad man äter.

Det var någon gammal fransk kung som receptet gjordes för, men dessvärre hittar jag inget recept på internet annat än på franska, och det verkar inte vara originalet.

Ja det låter verkligen som ett storslaget recept, vore otroligt kul om man kunde få tag på orginalreceptet.
Citera
2007-08-21, 12:53
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Sedan, Mysonoxen, ditt tips har malt mig hela kvällen, trots att jag haft fullt upp med annat. Låter som ett sant, ja, storslaget recept! Kanske till och med en värdig ersättare till Morkullan.

Vad säger du om det här:

http://www.caterersearch.com/Article...la-royale.html

Var kan du tänka dig att man skulle kunna få tag på originalreceptet?

Originalreceptet finns mig veterligen i någon av de gamla franska mästarnas böcker, Brillat-Savarin, Careme eller någon.

Problemet är att även dessa är franska. Vad jag vet återges tillvägagångssättet även på svenska i någon av Wretmans kulinariska skrifter samt i "Nå' t att äta" av Kalle Sjunnesson.

Receptet du hittat såg ju ut som en värdig ersättare dock och att laga mat i Rhônevin har jag bara positiv erfarenhet av. Tillvägagångssättet gör att du kommer att få en grandios matupplevelse. Funderar själv på att använda mig av det.
Citera
2007-08-21, 13:17
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Sedan, Mysonoxen, ditt tips har malt mig hela kvällen, trots att jag haft fullt upp med annat. Låter som ett sant, ja, storslaget recept! Kanske till och med en värdig ersättare till Morkullan.

Vad säger du om det här:

http://www.caterersearch.com/Article...la-royale.html

Var kan du tänka dig att man skulle kunna få tag på originalreceptet?

Vilket härligt recept! Gör man ofta på det där sättet när man tillagar hare, alltså att man rullar kött med ingredienser? Jag åt hare på www.caelis.com för ett par år sen och den var rullad och såg ut vad jag kommer ihåg ungefär som på bilderna i receptet.
Citera
2007-08-21, 13:23
Medlem
Chandler Bings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Mås är det fan ingen brist på, här följer ett recept:

Mås med havstång
4 pers.

Ingredienser:

8 st måsbröst av ungfågel, renskurna
24 st (c: a) tunna skivor bacon
Persilja
3 dl grädde
4 stora potatisar
1 stor lök
Några få gram havstång
1 stor tsk curry
Olja/smör
Salt/peppar
Tandpetare

Tillagning:

Måsbrösten kryddas med salt och peppar, läggs på het stekpanna, och bryns snabbt.
Persilja utan stjälk läggs på två skivor tunn bacon.
På detta läggs ett måsbröst. Rulla baconskivorna omkring bröstköttet, och håll samman det hela med tandpetare. Gör på samma sätt med de övriga bröstbitarna.
Häll kokande vatten över några få gram havstång, som förhoppnings vis fanns i hälsokostaffären. Skala potatisen, skär den i tärningar (c:a 1,5 ? 2 cm), skölj dem i kallt vatten och gör dem torra med hushållspapper. Tärningarna steks i bra olja i gryta eller på stekpanna. Under tiden steks måsbrösten i tre minuter på var sida. De får sedan dra färdigt, medan såsen tillreds och potatisen blir färdigstekt.

Sås:

Fräs ? dock inte till brunt! ? 4 skivor bacon och 1 stor lök, allt fin hackat, med 1 stor tsk curry. Tillsätt 3 dl. grädde, som kokas in till öns kad konsistens. Salta och peppra. Havstången som nu har dragit fär digt värms l lite smör och får också utgöra garnering.

VARNING......Ät inte mås!!!!!!! Jag sköt en förra sommaren, lät bröstfilen ligga i marinad med mycket vitlök bl.a. Grillade den sen och det smakade rent ut sagt SKIT.....gammal unken rutten fisk slog igenom, helt enkelt viderdärdigt ( finns det ett sånt ord?) Nä men det var nog det äckligaste jag har ätit på länge. Jag tog bort alla hinnor jag såg, så det var rena fileer. Tvi fan, kan fortfarande känna smaken i käften om jag tänker efter
Citera
2007-08-21, 14:26
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
VARNING......Ät inte mås!!!!!!! Jag sköt en förra sommaren, lät bröstfilen ligga i marinad med mycket vitlök bl.a. Grillade den sen och det smakade rent ut sagt SKIT.....gammal unken rutten fisk slog igenom, helt enkelt viderdärdigt ( finns det ett sånt ord?) Nä men det var nog det äckligaste jag har ätit på länge. Jag tog bort alla hinnor jag såg, så det var rena fileer. Tvi fan, kan fortfarande känna smaken i käften om jag tänker efter

Det lät ju rätt illa, var det ungfågel då? Det kan ju vara rätt stor skillnad.
Citera
2007-08-21, 15:55
Medlem
Chandler Bings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Det lät ju rätt illa, var det ungfågel då? Det kan ju vara rätt stor skillnad.

Det vet jag faktiskt inte, däremot testade jag även skarv, lät den ligga i mjölk för att dra ur "viltsmaken" den funkade bättre att äta dock.
Citera
2007-08-21, 17:25
Medlem
PhatPhils avatar
Tjena alla, söker några förslag på fläskstek, blr några om året och känner för att slå alla rekord när jag bjuder på middag hemma nästa gång
Citera
2007-08-21, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing

Detta verkar ju tyvärr besanna mina farhågor om att mås verkligen är ett anskrämligt flygfä på alla sätt och vis. Jag tror bestämt att jag återkallar min intresseanmälan om att äta fanskapen. Dock kanske det fungerar bättre med ungfågel som Roger P. påpekade.

Sedan finns det väl ett par olika mås-arter också har jag för mig. Att gå ut och skjuta första bästa soptipps-mås kanske inte är att föredra?
Citera
2007-08-21, 23:02
Medlem
Riddarens avatar
Nej, en fisksmakande fågel känns inte särskilt lockande. Tror ändå jag tar och skjuter mig ett gäng, men för skojs skull, eller nej, för allas skull.

Annars har jag surfat runt lite på http://www.caterersearch.com/Section...39/Recipes.htm , som visade sig vara en riktig guldgruva. Jag hittade bl a ett bra recept på kalvhjärna som jag blev lite sugen på http://www.caterersearch.com/Article...ur-brains.html. Vad tror ni?
Citera
2007-08-21, 23:53
Medlem
PhatPhils avatar
Skulle hjärna() bli bjuden på kalvhjärna, men jag tror inte jag någonsin kommer få för mig att laga det själv
Citera
2007-08-22, 00:55
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Skulle hjärna() bli bjuden på kalvhjärna, men jag tror inte jag någonsin kommer få för mig att laga det själv

För mig blir upplevelsen ofta bättre desto mer jag själv har varit involverad i dess skapande.

Ett litet smakprov på en spontan anrättning:

Satt utanför en vän och drack vin och Branca(ja vet) och åt ostar en kväll för ett tag sedan då ett helt gäng grodor plötsligt dök upp på stenläggningen. Vi bara tittade på varandra och utan att säga ett ord gick vi och plockade upp de små kräken och marscherade ut till köket där de små låren avlägsnades, doppades i i smaksatt mjöl och stektes i hett smör för att slutligen hamna på ett par smör och vitlöksgratinerade bröd toppade med hackad bladpersilja och flingsalt.

Av vilken anledning har du valt fläskstek?
Citera
2007-08-22, 01:10
Medlem
rayraviolis avatar
Oförutsedd matlagning av det där slaget brukar bli lyckad, men för min del har det mest handlat överraskningar i form av fiskfångster. Grodor vet jag inte ett smack om. Därför undrar jag: vilka sorters grodor i den svenska faunan kan man äta? Men detta var kanske utomlands..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in