Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Finns det nån tråd som behandlar olika myter inom matlagning? Det vore bra att ha ett ställe att ventilera sånt man undrar över. Jag är hur som helst intresserad av ett svar på följande:
1. En bekant sa att man alltid ska ha en nypa socker i grädde som ska vispas. Detta ska tydligen göra att grädden inte blir grynig och smörig om man vispar för länge. Sanning eller myt?
2. Jag läste nyss att köttet hos hummerhannar ska vara läckrare än det hos hummerhonor. Är detta sant eller är det bara nåt som handlare säger för att sälja de något mindre åtrådda hannarna?
3. Är det sant att den kinarestauranger (av syltavariant) gör sin sötsura sås på nyponsoppa?
1. Myt.
2. Jag är säker på att man i samband med ett blindtest inte skulle känna någon skillnad.
3. Nej, det låter inte rätt. Nyponsoppa har en så pass specifik smak och konsistens att den med största sannolikhet hade slagit igenom. Dessutom är den onödigt dyr jämför med vanlig ketchup. Mitt svar är således att de använder ketchup, möjligtvis ananassaft och maizena.
Men för att återgå till myterna. En del har vi ju redan pratat om här på forumet. Som t ex att man skall försegla köttet genom hastig stekning så att safterna inte sipprar ut.
En annan är att man måste ha olja i grillmarinader.
~Paul~