Citat:
Ursprungligen postat av
The Beach boy
Jag ser inte det oväntade med att han tolkar en psalm med tanke på att hans fru är verksam inom svenska kyrkan. Jag tycker att det är väldigt mycket som låter bekant även om den är förvånansvärt bra. Jag skulle inte kalla hans första skiva för en kultklassiker eftersom den sålt i 100 000 exemplar. Cortex andra skiva skulle kunna klassas som en kultklassiker eftersom den såldes i 2000 exemplar, men en skiva som säljer i 100 000 exemplar är ingen kultklassiker. Om man tar av sig nostalgiglasögonen så inser man att varken och stora havet eller den nya skivan är värda en 5 i betyg. Jag skulle ge både skivorna en 4 av 5 möjliga.
Absolut, jag ser logiskt varför han skulle välja att spela in en psalm. Däremot väntade nog ingen sig att Hellman skulle slänga på en cover av en gammal psalm på nya plattan. På så sätt är det ett överraskningsmoment. Men visst, han har överraskat mer, som när han i en intervju drog fram en gura, fick ur sig ”det här är en bra låt” innan han började lira Madonnas ”Like A Virgin”
Kult är svårdefinierat, tror inte ens det finns en exklusiv definition. Jag skulle dock säga att Hellman har svensk kultstatus enligt Wikipedias definitioner. Men han är ju inte heller direkt fruktansvärt obskyr, så det beror på hur man ser det.
”...och stora havet” tycker jag absolut är en fullpoängare. Ration mellan kvalitet och kvantitet är skrattretande fin. Det är just därför den flera gånger toppat experternas lista på de bästa svenska skivorna genom tiderna. Om låtarna varit inspelade på engelska av Elvis Costello eller annan liknande power pop-artist hade flera av dem varit internationella klassiker inom genren. Det är stort med svenska mått mätt. Men smaken är som baken.