2007-08-10, 12:33
Medlem
paymeinchorizos avatar
Möjligt att det här ämnet varit uppe förut. Men vad gör egentligen Jakob Hellman idag? Och hur har det varit med honom sen sist?
Citera
2007-08-10, 14:04
Medlem
Philliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paymeinchorizo
Möjligt att det här ämnet varit uppe förut. Men vad gör egentligen Jakob Hellman idag? Och hur har det varit med honom sen sist?

skaffat linser. framgången blev lite stor, han tyckte uppföljaralbumet inte höll skaplig kvalité så han lämnade stora musikscenen. spelar musik numera lite här och var dock.
Citera
2007-08-10, 14:07
Medlem
ubersantas avatar
i mitten av 90-talet jobbade han som bagare på Pågens i Malmö.

Han bodde inneboende hos en bekant. Har ofta fascinerats av hans livshistoria. Man gör en av Sveriges bästa album någonsin, är en framgångssaga... sen bagare på Pågens, haha.

Minns dock att han körde en solo-konsert på Västra Hamnfestivalen för några år sen. Blev så jävla irriterad på pajasen som arrangerade. Han var så otroligt egocentrerad att hans egen spelning drog över så mycket på tiden att Hellmans spelning fick halveras, och sedan sket sig elektriken på scen.

Var dock en underbar liten spelning.
Citera
2007-08-10, 15:04
Medlem
chillionaires avatar
Jag vill se nya bilder pa Jakob!
Citera
2007-08-10, 15:41
Medlem
utters avatar
Har hört allt från prestationsångest, psykiska problem till alkoholproblem. Fan vet vad som är sant.
Citera
2007-08-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paymeinchorizo
Han såg verkligen inte ut som en stjärna! Men man kan ju bara gilla "Vintern dör" och "Vara vänner" ändå.
Citera
2007-08-10, 16:55
Medlem
Hans skiva är helt klart överskattad, tål ej en lyssning idag (och egentligen inte då det begav sig heller). Glöm bort den där tönten för evigt.
Citera
2007-08-10, 17:16
Medlem
Han var på Storsjöyran 2004, men jag såg inte spelningen själv.
Citera
2007-08-10, 20:40
Medlem
Isnatts avatar
Tror att jag såg honom på nångon kalasturné i början av 2000-talet. Han var väl inte så bra då direkt..
Citera
2007-08-10, 21:20
Medlem
Rockstar Sthlms avatar
Han spelade ett antal gånger på Johan Johansson's klubb kompledigt på Nalen. En gång klädd i kjol. Alltid med Alf Hambe som förband. Jakob spelade både gamla och nya låtar samt lysande tolkningar av Bellman, Taube och Wreeswijk.

(Kompledigt återuppstår nästa helg, dock verkar det som det sker utan Jakob: http://www.myspace.com/kompledigt2007)

Jakob Hellman på Wikipedia
Jakob Hellman - En sida för oss som väntar
Hellmansidan
Citera
2007-08-10, 23:07
Medlem
Sant ller inte, men enligt en syrra till en kompis ås söp han jävligt hårt på vardagar, förmoldigen alkolist som dljer det bra, men förr eller senare kommer det fram. BiB kingen kallas på bolager närmast hans hemm.....
Citera
2007-08-11, 00:53
Medlem
"Sant eller inte"? Hade det inte varit för att bridge i andra trådar har pekat ut hur många alkoholister som helst utan att ange någon trovärdig källa hade jag kanske kunnat bry mig om påståendet. Nu ser det mest ut som trolleri, och det ska man aldrig ta på allvar...

Jakob är hemma i Vuollerim och spelar då och då. Jag vet inte när han var det senast, men han har gjort ett par bejublade gig på tidigare kulturkraftveckor - bland annat tillsammans sitt gamla band (Ampere) som han startade sin karriär i via byns revygäng 1980.

Han är ute och spelar då och då, men någon fullskalig comeback tror jag inte är planerad. Men vem vet...

Edit: Se där, allt jag skrev fanns redan i den engelska wikipedia-artikeln. Där fick jag för att jag trodde att jag kunde tillföra något. Käften på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in