2021-01-10, 22:19
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Musik är känslomässigt. Det handlar aldrig om vem som är musikaliskt "bäst", det handlar om vad som talar till människors känslor, vad som sammanknippas med deras ungdom, första förälskelse etc. En massa människor kommer alltid älska musiker som Jakob Hellman eller Håkan Hellström. Det har inget att göra med att musiken rent objektivt någonsin har varit "bäst" på något. Det är känslomässigt rakt igenom och det är inget fel i det.
Håller i grund och botten med, men att vara ”bäst” på att förmedla känslor kan vara minst lika bra som att vara ”bäst” på att lira tekniskt perfekt gitarr eller liknande. Det beror ju helt och hållet på hur man subjektivt värderar det. Objektivitet existerar inte i bedömningsgrenar.
Citera
2021-01-11, 03:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Jag kommer bara ihåg att Pierre Hellquist på tidningen påstod att en av anledningarna att Stina Nordenstam var så populär var för att den fanns en mystik kring henne och att hon inte syntes så mycket i media. Jag har aldrig påstått att hans första skiva var dålig utan bara att den var överhypad framförallt på det här forumet. Jag tycker fortfarande inte att den förtjänar en 19:e plats på sonics lista över de 100 bästa skivorna framför skivor som Cortex Spinal Injuries, Turids Bilder och Tant Struls Amazon.

Glöm inte Twice a Mans "From a Northern Shore", 80-talet bästa svenska platta alla kategorier.

Jakob Helllman känns som en liten vindpust från förr som fått nytt lyft under vingarna enbart tack vare SMB.
Citera
2021-01-11, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Håller i grund och botten med, men att vara ”bäst” på att förmedla känslor kan vara minst lika bra som att vara ”bäst” på att lira tekniskt perfekt gitarr eller liknande. Det beror ju helt och hållet på hur man subjektivt värderar det. Objektivitet existerar inte i bedömningsgrenar.

Javisst. Jag tillhör gruppen som älskar Jakob Hellmans första album och det har inget att göra med att den skulle vara "bäst" på något. Jag bara älskar alla låtarna och skiter i allt annat, som vem han är, hur han ser ut, om den andra plattan är bra eller inte, om han är bra/kass på gitarr och var influenserna kommer ifrån etc. Kunde inte bry mig mindre. Bara älskar låtarna. Han är en genial textförfattare.
Citera
2021-01-11, 10:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Glöm inte Twice a Mans "From a Northern Shore", 80-talet bästa svenska platta alla kategorier.

Jakob Helllman känns som en liten vindpust från förr som fått nytt lyft under vingarna enbart tack vare SMB.
Nja. Han hade ju aldrig ställt upp i SMB om det inte vore för att han hade något nytt på gång. Alla har något skäl för karriärens skull att ställa upp i SMB för att vinna något. Han kände att han behövde uppdatera sitt varumärke igen inför nya albumet helt enkelt.
Citera
2021-01-11, 17:30
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Jo, absolut, men jag tror hans pik gällde hans svenska artistkollegor. Han kom som en blixt från klar himmel för många unga, i positiv bemärkelse.

Vilken låt släppte han på TV4? Förstår inte vad det ska betyda. Han lirade plattans titelspår i morse på Nyhetsmorgon, vet inte vad du syftar på annars. Ingen av låtarna på plattan är värdelös. Det är en stark platta rakt igenom. 4+ enligt mig och Sveriges recensentelit. Han verkar dessutom må bra och planerar att fortsätta släppa musik de kommande åren.
Verkar han må bra ? ja, ja du Menar på morgonen. Helt värdelös. Ska lyssna på resten. Sveriges recensenters har nästan alltid varit skit Kolla han som brukar va på TV nu för tiden, glömt namnet. Han gillar Dollystyle Hmmmm
Citera
2021-01-11, 17:57
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Verkar han må bra ? ja, ja du Menar på morgonen. Helt värdelös. Ska lyssna på resten. Sveriges recensenters har nästan alltid varit skit Kolla han som brukar va på TV nu för tiden, glömt namnet. Han gillar Dollystyle Hmmmm
Smaken är som baken men rekommenderar att lyssna igenom hela plattan
Citera
2021-01-11, 22:51
Medlem
När jag går in nånstans och känner mig utanför är ett stycke briljant svensk pop! Albumet är inte i närheten av debutalbumet men ändå mycket trevligt att lyssna på. Dock är hela grejen med Jakob att se honom live så rekommenderar ett besök när turnén stannar i kommunen där du bor.
Citera
2021-01-15, 14:10
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Smaken är som baken men rekommenderar att lyssna igenom hela plattan
Den va inte så dålig 😏 tillockmed någon spännande låt 😊Får se om den växer 😁
Citera
2021-01-20, 13:44
Medlem
Tycker nya skivan växer ju mer man lyssnar på den. Riktigt bra faktiskt.

Vet att han fortfarande har åtminstone en riktigt bra osläppt låt. Hoppas på mer.

Första albumet tycker jag för övrigt förtjänar alla hyllningar. Hade skivan i bilen i många år.
Citera
2022-08-26, 13:35
Medlem
Bhagavans avatar
Ny Hellmansingel ute idag! Riktigt mysig, och skönt att han bytt producent för Hellmans röst ska inte ha nån jävla autotune
Citera
2022-08-26, 14:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavan
Ny Hellmansingel ute idag! Riktigt mysig, och skönt att han bytt producent för Hellmans röst ska inte ha nån jävla autotune

Kul att höra! Nej, för fan, ingen autotune och sån skit. Det må svaja och brista ibland, men det är ju också nåt som bidrar till hans unika nerv. Så naket och avskalat som möjligt, tack. Jag tänker på gamla "Tusen dagar härifrån" som han gjorde med Perssons Pack, där låten fullständigt får vingar när Hellman kommer in, och lyfter till att bli något alldeles, alldeles underbart.
Citera
2023-06-18, 17:45
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Öppnade Emil i Lönnebergas hyllningskonsert som visades på TV4 i går. Sjöng ”Du käre lille snickerbo”. Så fruktansvärt bra och ball han är, det är inte klokt. Jakob Hellman och Lindgren/Riedel är en match made in heaven. Den Hellmanska frustrationen och neurosen ångade genom sången och fick mig verkligen att känna hur Emil ska ha känt, som aldrig menade något illa men alltid hamnade i hetluften ändå. Och Hellman är alltid bäst med klassisk instrumental uppbackning, han blir som en skald fast helt unik!
Senast redigerad av AllHailBoognish 2023-06-18 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in