Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
jag klassar mig själv som vänster och har framförallt haft väldigt god insyn i de flesta organisationer på vänsterkanten och säger det här med rätt mycket sorg
MEN JA sexismen är lika utbredd inom vänsterkretsar som i vanliga samhället, vet ungefär 8-10 fall med tjejer som haft svårt att bli "antagna" inom AFA och RF, och folk kan förneka det hur mycket dom vill men jag har sett det med egna ögon, vet att inom en grupp (ej våldsam grupp) så vart vi tvungna att utesluta en kille pga. våldtäkt/sexuellt utnytjande.
Jag har själv blivit kallad bög och liknande av diverse folk, både från folk inom AFA, RF och ung vänster (som oftast är bättre på dessa punkter!!!) och vet ett flertal tjejer som blivit kallade horor osv.
jag försöker verkligen inte måla ut vänstern som sämre, men tyvärr behövs det en självransakan även i dessa grupper men det förnekas frenetiskt!
Att tjejer inte fått komma med i grupper tror jag knappast har med deras kön att göra, utan mer att de inte platsar som personer.
Att det finns sexism i vänstern är inte så konstigt då (i alla fall min del av vänstern) består av vanligt folk, däremot så är folk medvetna om vad som kan vara sexistiska tendenser och arbetar mot dem. Dock så är det precis som allt annat strukturellt arbete
internt och inget som redovisas för aftonbladet eller för FB.
Att antisexism har med att inte säga vissa ord att göra tycker jag är skitsnack också. Är jag sexist för att jag använder t.ex: hora som nedsättande tillmäle så får jag väl vara det då. Däremot så gör jag ingen skillnad på i fall det är en kille eller en tjej jag har en konflikt med, utan vad det är för person.
Precis som att jag när det gäller politiskt arbete ser kamrater som könslösa individer. Det är detta som antisexism handlar om, att se förbi kön och egenskaper tillskrivna könen. Inte någon slags tycka-synd-om mentalitet.