2014-06-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Kan man hitta chalmers material någonstans eller är det låst för de som tar kursen?
Jag är osäker. Det går dock att registrera sig på kursen utan att söka den på antagning, och om man inte gör klart den går det att göra den nästa år. Inte för att det spelar någon roll, för jag tror inte den kursen ger högskolepoäng (så ser det iaf ut för mig på antagning, och jag gjorde hela kursen och blev godkänd).
Citera
2014-06-23, 21:13
Medlem
Kursen är väl bra om man är rastlös någon dag. Annars är det mest vanlig gymnasiematte med lite mer djup på vissa områden.
Citera
2014-06-25, 12:26
Medlem
educationists avatar
Förstår bara inte varför du inte skulle göra den. Väljer du 5hp +3hp så gör du klart den på några kvällar. Jag gjorde halva 5p-kursen på en eftermiddag. Nyttigt att repetera, för olika lärare betonar olika saker. Plus att under de första veckorna kan du helt fokusera på att supa och ha skoj.
Själv läser jag även förberedande kurs i programmering och datalogiskt tänkande samt fysik denna sommar.
Blir nog de softaste 18,5hp jag någonsin kommer att ta. Och nej. Sök inte CSN för det, helt ovärt. Bättre att spara CSN till riktiga kurser.
Citera
2014-06-25, 13:32
Medlem
lakritcs avatar
Absolut! Har du inte matten färskt i minnet är det inget att fundera över.
Citera
2014-06-30, 17:35
Medlem
Sommarmatte, krav på Ma C & efteranmälan

Hej. Ska plugga Tekniskt Basår nu i höst, tänktte förbereda mig via sommarmatten. Jag hade för mig att man kunde anmäla sig när som helst under sommaren, men det verkar inte vara så då KTH har stängt för efteranmälan. Dock är det öppet för sen anmälan på Mälardalens och Gävles högskolor som däremot har Ma C som behörighetskrav, jag har bara läst Ma B i gymnasiet. Detta gör mig lite förvirrad...

Har jag alltså ingen möjlighet att göra sommarmatten?

Om inte, finns det andra tips för förberedelser? Ska jag kanske bara köpa in kurslitteraturen och börja nöta den på egen hand? (Isåfall, vart kan jag hitta den, och kan jag lita på att det är samma som förra årets även i år så jag slipper köpa dubbla böcker?).

Tack på förhand.
Citera
2014-06-30, 18:40
Medlem
Du kan läsa den informellt. Skapa ett konto via math.se. För att komma åt dina HP gör du en anmälan sen när du är bwhörig.
Citera
2014-06-30, 18:44
Medlem
Tack för tips. Kan jag ta åt mig den utan att ha läst Ma C oavsett formalitet då eller finns det bättre vägar att gå?
Citera
2014-06-30, 19:49
Medlem
Absolut.

Skulle du behöva läsa mer om något område har du flashback, matteboken.se och khan academy. Men informationen du får i kursen ska nog räcka.
Citera
2014-07-12, 18:50
Medlem
Sommarmatte KTH

Har blivit antagen till KTH Civiling. Industriell Ekonomi och fick ett mejl där det stod att de förväntar att jag läser en förberedande matte kurs via sommarmatte.se.

Tyvärr missade jag anmälningsperioden och jag undrar därför om den här förberedande kursen är så viktig.

Undrar annars om det finns någon alternativ webbsida jag kan förbereda mig på, hittade nämligen den här: Högskolematte - Matteboken.se
Citera
2014-07-12, 18:52
Medlem
Du kan läsa kursen informellt och göra en efteranmälan till hösten så får du dina poäng. Gå in på kurssidan så finns en länk för att skapa kurskonto.
Citera
2014-07-12, 18:52
Medlem
slashing_swords avatar
Kollade igenom deras hemsida och hittade detta: http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida

Verkar vara all litteratur + övningsuppgifter / testprov för kursen. Så där kan du ju, även om du inte kommer få högskolepoäng för det iom att du inte sökt kursen, ändå göra den.
Citera
2014-07-13, 12:19
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Kollade igenom deras hemsida och hittade detta: http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida

Verkar vara all litteratur + övningsuppgifter / testprov för kursen. Så där kan du ju, även om du inte kommer få högskolepoäng för det iom att du inte sökt kursen, ändå göra den.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in