2014-05-29, 12:28
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
Det är första gången jag hör talas om att man kan behöva svara på telefon. Är du helt säker? Har du själv råkat ut för det eller har du hört talas om det just gällande sommarmatte?
Det stämmer att man ibland kan bli uppringd för att förhindra fusk. Fuskar man blir man inte bara återbetalningsskyldig utan man svartlistas ifrån SU och KTH
Citera
2014-06-21, 18:53
Medlem
Är Sommarmatte värt besväret?

Har sökt till KTH till hösten och funderade på om man ska köra någon mattekurs över nätet, hade inge vidare problem med matten på gymnasiet så undrar om någon som gjort någon av kurserna vet lite om vad de innehåller etc. Är det enbart repetetion av mattekurserna i gymnasiet, typ sitta och lösa derivator och integraler hela tiden?

Verkar finnas två stycken olika kurser också, en på 5p och en på 7,5, vilken (om någon) bör man välja?
Citera
2014-06-21, 19:42
Medlem
Medianas avatar
Beror på när du läste matte senast men ja, det är repetition av det mest grundläggande som kvadreringsregler och derivator. Du kan själv gå in och se utbildningsmaterialet.
Citera
2014-06-21, 20:22
Medlem
Nej det är inte värt det. När du börjar på KTH har dom en vecka eller två med lite lättare matte/repetition. Om det skulle bli svårt senare kan du alltid fråga en lärare eller övningsledare. Om du inte fattar maten direkt eller har svårt för något kan jag garantera dig att du inte är ensam.

Anledningen till att jag inte tycker att det är värt det: palla sitta inne å traggla matte på sommaren. Du kommer göra det tillräckligt när skolan börjar!
Citera
2014-06-21, 20:34
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Nej.

Spara den enkla kursen till nästa sommar ifall du får problem med att nå upp till CSNs poängkrav.
Citera
2014-06-21, 20:34
Medlem
Jag tyckte det var värt det, matten på universitet var åtminstone för mig ett rejält steg upp från gymnasiet, då läste jag ändå upp till matte E, med MVG i allt utom Ma C (som jag sedan tentade upp till MVG med en prövning). Nu har ju alla kurserna ändrats men för mig var det klart värt tiden att läsa sommarmatte. Den gick dessutom igenom en hel del regler betydligt mer grundläggande och med ett perspektiv som användes på högskola, så det handlade inte bara om själva räknandet utan även om det matematiska språket.

Med det sagt så hade jag kursare som inte läste det och klarade sig bättre än mig ändå.
Citera
2014-06-21, 20:37
Medlem
Ja det är asvärt. KTH's sommarmatte är inte jättebra, jag körde chalmers sommarmatte och den var svinbra. Jag har tittat på KTH's kurs också och det är jättestor skillnad. Jag har läst teknisk fysik i ett år nu och har glidit igenom alla mattekurser på en räkmacka, och jag skulle vilja påstå att det är tack vare sommarmatten. Gör man alla uppgifter så får man jävligt mycket, även om man har räknat och varit bra på matte i gymnasiet.
Citera
2014-06-21, 20:41
Medlem
Nu börjar det bli rätt länge sen, men jag gick också en sån där sommarmattekurs och jag kan bara säga att det hjälpte mig något ofantligt i mina vidare mattestudier.
Citera
2014-06-21, 21:24
Medlem
Dragprovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doomhammer
Nej det är inte värt det. När du börjar på KTH har dom en vecka eller två med lite lättare matte/repetition. Om det skulle bli svårt senare kan du alltid fråga en lärare eller övningsledare. Om du inte fattar maten direkt eller har svårt för något kan jag garantera dig att du inte är ensam.

Anledningen till att jag inte tycker att det är värt det: palla sitta inne å traggla matte på sommaren. Du kommer göra det tillräckligt när skolan börjar!

Håller med om att det finns god hjälp för att klara det utan sommarmatte. Är inte alls svårt om allt annat flyter på så att man kan plugga.

När jag personligen började plugga, ej KTH, flyttade jag in samtidigt som utbildningen började. Det medförde att det var mycket annat att fokusera på än plugget. Nollning dessutom, som för oss började 1 vecka innan utbildningens start och var 3 veckor lång.

Citat:
Ursprungligen postat av tarmspreckarelof
Nej.

Spara den enkla kursen till nästa sommar ifall du får problem med att nå upp till CSNs poängkrav.

Mycket bra tips. Värt för TS att tänka på om han/hon inte är en som kommer plugga jättemycket.
Citera
2014-06-22, 15:47
Medlem
Njae alltså det skadar ju inte direkt, men det är heller inte nödvändigt. Jag försökte börja på en sån där kurs, men tyckte det var så tråkigt och lite halvsvårt så orkade inte göra klart den. Det är klart att mattekunskaperna inte satt lika bra som i gymnasiet (jag väntade ett år), men tempot är högt på universiteten och det tar inte lång tid innan man är ikapp när väl kurserna börjar! Det farligaste är väl om du börjar och inte riktigt är så intresserad av att plugga, får det svårt i början och sen ger upp innan du ens kommit igång med tempot, då kan ju tidigare mattekunskaper hjälpa.

Kan tilläggas att jag inte direkt hade något intresse för matte på gymnasiet och hade väg en snitt vg i alla kurser, men klarat allt på teknisk hittills.
Citera
2014-06-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fsgdjv
Ja det är asvärt. KTH's sommarmatte är inte jättebra, jag körde chalmers sommarmatte och den var svinbra. Jag har tittat på KTH's kurs också och det är jättestor skillnad. Jag har läst teknisk fysik i ett år nu och har glidit igenom alla mattekurser på en räkmacka, och jag skulle vilja påstå att det är tack vare sommarmatten. Gör man alla uppgifter så får man jävligt mycket, även om man har räknat och varit bra på matte i gymnasiet.

Kan man hitta chalmers material någonstans eller är det låst för de som tar kursen?
Citera
2014-06-22, 22:16
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Kan man hitta chalmers material någonstans eller är det låst för de som tar kursen?

Det går att titta på en stor del av materialet i förväg. Finns en länk i en tidigare tråd på Flashback där en person länkade till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in