2007-08-09, 15:08
Medlem
Finns det som sagt inget annat sätt man kan formatera om hårddiskarna och sen köra WinXP på dom?
Citera
2007-08-09, 16:46
Medlem
Men seriöst, har nu suttit och försökt hitta information i sammanlag 16 timmar och det är ingen som vet hur fan man ska göra?
Citera
2007-08-09, 16:52
Medlem
SLOBs avatar
Är du säker på att XP-skivan är bootbar? Om inte kan du:
  • Boota från antingen en gammal DOS/Win98 bootdiskett eller från någon Linux Live-CD med verktyg för att formattera i FAT32.

Tex:

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

• Ta bort partitionerna som finns nu (om du bootar från Win98 diskett, använd FDISK)
  • Skapa ny partition
  • Formatera med FAT32.
  • Kopiera över hela I386 mappen från XP dvd till hårddisken.
  • Boota från Win98 diskett (http://www.bootdisk.com/)
  • Köra XPs installation från hårddisken (om jag minns rätt är det x:\i386\winnt.exe som ska köras).

/S
Citera
2007-08-09, 17:10
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Men seriöst, har nu suttit och försökt hitta information i sammanlag 16 timmar och det är ingen som vet hur fan man ska göra?

Många nya moderkort brukar ha en funktion vid boot där man får välja Boot-media. brukar vara F12 har jag för mig. Kolla om du har något liknande vid din startup, med lite tur kan du gå in där och välja att du vill boota från CD.

Du kan även pröva att bränna cd/dvd:n med opten -dao aktiverat. Funkar för mig
Citera
2007-08-09, 18:13
Medlem
Jag ska testa med SLOB's förslag, tack.
@Neth: Läs tråd så ser du att det inte har funkat/inte går.
Citera
2007-08-09, 18:32
Medlem
Kan du boota datorn utan skivan i?

Ubuntu ska inte ens bootas om cd-skivan är bootbar, då bootas den före GRUB ens startas.

Herre gud människa.
Citera
2007-08-09, 19:04
Medlem
Neths avatar
Citat:
@Neth: Läs tråd så ser du att det inte har funkat/inte går.

Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Du kan även pröva att bränna cd/dvd:n med opten -dao aktiverat. Funkar för mig

eftersom jag är den enda som ens nämnt -dao i den här tråden antar jag att du inte försökt med båda tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Kan du boota datorn utan skivan i?

Ubuntu ska inte ens bootas om cd-skivan är bootbar, då bootas den före GRUB ens startas.

Herre gud människa.

Jag antar att problemet är att hans skiva inte blir bootbar.
Citera
2007-08-09, 19:18
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Det där är dessutom ett rätt snabbt sätt att installera XP eftersom allt sker från hårddisken. Dessutom, om du spar \i386 folder när du är klar kommer du aldrig behöva sätta i XP skivan när något behövs från originalskivan. XP hittar det i katalogen istället.

Lycka till!

/S
Citera
2007-08-09, 19:20
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Det där är dessutom ett rätt snabbt sätt att installera XP eftersom allt sker från hårddisken. Dessutom, om du spar \i386 folder när du är klar kommer du aldrig behöva sätta i XP skivan när något behövs från originalskivan. XP hittar det i katalogen istället.

Lycka till!

/S

Frågan är om hans system bootar från floppyn, eftersom han uppenbarligen verkar ha rätt taskiga problem med Removable Media boot?
Citera
2007-08-09, 19:22
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Frågan är om hans system bootar från floppyn, eftersom han uppenbarligen verkar ha rätt taskiga problem med Removable Media boot?

Jag har utgått nånstans ifrån att DVDn var en fulbränd som var obootbar, men kan han inte boota från något annat än hårddisken blir det ju jobbigare.

/S
Citera
2007-08-09, 19:31
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Jag har utgått nånstans ifrån att DVDn var en fulbränd som var obootbar, men kan han inte boota från något annat än hårddisken blir det ju jobbigare.

/S

Mest troligt är det någotsånt, men med lite otur kan det vara någon boot-tjänst ála moderkortet som lagt ner. Om han flyttar burken så kommer XP att knyta till hårdvaran i den, och därav inte starta på hans "riktiga" burk. Men nu ska vi inte vara negativa
Citera
2007-08-09, 19:32
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Mest troligt är det någotsånt, men med lite otur kan det vara någon boot-tjänst ála moderkortet som lagt ner. Om han flyttar burken så kommer XP att knyta till hårdvaran i den, och därav inte starta på hans "riktiga" burk. Men nu ska vi inte vara negativa

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men en oaktiverad XP går fortfarande att starta och installera, så länge man har en giltig produktnyckel.

/S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in