• 3
  • 4
2007-08-09, 19:36
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men en oaktiverad XP går fortfarande att starta och installera, så länge man har en giltig produktnyckel.

/S

Vad jag har erfarat så kan du inte flytta en XP-installation från en dator till en annan. Aldrig funkat för mig förrut.
Citera
2007-08-09, 20:02
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Vad jag har erfarat så kan du inte flytta en XP-installation från en dator till en annan. Aldrig funkat för mig förrut.

Aha, jag missförstod dig. Trodde du menade installera samma XP på flera datorer. Men det går, ofta, att flytta en redan installerad XP till en annan dator (tex genom att bara flytta hårddisken mellan datorerna). Men det blir sällan bra. Jag har gjort det ett par gånger, men resultatet är alltid segt och instabilt.
Citera
2007-08-09, 20:50
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Det finns XP-DVD:er. En bekant har en sån, man kan välja vilka program man vill installera, bara att kryssa i i en lång lista, så installeras de samtidigt. Mycket smidigt.
Jo det finns sådana men det är inte microsoft som släppt dem. Microsoft har såvitt jag vet aldrig släppt en xp dvd. Därför tycker jag att ts ska bränna på en cd istället.

Fråga till TS: Hur installerade du ubuntu och vad händer om du försöker starta från ubuntuskivan?
Citera
2007-08-09, 21:00
Medlem
Neths avatar
Citat:
Aha, jag missförstod dig. Trodde du menade installera samma XP på flera datorer. Men det går, ofta, att flytta en redan installerad XP till en annan dator (tex genom att bara flytta hårddisken mellan datorerna). Men det blir sällan bra. Jag har gjort det ett par gånger, men resultatet är alltid segt och instabilt.

Det var attt flytta hårddisken som jag menade. Och som du sa, det blir inte alltid som man tänkt sig.
Citera
2007-08-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Jo det finns sådana men det är inte microsoft som släppt dem. Microsoft har såvitt jag vet aldrig släppt en xp dvd. Därför tycker jag att ts ska bränna på en cd istället.

Fråga till TS: Hur installerade du ubuntu och vad händer om du försöker starta från ubuntuskivan?

Bootade med Ubuntuskivan. Händer inte ett skit, vill inte boota från den.

@SLOB: Har grova problem nu. Brände ut en livecd'n från länken du skickade stoppade i den, nu går datorn inte ens igång. Man hör att fläkten startas en sekund senare dör både den och datorn.
Hinner inte få ut CD'n
Citera
2007-08-09, 22:23
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband

@SLOB: Har grova problem nu. Brände ut en livecd'n från länken du skickade stoppade i den, nu går datorn inte ens igång. Man hör att fläkten startas en sekund senare dör både den och datorn.
Hinner inte få ut CD'n

Men du kan boota Ubuntu som vanligt om du inte har något i spelaren alls?

/S
Citera
2007-08-09, 22:36
Medlem
Rizados avatar
Citat:

Hinner inte få ut CD'n
Tjaa du, tycker definitivt det låter som om din dator håller på att ge upp. Har du garanti kvar?
Citera
2007-08-09, 23:38
Medlem
Neths avatar
Citat:
Tjaa du, tycker definitivt det låter som om din dator håller på att ge upp. Har du garanti kvar?

Min chansning är att hans nätagg håller på att ge upp, vilket kan ge en förklaring till varför han inte kan boota från skivan.

Citat:
Hinner inte få ut CD'n

Pröva att koppla bort spänningsmatningen till allting onödigt. T.ex. sekundär hårddisk eller cd-rom, pröva sen att boota som vanligt.
Citera
2007-08-10, 02:13
Medlem
Citat:

Har garanti kvar men oviljan att lämna in den finns där också, mycket privat om ni förstår

Citat:
Men du kan boota Ubuntu som vanligt om du inte har något i spelaren alls?

Allt funkar prima annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Min chansning är att hans nätagg håller på att ge upp, vilket kan ge en förklaring till varför han inte kan boota från skivan.

Pröva att koppla bort spänningsmatningen till allting onödigt. T.ex. sekundär hårddisk eller cd-rom, pröva sen att boota som vanligt.

Kan också hända, min farbror kommer till Sverige från Tjeckien inatt, mycket mer datorkunnig är mig iaf, ska fråga honom om han kan greja med den medans jag jobbar, tack för allt än så länge
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in