Linda Rosing rasar mot sexmobbningen
Linda Rosing är förbannad över de sexuella trakasserier hennes barn fått utstå på hennes personliga blogg.
Foto: Gunnar Seijbold
Foto: Peter Wikström Linda Rosing
Så här står det i hennes "faktaruta"
Ålder: 34.
Bor: Stockholm.
Familj: Dottern Melissa, 14, bor hos Linda på heltid och sonen Kevin, 9, varannan vecka.
Yrke: Utbildad flygvärdinna och bloggare.
Blogg:
www.hanky.se/lindarosing är i skrivande stund Sveriges femte största blogg, enligt mätningar på bloggportalen.se.
1 831 kommentarer på 48 timmar
På några månader har Linda Rosings blogg blivit en av Sveriges mest lästa. Varje inlägg genererar hundratals kommentarer från besökarna, många positiva – men även många negativa.
– Vad jag än skriver om så hittar de något att klaga på. Det kan vara att de ser en fläck på väggen om jag lägger upp en bild på mig i min hall, de hittar alltid något. Jag fattar inte, jag skulle aldrig lägga tid på att gå in på en blogg och läsa för att sen skriva skit, säger Linda.
Inlägget ”Snälla lämna mina barn ifred” genererade 1 831 kommentarer – på 48 timmar.
Och här är själva artikeln:
Kasta skit på mig, gör vad ni vill – men inte på mina barn!
Förolämpningar, hatiska inlägg och sexuella anspelningar mot barnen – nu rasar Linda Rosing mot bloggattackerna som spårat ur.
– Det är fruktansvärt, säger hon till Klick!
När Linda Rosing, 34, för några månader sedan startade sin blogg dröjde det inte länge innan den var en av Sveriges mest lästa. Varje dag tar drygt 20 000 besökare del av den före detta glamourmodellens vardag och varje bloggpost kommenteras av hundratals läsare.
Grova sexinlägg
Men framgången har en baksida. På senare tid har en del av besökarna gått så långt att de börjat kommentera utseendet på Lindas barn och skriva inlägg av grov sexuell karaktär om hennes 14-åriga dotter.
– Det är jättejobbigt när de skriver en massa sjuka kommentarer om mina barn. Jag blir ledsen och det kan förstöra hela dagen. Nu läser inte mina barn kommentarerna och Melissa är så pass trygg i sig själv att hon skiter i det. Men jag tycker att det är fruktansvärt.
Fram tills nu har vem som helst kunnat skriva kommentarer på Lindas blogg anonymt.
– Efter det här får vi se vad vi gör, för det här är inte okej. Jag vill att folk ska kunna kommentera, men de ska inte dra in mina barn. Kasta skit på mig, gör vad ni vill, men inte på mina barn. De har inte gjort någonting.
Vad säger du till dem som tycker att du överexponerar dina barn på bloggen?
– Jag är ju mamma. Min blogg handlar om mitt liv och mina barn är ju mitt liv. Om jag inte skulle skriva om mina barn skulle det vara jättekonstigt och folk skulle undra varför. Jag tycker inte jag exponerar mina barn mer än någon annan, kolla på Pernilla Wahlgren och Carola. Men det är jag som får skit.
Hur mycket tjänar du på bloggen?
– Det kan jag inte säga, men jag tjänar bra. Jag tjänar väldigt bra. Så att jag kan försörja mig.
Gör attackerna att du tappar lusten att blogga?
– Nej och jag kommer absolut inte sluta blogga. Men jag tycker det är för djävligt att folk kan vara så hjärtlösa att de gör så här. De känns som att de här personerna vill att jag ska sluta blogga. Men inget har knäckt mig förut och ingen kan göra det nu.
Ångrar ingenting
Trots attackerna säger Linda att hon aldrig har ångrat att hon började blogga.
– Nej, aldrig. Bloggen är bland det bästa jag gjort. Det är jättemånga som skickar mejl och skriver att de totalt har ändrat uppfattning om mig tack vare min blogg. Jag får visa vem jag är. Folk får se att jag lever ett ibland glammigt men ändå vanligt liv, att jag är mänsklig, att jag städar, har mina barn och att vi gör saker som alla gör. Baksidan med bloggandet är att mina barn får ta skit från människor där ute. Låt mina barn vara i fred!
Mirja Lundqvist