Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
När det gäller förebilder, så hör man ofta det argumentet. Att få kvinnor läser filosofi beror på att det inte finns några kvinnliga förebilder. Men jag håller inte med om det, jag bryr mig inte det minsta om vem som skrivit böckerna jag läser, eller vem som är lärare... det är ju tankarna, teorierna, analyserna som är det viktiga!
Jag tror som många andra påpekat att förebilder, normer, omgivning formar en person ganska mycket. Det är nog få som säger att de faktiskt bryr sig hurvida en inspirationskälla är man eller kvinna.
Jag testade mig själv en gång, jag tog 8 böcker skrivna av manliga författare inom ett ämne, sedan tog jag samma mängd böcker i samma ämne skrivna av kvinliga författare. Utan att veta vem som skrivit någon av böckerna läste jag igenom dem och tog ut de 6 böcker jag fann intressantast. Av dessa 6 böcker var det 5 manliga författare, och bara en kvinlig författare.
Så om man ska se på just mig i detta statistiska fall så finner jag generellt manliga teorier och tankar mer intressanta än kvinnors.
Så det jag tror av detta är att män skriver litteratur inom områden som de nämnda, som generellt passar just för män. Manliga lärare inom nämnda ämnen undervisar på ett sätt som generellt passar just för män. Kvinnor finner det inte intressant och går såvida över till det som intresserar dem.
Huuh, läste igenom det och det blev väll inte riktigt så jag hade tänkt men jag och min hjärna är alldeles för trötta för att tänka ut mer för tillfället

.