Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Nr det gller frebilder, s hr man ofta det argumentet. Att f kvinnor lser filosofi beror p att det inte finns ngra kvinnliga frebilder. Men jag hller inte med om det, jag bryr mig inte det minsta om vem som skrivit bckerna jag lser, eller vem som r lrare... det r ju tankarna, teorierna, analyserna som r det viktiga!
Jag tror som mnga andra ppekat att frebilder, normer, omgivning formar en person ganska mycket. Det r nog f som sger att de faktiskt bryr sig hurvida en inspirationsklla r man eller kvinna.
Jag testade mig sjlv en gng, jag tog 8 bcker skrivna av manliga frfattare inom ett mne, sedan tog jag samma mngd bcker i samma mne skrivna av kvinliga frfattare. Utan att veta vem som skrivit ngon av bckerna lste jag igenom dem och tog ut de 6 bcker jag fann intressantast. Av dessa 6 bcker var det 5 manliga frfattare, och bara en kvinlig frfattare.
S om man ska se p just mig i detta statistiska fall s finner jag generellt manliga teorier och tankar mer intressanta n kvinnors.
S det jag tror av detta r att mn skriver litteratur inom omrden som de nmnda, som generellt passar just fr mn. Manliga lrare inom nmnda mnen undervisar p ett stt som generellt passar just fr mn. Kvinnor finner det inte intressant och gr svida ver till det som intresserar dem.
Huuh, lste igenom det och det blev vll inte riktigt s jag hade tnkt men jag och min hjrna r alldeles fr trtta fr att tnka ut mer fr tillfllet

.