• 3
  • 4
2007-08-20, 22:42
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Ad Astra: Har jag lagt fram ngon tes ver huvud taget? Har jag inte mest stllt en massa frgor/spekulerat?

Min frsta tes efter tre terminers filosofi, allts fr drygt ett r sen, det minns jag inte vilken det var
Okej, fair enough. Men de spekulationer du lagt fram har hittills inte rrt sig srskilt lngt frn banal biologism, och det gr mig lite sorgsen.

Har du inget mer att sga om mina tv fantastiska inlgg?
Citera
2007-08-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Sen mste jag f frga var du lser Filosofi p C-niv utan att du alls kan anlgga ett genusperspektiv p den hr frgan? Jag sger inte att det r samma sak som att ge sig sjlv svaret, men nog mste du vara medveten om att det finns rtt mycket skrivet om hur olika aktiviteter har blivit manliga och kvinnliga under historien? Vad anser du i s fall om de teorierna?

Att din frsta tes efter tre terminer universitetsfilosofi r att kvinnor biologiskt skulle vara dligt anpassade fr att lsa filosofi fr mig att vilja stta mig ner en stund och undra vad ni egentligen fr lra er p kurserna...

Svensk filosofi har inte mycket till genusperspektiv fr det mesta. Finns nn enstaka kurs i feministisk filosofi men i allmnhet finns det ingenting av det. Dremot sociologi, statsvetenskap och sna mnen, dr verfldar det av genuspropaganda.
Citera
2007-08-20, 23:52
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Svensk filosofi har inte mycket till genusperspektiv fr det mesta. Finns nn enstaka kurs i feministisk filosofi men i allmnhet finns det ingenting av det. Dremot sociologi, statsvetenskap och sna mnen, dr verfldar det av genuspropaganda.
Det kanske stmmer, jag har inte lst ngon filosofi p den nivn. Men man mste vl rimligen grotta in sig ordentligt i den postmoderna filosofin fr att mnet ska ha ngot syfte fr dagens mnniskor? Oavsett vad man sedan tycker om de postmoderna tnkarna, allts. Och det r ju frmst inom det poststrukturalistiska och postmoderna fltet som man hittar genusteori. Man behver inte ens vara srskilt genuskr fr att kunna ifrgastta givna ordningar, oavsett om de gller knsfrhllanden eller andra frhllanden. Det var den fr mig frapperande bristen p den sortens resonemang hos TS som gjorde mig s frvnad.
Citera
2007-08-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Det kanske stmmer, jag har inte lst ngon filosofi p den nivn. Men man mste vl rimligen grotta in sig ordentligt i den postmoderna filosofin fr att mnet ska ha ngot syfte fr dagens mnniskor? Oavsett vad man sedan tycker om de postmoderna tnkarna, allts. Och det r ju frmst inom det poststrukturalistiska och postmoderna fltet som man hittar genusteori. Man behver inte ens vara srskilt genuskr fr att kunna ifrgastta givna ordningar, oavsett om de gller knsfrhllanden eller andra frhllanden. Det var den fr mig frapperande bristen p den sortens resonemang hos TS som gjorde mig s frvnad.

Svensk filosofi handlar nstan enbart (med exvis Sdertrn som ett av f undantag) om analytisk filosofi, inte om postmodernism. Man behandlar sprklogiska och kunskapsteoretiska problem snarare n "dolda maktordningar". Inom etiken diskuteras abstrakta tankeexempel, inte hur kvinnan konstruerats historiskt, etc.

Det finns bde fr- och nackdelar med ett snt angreppsstt, men det kan vi ta i en annan trd (finns en som heter "Analytisk filosofi" i detta forum som du kan grva upp om du har lust - eller s kan du fortstta i postmodernismtrden vi snackade i frut).
Citera
2007-08-21, 08:33
Medlem
Mefistos avatar
Jag tror Grue stter fingret p det. Frstod rligt talat inte riktigt vad Ad Astra var ute efter, om det var att attackera mig (och mina frapperande brister, framfr allt gllande genusvetenskap) personligen, men s var det nog inte

Om ngon r intresserad av vad man fr lsa som filosofistudent p Stockholms universitet, s r lnken hr: (sjlv har jag lst 70 p praktisk och 20 p teoretisk, och ingen feministisk filosofi annat n det som ingick i normativa teorier p grundkursen i praktisk, och det lilla vi lste om Simone de Beauvoir p grundkursen i teoretisk)

http://www.philosophy.su.se/

Men tillbaka till frgan: tnk OM det rr sig om banal biologi! Observera att jag inte sger ATT det r s, men tnk OM! Man mste ju vga utforska ven sdana hypoteser.
Citera
2007-08-21, 08:42
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Jag tror Grue stter fingret p det. Frstod rligt talat inte riktigt vad Ad Astra var ute efter, om det var att attackera mig (och mina frapperande brister, framfr allt gllande genusvetenskap) personligen, men s var det nog inte

Om ngon r intresserad av vad man fr lsa som filosofistudent p Stockholms universitet, s r lnken hr: (sjlv har jag lst 70 p praktisk och 20 p teoretisk, och ingen feministisk filosofi annat n det som ingick i normativa teorier p grundkursen i praktisk, och det lilla vi lste om Simone de Beauvoir p grundkursen i teoretisk)

http://www.philosophy.su.se/

Men tillbaka till frgan: tnk OM det rr sig om banal biologi! Observera att jag inte sger ATT det r s, men tnk OM! Man mste ju vga utforska ven sdana hypoteser.
Om det nu rr sig om biologi, hur frklarar du din egen lggning? r du ett freak?

Det som str mig med de biologiska resonemangen om knens eventuella naturer r att det uppenbart ligger utanfr filosofins rckvidd att vetenskapligt bevisa sdana samband. Det rr sig p det obehagliga "sunda frnuftets" territorium, och jag ser ingenting gott komma ur sdana spekulationer.
Citera
2007-08-21, 09:36
Medlem
Mefistos avatar
Nja, jag vet inte om jag hller med... att det inte skulle kunna komma ngot gott ur vilda spekulationer. Du har ju rtt i att om det nu handlar om ren biologi s r det biologer som kommer att kunna hitta svaret p frgan varfr tjejer inte verkar gilla filosofi, allts inte filosofer eller andra humanister/samhllsvetare... Men ven om vi hr p flashback knappast lr kunna bevisa ngot i denna frga, s r det ju roligt med sjlva spekulerandet.

Biologi eller inte: jag har lnge misstnkt att jag r ett freak
Citera
2007-08-21, 10:27
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
En sak som r lite underlig, r det faktum att det r s f tjejer som lser filosofi p universiteten. Nr jag gick grundkursen i praktisk filosofi var det kanske 30% tjejer, p B-nivn var vi 3 tjejer, p C-nivn var jag t om ensam tjej p en delkurs. Lste ngonstans att underskottet p kvinnor i filosofi r strre n i matematik, som ju anses vara en "manlig" domn.

Vad tror ni, varfr r det s? Och i s fall varfr? r det ngot biologiskt som gr att kvinnor i sjlva verket endast r s fokuserade p att se bra ut, hitta en kille och fortplanta sig? Och bara prata om barn, avfring, bokhyllor, bantning och gardiner?
Vldigt mnga kvinnor blndas ju av all skns ytligt krams! Guld, silver, diamanter, glitter och glamour, kndisar, "kndisskap", smink, klder etc...

De r intresserad av att se bra ut och lgger ned mycket tid p det, fr att imponera och vinna uppmrksamhet frn mn, men ven att vinna en hg status bland andra kvinnor.

De mer intelektuella kvinnorna r oftast dom som inte ser s bra ut och drfr mer eller mindre TVINGATS utveckla alternativa sidor, d ytans skimr inte verkat till deras frdel!

En del tjejer gr mig s sjukt trtt s jag hller p att somna bara de ppnar munnen! De r de dr typiska bimbo-tjejerna som tycks vara ngon form av robotar, det enda deras hjrnor r fyllda med r ytligt skrp!

Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in