2007-08-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
En sak som r lite underlig, r det faktum att det r s f tjejer som lser filosofi p universiteten. Nr jag gick grundkursen i praktisk filosofi var det kanske 30% tjejer, p B-nivn var vi 3 tjejer, p C-nivn var jag t om ensam tjej p en delkurs. Lste ngonstans att underskottet p kvinnor i filosofi r strre n i matematik, som ju anses vara en "manlig" domn.

Det r intressant - att det t o m r vanligare med tjejer p matten eller p KTH n i filosofi.

Visst r killar skert mer logiska och det finns fler riktigt smarta killar men det kan nd inte va hela frklaringen (jmf matte-KTH). Inom filosofin r underrepresentationen av kvinnor enorm - och dom som nd finns dr hller med bjfs som moralfilosofi, sprkfilosofi eller kontinentalfilosofi och annat bjfs som knappt kan rknas som riktig filosofi. Matematikens filosofi, logik, kunskapsteori och logik kommer man inte hitta mnga kvinnor i. tminstone fr ngra r sen hade Sverige nnu inte haft nn kvinnlig professor i teoretisk filosofi, om jag minns rtt. Det r rtt otroligt med tanke p att det finns dussintals professorer i mnet.

Jag tror snarare att det har att gra med att filosofi r s odefinierat som mne. Kvinnor har alltsomoftast smre sjlvfrtroende. Duktiga tjejer lser hellre nt dr man kan ha rtt eller fel, som matte, n filosofi.

Sen handlar det ocks om nyfikenhet. Filosofi r mnet fr den nyfikne par excellence och kvinnor r inte srskilt nyfikna ens frn brjan och uppmanas dessutom genom uppvxten att inte va det. Killar sitter och nrdar sig med nsan ner i nn suspekt bok (som grna inte har nt med skolan att gra) medan tjejerna gr sin lxa och inget mer. Den mentaliteten kommer man ingenvart med inom filosofin. Dr krvs det att man tar tag i saker och ting sjlv. Det r ht ett extremt individualistiskt mne. Det r ocks som sagt ett mne fr nrdar och f tjejer r nrdar.
Citera
2007-08-08, 09:15
Medlem
Mefistos avatar
Mnga intressanta synpunkter! Jag tror nog mest p Pejas ider om det hr med vad som varit bst evolutionrt, att detta har gjort att kvinnor inte frdjupar sig i saker utan hller koll p familjen - kan lite om mycket. Men frgan r ju vad som r hnan och vad som r gget.

Tror ocks p snmannens teori om att det r viktigare att det "knns" rtt fr kvinnor, medan mn anses mer logiska. En av mina lrare sa att han mrkt att kvinnor verkar ha svrare att "acceptera" hypotetiska scenarios. Ta t ex trden om att vlja ditt eget barn eller hela Afrika, dr var det ngon som sa "men varfr skulle jag behva vlja"... och hittar p ett tredje scenario istllet, dr man inte behver frsttas i ett knepigt val. Men ofta r ju det pongen med scenariot- att ha en knivig situation och diskutera vad som r rtt eller fel (testa olika normativa teorier mot). Tydligen har tjejer en strre tendens att frska hitta kryphl snarare n att diskutera det hypotetiska scenario som fanns. Det r lite mrkligt.

Grues teorier r ocks intressanta (hller dock inte med om att moralfilosofi r bjfs )... men jag tror nd inte det har med sjlvfrtroende och nyfikenhet att gra, tjejer kan nog vara nyfikna. Det r nog snarare det dr med nrderiet, att killar verkar ha en strre fallenhet att grotta ner sig i saker, frdjupa sig i saker.

Eller r det verkligen s att kvinnor inte r lika nyfikna som mn?
Citera
2007-08-08, 09:56
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Jo, det frstod jag. Men jag skulle vilja sga det r tvrtom: Vra intressen vljer vra frebilder, inte tvrtom.

Detta r lite klurigt att diskutera, jag kan bara dra slutsatser frn en livshistoria som jag knner till. Och jag knner bara till min egen. Nr jag var ungefr 10r hade jag mer eller mindre mina vnner som frebilder (eller deras frebilder blev mina). Och drmed brjade jag spela fotboll(!), som jag sedan la av med nr jag fick smre kontakt med dessa och brjade sitta hemma istllet. D fick jag istllet lite bttre kontakt med mina frldrar och brjade intressera mig i deras intressen. Min far r bilolog och min mor jurist, jag hamnade i filosofi/psykologi. Varfr jag hamnade hr kan ju sedan diskuteras, tyvrr finns det bara jag som har kunskap nog att gra detta. Men min uppfattning r att min filosofiska vn (som jag fick vid den hr tiden) inspirerade.
Citera
2007-08-08, 10:48
Medlem
oranges avatar
Kan det inte vara s enkelt att kvinnan, som av biologiska och kulturella skl haft sin plats i hemmet, sker sig till universitetsutbildningar efter samhllsnorm dr kvinnliga frebilder frstrker normen?

Applicerat p din filosofiutbildning s skulle bristen p kvinnor allts kunna frklaras med att samhllsnormen genom historien inte uppmuntrat kvinnor att lsa filosofi, vilket har lett till att f kvinnliga filosofer kunnat inspirera fler kvinnor och i lngden bidragit till att du r ensam kvinna p din filosofikurs.

Det skulle ocks frklara varfr det finns s in i helvete mnga kvinnor som lser mnen som har med design att gra. Detta frutstter frsts att kvinnor och mn har lika skapta hjrnor, eller att skillnaderna tminstone r frsumbara.
Citera
2007-08-08, 11:53
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orange
Kan det inte vara s enkelt att kvinnan, som av biologiska och kulturella skl haft sin plats i hemmet, sker sig till universitetsutbildningar efter samhllsnorm dr kvinnliga frebilder frstrker normen?

Applicerat p din filosofiutbildning s skulle bristen p kvinnor allts kunna frklaras med att samhllsnormen genom historien inte uppmuntrat kvinnor att lsa filosofi, vilket har lett till att f kvinnliga filosofer kunnat inspirera fler kvinnor och i lngden bidragit till att du r ensam kvinna p din filosofikurs.

Det skulle ocks frklara varfr det finns s in i helvete mnga kvinnor som lser mnen som har med design att gra. Detta frutstter frsts att kvinnor och mn har lika skapta hjrnor, eller att skillnaderna tminstone r frsumbara.

Det hela kommer ner till hur vidare vra intressen styrs av frebilder (vilket jag allts tror, jag hller med dig i din id) eller ifall de styrs av biologiska frutsttningar. Min uppfattning r att mn och kvinnor r s pass lika i hjrnstrukturen att det inte kan finnas en orsak till vra intresen innan vi fds. Denna uppfattning fr jag ju sjlvfallet enbart genom att titta p vrlden och samhllet, vilket ju kanske r en svag grund. Men p vilka grunder ska vi analysera dessa fenomen?
Citera
2007-08-08, 17:31
Bannlyst
P gymnasiet var det s hr fr mig: Vi var tre killar p klassiska programmet och 24 tjejer. Den strsta skillnaden mellan killarna och tjejerna var att killarna faktiskt ville lra sig latin och grekiska medan tjejerna mest verkade g dr fr att kunna sitta p Espresso House och se intellektuella ut med lroboken. Jag kan tnka mig att tjejer r mindre intresserade av kunskap och bildning och i hgre grad sker ngon sorts praktisk nytta med sina studier, vilket skulle kunna frklara att de inte sker sig till filosofi. Drmed inte sagt att filosofikurserna p svenska universitet inte verkar vara helt vrdelsa och fulla av medelmttor, fr det verkar de.
Citera
2007-08-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Men min uppfattning r att min filosofiska vn (som jag fick vid den hr tiden) inspirerade.

Javisst kan intressen smitta av sig, men d br man ju vara mottaglig fr det. Jag vxte upp med kompisar som pratade om bilar och mopeder sen tidernas begynnelse, medans jag uppgivet tittade ut i det tomma intet.

Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Min uppfattning r att mn och kvinnor r s pass lika i hjrnstrukturen att det inte kan finnas en orsak till vra intresen innan vi fds.

http://www.livescience.com/health/050120_brain_sex.html
Citat:
The brain is made primarily of two different types of tissue, called gray matter and white matter. This new research reveals that men think more with their gray matter, and women think more with white. Researchers stressed that just because the two sexes think differently, this does not affect intellectual performance.
...
"These findings suggest that human evolution has created two different types of brains designed for equally intelligent behavior," said Haier

Allts ven om vi har samma mentala kapacitet och struktur s visar studier att vi anvnder det olika. Sen pverkar ju hormoner tnkandet, som beror en hel del p kn.
Citera
2007-08-08, 19:56
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Javisst kan intressen smitta av sig, men d br man ju vara mottaglig fr det. Jag vxte upp med kompisar som pratade om bilar och mopeder sen tidernas begynnelse, medans jag uppgivet tittade ut i det tomma intet.

Att du inte var mottagbar fr intresset "bilar och mopeder" kan delvis ha med din DNA att gra men kanske var du frmst inspirerad av ngon annan i din omgivning. Jag pratar lite ur nattluvan eftersom jag inte r du.

Citat:
Ursprungligen postat av Peja
Allts ven om vi har samma mentala kapacitet och struktur s visar studier att vi anvnder det olika. Sen pverkar ju hormoner tnkandet, som beror en hel del p kn.

Att vi anvnder det olika sger oss bara det vi redan visste. Att kvinnor till exempel hellre lser ngot annat n filosofi. Att kvinnor sedan anvnder mer av sin vita hjrnsubstans behver ju inte bero p evolutionen.
Citera
2007-08-12, 01:03
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lance Dance
Konstigt att du valde just filosofi...

Det r lika bra att inse att mn r bttre n kvinnor. Bara kolla p forskare, hur mnga r kvinnor egentligen? Hur mnga kvinnliga nobelpristagare finns det jmfrt med manliga?

Vilken sport r kvinnor bttre p n mn?

Ni hr hemma i kket alternativt tvttstugan.

Edit: Glm allt jag skrev, jag vill ju inte lta som en muslim.

Kvinnofrakt r en vldigt omanlig egenskap. Och nej, det var inte konstigt att hon valde filosofi. TS ville diskutera det. Det konstiga i den hr trden r ditt inlgg. Men ngonting sger mig att du inte kommer frst det jag skriver. Kalla det en franing.

I vrigt instmmer jag i den evolutionra iden. Jag knner vldigt f tjejer som r mer intresserade av vrldspolitik n vem killen som gr med grannens fru r.

ven i diskussioner har jag mrkt en oerhrd skillnad p hur mn och kvinnor diskuterar. Tv mn kan trta en sak hur lnge som helst, p en alltmer meningsls detaljniv, medan kvinnor helt enkelt slutar skriva.
Citera
2007-08-13, 19:15
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Mnga intressanta synpunkter! Jag tror nog mest p Pejas ider om det hr med vad som varit bst evolutionrt, att detta har gjort att kvinnor inte frdjupar sig i saker utan hller koll p familjen - kan lite om mycket. Men frgan r ju vad som r hnan och vad som r gget.

Tror ocks p snmannens teori om att det r viktigare att det "knns" rtt fr kvinnor, medan mn anses mer logiska. En av mina lrare sa att han mrkt att kvinnor verkar ha svrare att "acceptera" hypotetiska scenarios. Ta t ex trden om att vlja ditt eget barn eller hela Afrika, dr var det ngon som sa "men varfr skulle jag behva vlja"... och hittar p ett tredje scenario istllet, dr man inte behver frsttas i ett knepigt val. Men ofta r ju det pongen med scenariot- att ha en knivig situation och diskutera vad som r rtt eller fel (testa olika normativa teorier mot). Tydligen har tjejer en strre tendens att frska hitta kryphl snarare n att diskutera det hypotetiska scenario som fanns. Det r lite mrkligt.

Grues teorier r ocks intressanta (hller dock inte med om att moralfilosofi r bjfs )... men jag tror nd inte det har med sjlvfrtroende och nyfikenhet att gra, tjejer kan nog vara nyfikna. Det r nog snarare det dr med nrderiet, att killar verkar ha en strre fallenhet att grotta ner sig i saker, frdjupa sig i saker.

Eller r det verkligen s att kvinnor inte r lika nyfikna som mn?

Fr att terg till det hr med verklighetintresset, s kan frmgan att hitta kryphl vara av stor nytta i verkligheten. I valet mellan tv omjliga alternativ vill man verkligen hitta ett tredje.

Samvete tror jag ocks r ngot som hrstammar ur knslan. Typ om nn sjer "det r rtt att dda en person om man drmed kan rdda flera andra" (genom transplantation), d sjer mitt samvete mej att det r fel. Sen kan det finnas logiska skl ocks men det r knslan som leder rtt. Nazisterna tyckte att det var rtt att ta livet av handikappade, eftersom de bara var en belastning. De resonerade logiskt och rationellt men nd helt fel, tycker jag.

Kvinnor r frsts lika nyfikna som mn, de kanske bara r nyfikna p andra saker (el p mnniskor). Och vad bestmmer vilka intressen som r nrdiga? Orsaken till att intresse fr smink, klder, romantiska filmer, TV-spor, verkliga och phittade relationer etc inte rknas som nrdigt r bara antalet intresserade.
Citera
2007-08-13, 19:44
Medlem
Mefistos avatar
Men det hr med att inte vilja acceptera hypotetiska scenarios, att inte se vikten av (eller njet i!) att testa normativa teorier mot kniviga situationer, det kanske r just det som gr att tjejer inte gillar filosofi? Att vilja tnka abstrakt, hitta principer fr vad som kan anses vara en riktig handling etc. r svaret s enkelt - killar anses mer logiska, tjejer mer knslomssiga, och drfr passar filosofi killar bttre? Tjejer tycker det r meningslst, det viktiga r att det knns rtt?
Citera
2007-08-14, 01:31
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Men det hr med att inte vilja acceptera hypotetiska scenarios, att inte se vikten av (eller njet i!) att testa normativa teorier mot kniviga situationer, det kanske r just det som gr att tjejer inte gillar filosofi? Att vilja tnka abstrakt, hitta principer fr vad som kan anses vara en riktig handling etc. r svaret s enkelt - killar anses mer logiska, tjejer mer knslomssiga, och drfr passar filosofi killar bttre? Tjejer tycker det r meningslst, det viktiga r att det knns rtt?

Kanske det. Jag r d inte s intresserad av totalt verklighetsfrmmande scenarion.

Dremot finns det mer verkligsnra (och kniviga) situationer, som jag kan tnka mej att diskutera.

Sen terstr frgan hur man sjlv handlat i den situationen. Det vet man nd inte i frvg. Tycker folk ofta handlar tvrtemot sina moraliska principer. Typ man r emot otrohet och fr rlighet i frhllandet, men r nd otrogen och hller tyst om det. Man sjer att barn ska lra sej ta ansvar men curlar nd s barnet slipper. Finns mnga andra moraliska situationer, dr folk handlar "fel".

Och d tycker jag det r intressant varfr vi handlar tvrtemot vra vertygelser? Djuriska instinkter som r starkare n all inlrd moral?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in