2007-08-08, 00:06
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
En sak som r lite underlig, r det faktum att det r s f tjejer som lser filosofi p universiteten. Nr jag gick grundkursen i praktisk filosofi var det kanske 30% tjejer, p B-nivn var vi 3 tjejer, p C-nivn var jag t om ensam tjej p en delkurs. Lste ngonstans att underskottet p kvinnor i filosofi r strre n i matematik, som ju anses vara en "manlig" domn.
Det r intressant - att det t o m r vanligare med tjejer p matten eller p KTH n i filosofi.
Visst r killar skert mer logiska och det finns fler riktigt smarta killar men det kan nd inte va hela frklaringen (jmf matte-KTH). Inom filosofin r underrepresentationen av kvinnor enorm - och dom som nd finns dr hller med bjfs som moralfilosofi, sprkfilosofi eller kontinentalfilosofi och annat bjfs som knappt kan rknas som riktig filosofi. Matematikens filosofi, logik, kunskapsteori och logik kommer man inte hitta mnga kvinnor i. tminstone fr ngra r sen hade Sverige nnu inte haft nn kvinnlig professor i teoretisk filosofi, om jag minns rtt. Det r rtt otroligt med tanke p att det finns dussintals professorer i mnet.
Jag tror snarare att det har att gra med att filosofi r s odefinierat som mne. Kvinnor har alltsomoftast smre sjlvfrtroende. Duktiga tjejer lser hellre nt dr man kan ha rtt eller fel, som matte, n filosofi.
Sen handlar det ocks om nyfikenhet. Filosofi r mnet fr den nyfikne par excellence och kvinnor r inte srskilt nyfikna ens frn brjan och uppmanas dessutom genom uppvxten att inte va det. Killar sitter och nrdar sig med nsan ner i nn suspekt bok (som grna inte har nt med skolan att gra) medan tjejerna gr sin lxa och inget mer. Den mentaliteten kommer man ingenvart med inom filosofin. Dr krvs det att man tar tag i saker och ting sjlv. Det r ht ett extremt individualistiskt mne. Det r ocks som sagt ett mne fr nrdar och f tjejer r nrdar.