2014-03-12, 23:55
Medlem
ElijahMuhammads avatar
Har tittat runt och sett att magic inte bara har totalt bytt design och fått mycket nya, intressanta tillägg men också att kort som var riktigt bra på 90-talet suger kuk nu!

Speciellt creatures är på en helt annan nivå nu. Haha minns force of nature som en av de brutalare grejerna man kunde spela ut som grön t ex. Tog inte lång tid för mig nu att inse att nästan 20 år har lagt den i skymundan haha.

Är boltlekar fortfarande bra? Har b la en vass lek här hemma med old skool lightning bolts, ball lightnings o allt vad de hette! Nånstans fanns också en blå counterlek med mitt dyraste kort, force of will, som var nästan omöjlig för kompisarna att möta.

Är de bästa, dyraste och mest obalanserade korten fortfarande black lotus, moxarna och time walk?

Ahh, memory lane :-)
Citera
2014-03-13, 00:03
Medlem
ElijahMuhammads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shyyne
Känner igen det du skriver då man själv har fantastiska minnen från dessa årtal. När kort från serierna revised, dark, fourth edition och va de nu hette var aktuella. Kom ihåg att vi köpte starter packs (tror de va 60 kort) som vi spelade med direkt med utan att bläddra igenom innehållet. Väl i spelet så fick man se vilka kort man hade fått.

Har själv kvar den senaste leken från mellanstadiet någonstans med ett och annat topkort från den tiden. Vet inte hur det är med andrahandsvärde men får hoppas på att de kan likställas med aktier som förhoppningsvis går uppåt med åren
Ber om ursäkt för trippelposten men jag skriver från mobilen och tycker det är så jäkla svårt att klippa o klistra text och citat.

Men.. du fick något gammalt att flamma upp i mig. "60-bildspaketen" som vi kort och gott kallade dem var månadens höjdpunkt iom att månadspengen skördades. Pågick mer byteshandel på tunnelbanan hem än på wall street de dagarna!
Citera
2014-03-13, 13:42
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Jag får testa mig fram, tanken är ju som sagt bara att främst ha FoW & Underground Sea i mina lekar, spelar bara på köksbordet ändå

Nu får du naturligtvis göra lite som du vill men jag tycker det är lite tråkigt att "göra" kort då mycket av spelet försvinner enligt mig. Jag och några vänner har också pratat en del om detta men kommit fram till att det blir jävligt tråkigt att spela när alla sitter med vansinniga lekar som skulle ha kostat åtskilliga tusen om man köpt dom. Särskilt när det finns kort som kostar en bråkdel av dom pengarna i nyare expansioner (tänker närmast på Watery Grave från Gatecrash som alternativ till Underground Sea).

Som sagt, du får naturligtvis göra som du själv känner för men jag skulle tycka att det var galet tråkigt att spela mot någon med hemmagjorda kort. Köksbord eller inte.
Senast redigerad av Pastellfisk 2014-03-13 kl. 13:48.
Citera
2014-03-13, 14:15
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Nu får du naturligtvis göra lite som du vill men jag tycker det är lite tråkigt att "göra" kort då mycket av spelet försvinner enligt mig. Jag och några vänner har också pratat en del om detta men kommit fram till att det blir jävligt tråkigt att spela när alla sitter med vansinniga lekar som skulle ha kostat åtskilliga tusen om man köpt dom. Särskilt när det finns kort som kostar en bråkdel av dom pengarna i nyare expansioner (tänker närmast på dubbellanden i Return to Ravnica som alternativ till Underground Sea).

Som sagt, du får naturligtvis göra som du själv känner för men jag skulle tycka att det var galet tråkigt att spela mot någon med hemmagjorda kort. Köksbord eller inte.

Självklart köper jag hellre korten, men då behöver jag få ett jobb först.
Citera
2014-03-13, 14:33
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Självklart köper jag hellre korten, men då behöver jag få ett jobb först.

Fast det jag menar är att man, om man inte har råd med dyra kort, satsar på att bygga med det man har. På så vis blir spelskicklighet, lekbyggande och så vidare också en större faktor. Om alla väljer att skriva ut kort skulle alla som sagt ha tunga lekar vilket, enligt mig, förtar mycket av spelet.
Citera
2014-03-16, 14:20
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Nu får du naturligtvis göra lite som du vill men jag tycker det är lite tråkigt att "göra" kort då mycket av spelet försvinner enligt mig. Jag och några vänner har också pratat en del om detta men kommit fram till att det blir jävligt tråkigt att spela när alla sitter med vansinniga lekar som skulle ha kostat åtskilliga tusen om man köpt dom. Särskilt när det finns kort som kostar en bråkdel av dom pengarna i nyare expansioner (tänker närmast på Watery Grave från Gatecrash som alternativ till Underground Sea).

Enda gångerna jag "gjort" kort är för att testa och se hur det skulle fungera att ha dem i min lek. Givetvis är min motståndare med på det och vet om att jag bara håller på att testa mig fram. Finns ju dock vissa turneringar då du får printa kort, måste vara sjukt tråkigt att vara med i sådana ...

Sedan är det ju lite så att man vill ju visa att man kan något genom att bygga en bra lek med lite billigare kort, istället för att bara köpa på sig alla bra, dyra kort och spela med
Citera
2014-03-17, 06:32
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Enda gångerna jag "gjort" kort är för att testa och se hur det skulle fungera att ha dem i min lek. Givetvis är min motståndare med på det och vet om att jag bara håller på att testa mig fram. Finns ju dock vissa turneringar då du får printa kort, måste vara sjukt tråkigt att vara med i sådana ...

Sedan är det ju lite så att man vill ju visa att man kan något genom att bygga en bra lek med lite billigare kort, istället för att bara köpa på sig alla bra, dyra kort och spela med

Lite så är det, och som du säger så kan det vara bra att kunna slänga in ett kort eller två för att kunna testa potentialen, men det blir lite förutsägbart när alla kör lekar med Snapcaster Mage och Thragtusk o kombination med land för en tusenlapp. Enda gången jag gjort något liknande var när alla mina Lightning Bolt var upptagna i en lek och jag ville ha dom i en annan. Då la jag helt enkelt in en lapp i fyra plastfickor och körde. Mest för att jag inte orkade leta upp och flytta dom jag hade.

Sist men inte minst tycker jag också det är roligare om en lek växer fram långsamt, min absolut bästa lek började som en renodlad budgetlek med ett fåtal uncommons och ett rare (land) för att nu ha tio till femton rares och en helt annan uppbyggnad. Må vara att jag är traditionell men jag gillar inte quick fixes i Magic.
Citera
2014-03-17, 19:19
Medlem
VonFanderblads avatar
Nya kanterna, bra eller anus? Branus skulle jag säga...
Citera
2014-03-19, 15:25
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad

Dom som ska dyka upp i M15 menar du? Jag tycker skillnaden är såpass liten att det inte påverkar märkbart. Men dom skillnader som finns tycker jag känns fräscha och moderna. Vad jag framför allt gillar är att bilderna kommer bli lite, lite större. för mig som gillar full art-kort så är det absolut ett steg i rätt riktning. Fler tummar upp än ner från mig helt enkelt.
Citera
2014-03-19, 21:05
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Lite så är det, och som du säger så kan det vara bra att kunna slänga in ett kort eller två för att kunna testa potentialen, men det blir lite förutsägbart när alla kör lekar med Snapcaster Mage och Thragtusk o kombination med land för en tusenlapp. Enda gången jag gjort något liknande var när alla mina Lightning Bolt var upptagna i en lek och jag ville ha dom i en annan. Då la jag helt enkelt in en lapp i fyra plastfickor och körde. Mest för att jag inte orkade leta upp och flytta dom jag hade.

Sist men inte minst tycker jag också det är roligare om en lek växer fram långsamt, min absolut bästa lek började som en renodlad budgetlek med ett fåtal uncommons och ett rare (land) för att nu ha tio till femton rares och en helt annan uppbyggnad. Må vara att jag är traditionell men jag gillar inte quick fixes i Magic.

Håller med helt. Samma med min bästa lek! Tog lite common-kort med ungefär samma tema och satte ihop till en början, och ju mer jag spelade med den, dessto mer förbättringar gjorde jag efter hand. Har en kompis som kollat av de bästa lekarna vid tillfället och sedan köpt på sig de korten, kopierat lekarna helt alltså. Inte speciellt kul att spela mot ...

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad

http://3.bp.blogspot.com/-dS100kG5W1...0/M15+card.jpg

Jo, det blir nog bra. Gillar också full art-kort så större bilder motsätter jag mig inte alls
Citera
2014-03-19, 22:23
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Håller med helt. Samma med min bästa lek! Tog lite common-kort med ungefär samma tema och satte ihop till en början, och ju mer jag spelade med den, dessto mer förbättringar gjorde jag efter hand. Har en kompis som kollat av de bästa lekarna vid tillfället och sedan köpt på sig de korten, kopierat lekarna helt alltså. Inte speciellt kul att spela mot ...

Känner också en del personer som bygger lekar på det viset, alltså kör direkt på en idé från någon tävling eller så. Det känns mest fantasilöst att bygga på det sättet och säger mycket om personen som spelare med. Men nu ska jag inte vara för hård, folk får naturligtvis spela och bygga på det sätt som dom trivs bäst med..Personligen är byggandet, idéerna och kombinationerna dock lika viktigt som spelet.

Citat:

Jo, det blir nog bra. Gillar också full art-kort så större bilder motsätter jag mig inte alls

Precis! Jag håller tummarna för att det ska komma något provblock eller så med mer fullart, i stil med Future Sight-korten.

Bild
Bild
Bild
Bild

Senast redigerad av Pastellfisk 2014-03-19 kl. 22:29.
Citera
2014-03-20, 17:11
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Känner också en del personer som bygger lekar på det viset, alltså kör direkt på en idé från någon tävling eller så. Det känns mest fantasilöst att bygga på det sättet och säger mycket om personen som spelare med. Men nu ska jag inte vara för hård, folk får naturligtvis spela och bygga på det sätt som dom trivs bäst med..Personligen är byggandet, idéerna och kombinationerna dock lika viktigt som spelet.

Precis! Jag håller tummarna för att det ska komma något provblock eller så med mer fullart, i stil med Future Sight-korten.

Bild
Bild
Bild
Bild

Precis. Jag och en kompis satt och analyserade de vi kände utifrån sitt lekbyggande och spelande en kväll och kom fram till att det enda copycats vill är att spöa folk med mils marginal bara för att de själva ska känna sig bra då de ofta brister i sitt strategiska tänkande. Det är ju helheten som är det viktiga, och det är det som gör mtg så jäkla kul tycker jag! Jo absolut får folk göra som de vill, men då ska de inte bli putt när man påpekar att de iaf borde prova att bygga en helt egen lek någon gång heller

Fasen vad trevligt det hade varit Gillar verkligen FS-korten, har t.o.m. sparat de jag inte planerar/skulle kunna tänka mig att använda bara för att de är så snygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in