2013-08-01, 10:04
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
Hej nu är det så att jag är väldigt mycket nybörjare och har bara spelat med vänner ett par dagar. Köpte ett booster-pack idag och fick kortet "nicol bolas, planeswalker"( http://gatherer.wizards.com/pages/ca...verseid=179441 ). Jag fattar helt enkelt inte hur man använder det, är det till något annat gamemode än standard?

Ett planeswalker-kort föreställer en annan kraftfull magiker som hjälper dig i duellen. Det är en korttyp som ligger kvar i spel efter att du spelat den, precis som creatures, artifacts och enchantments. När en planeswalker kommer i spel lägger man ett antal loyalty-counters på den, lika många som siffran i det nedre högra hörnet.

En gång under din egen runda, när du hade kunnat spela en sorcery-spell, kan du aktivera en av din planeswalkers förmågor. Du kan bara använda en förmåga från varje planeswalker varje runda. Planeswalkerförmågor ser ut på följande sätt:

+1: Draw a card.
-3: Destroy target creature.

Siffran i början är kostnaden. För att använda förmågan måste du antingen betala så många loyalty-counters, eller lägga på så många loyalty-counters på din planeswalker. (Ja, de flesta planeswalkers har en förmåga som ger dem fler counters.) Du kan naturligtvis inte aktivera en förmåga som kräver att du betalar fler loyalty-counters än planeswalkern har för tillfället.

En planeswalker kan ta skada från attacker och spells precis som du, men förlorar då loyalty-counters istället för liv. När din motståndare kastar en spell som skulle göra skada på dig, till exempel Lightning Bolt eller Earthquake, kan han välja att istället skada en planeswalker du kontrollerar. När din motståndare ska attackera kan han, om du har en planeswalker i spel, välja att istället attackera den. Om han attackerar med flera varelser kan han dela upp dem så att några attackerar dig, några attackerar en planeswalker du kontrollerar, och några attackerar en annan planeswalker du kontrollerar. Du väljer vilka av dina varelser som ska blocka, precis som vanligt.

En planeswalker som har 0 loyalty-counters läggs i graveyarden.
Citera
2013-08-06, 12:39
Medlem
Här har ni mitt fina pågående projekt för en mill-lek i standard. Inte helt färdig men är väldigt kul att spela casual, iallafall första matchen tills ingen vill möta en igen.

http://tappedout.net/mtg-decks/milli...fter-rotation/

Ska även uppdatera med min UWR midrangelek (new META!!!) som jag har vunnit FNM ett antal gånger
Citera
2013-08-14, 13:02
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hpdJOLT
Här har ni mitt fina pågående projekt för en mill-lek i standard. Inte helt färdig men är väldigt kul att spela casual, iallafall första matchen tills ingen vill möta en igen.

http://tappedout.net/mtg-decks/milli...fter-rotation/

Ska även uppdatera med min UWR midrangelek (new META!!!) som jag har vunnit FNM ett antal gånger

Fy fan, hatar att möta millekar tror jag skrivit det förut i denna tråden, men det enda chans jag någonsin haft mot sådana är då jag spelat ut Worldfire. Använder den dock inte längre i någon av mina lekar. Men har funderat på att sätta ihop något klurigt som inte ens en millek klarar av att förstöra. Frågan är bara vad ...
Citera
2013-08-15, 14:16
Medlem
svart-rullstols avatar
Tänkte jag skulle dela med mig av alla lekar jag har byggt ihop, alla i Legacy-formatet. Kom gärna med tips på förbättringar, dock helst realistiska sådana, är blott en fattig student så Black Lotus förblir bara en svåråtkomlig dröm

Exalted, funderar på att köpa ett par stycken Sublime Archangel för att sedan låta den vara som den är.

Blast, min favorit som jag vunnit absolut flest gånger med. Dock inte helt optimerad då jag har problem med manan. Dock vet jag inte om det beror på otur eller obalans.

Svart kontroll, tyckte det verkade lite kul att spela med en kontrollek men är inte sådär jätte inne på blått så varför inte en helsvart sådan lek?

Utöver de ovan så har jag ett antal moddade färdigköpta, dock inte tillräckligt moddade för att jag ska lista dem. Har även planer nu på att bygga en s.k. anti-mill lek där jag drar nytta av att min motståndare plöjer ned mitt bibliotek i min graveyard.
Citera
2013-08-15, 18:58
Medlem
postorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Tänkte jag skulle dela med mig av alla lekar jag har byggt ihop, alla i Legacy-formatet. Kom gärna med tips på förbättringar, dock helst realistiska sådana, är blott en fattig student så Black Lotus förblir bara en svåråtkomlig dröm

Exalted, funderar på att köpa ett par stycken Sublime Archangel för att sedan låta den vara som den är.

Blast, min favorit som jag vunnit absolut flest gånger med. Dock inte helt optimerad då jag har problem med manan. Dock vet jag inte om det beror på otur eller obalans.

Svart kontroll, tyckte det verkade lite kul att spela med en kontrollek men är inte sådär jätte inne på blått så varför inte en helsvart sådan lek?

Utöver de ovan så har jag ett antal moddade färdigköpta, dock inte tillräckligt moddade för att jag ska lista dem. Har även planer nu på att bygga en s.k. anti-mill lek där jag drar nytta av att min motståndare plöjer ned mitt bibliotek i min graveyard.

Göra gärna lekarna på svenskamagic då det är mycket lättare att följa hur leken ser ut där!
Citera
2013-08-15, 22:03
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postorder
Göra gärna lekarna på svenskamagic då det är mycket lättare att följa hur leken ser ut där!

Anledningen till att jag inte länkade till svenskamagic var för att jag gärna skyddar min identitet här, och den är lättare att spåra där än via mtgmintcard. Men jag kan väl ordna det på något sätt!
Citera
2013-08-16, 10:14
Medlem
Har precis börjat komma igång med magic-spelande och är på jakt efter enstaka kort.
Finns det något bra ställa på nätet som ni brukar handla ifrån?
Citera
2013-08-19, 17:47
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Har precis börjat komma igång med magic-spelande och är på jakt efter enstaka kort.

Finns massor, sedan beror det på om du vill handla från utlandet eller ej. Men de sidor jag handlat från är:

http://www.svenskamagic.com/
https://www.magiccardmarket.eu/
http://mtgmintcard.com/
http://www.trollandtoad.com/
http://moppskort.se/
Citera
2013-08-19, 21:12
Medlem
Flashbackministerns avatar
Mer Magic The Gathering åt folket! Väldigt trivsamt spel men det var länge sen jag spelade det...
Citera
2013-08-19, 21:37
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Mer Magic The Gathering åt folket! Väldigt trivsamt spel men det var länge sen jag spelade det...

Skäms på dig men det är aldrig försent att börja igen! Dock råder jag dig till att inte få storhetsvansinne som en polare som tagit upp spelandet ordentligt igen ... Han pungade ut 3500 för typ 8 kort bara för att ha i en legacylek
Citera
2013-08-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Skäms på dig men det är aldrig försent att börja igen! Dock råder jag dig till att inte få storhetsvansinne som en polare som tagit upp spelandet ordentligt igen ... Han pungade ut 3500 för typ 8 kort bara för att ha i en legacylek

vadåra? riktigt värt ju, legacy kommer ju alltid att spelas och korten stiger ju lite i värde varje år
Citera
2013-08-22, 12:34
Medlem
cjvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

Jag brukar köpa från

Starcitygames.com
Coolstuffinc.com
trollandtoad.com

samt ebay, kanske något enstaka på svenskamagics auktionssida etc. Men främst från Amerikanska nätbutiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in