Citat:
Jag tänkte även passa på att fråga hur ni tycker man på bästa sätt lär någon som är intresserad att spela. Bör man försöka hjälpa till att bygga en "enkel" lek med enkla mechanics (deathtouch, vigilance etc.) eller är det bättre att slå på stora trumman direkt och göra en relativt avancerad lek (tänk blockspecifika nyckelord så som detain, dredge och så vidare.)?
Att jag frågar beror på att det känns svårt att spela på ett bra sätt i början då mina lekar är relativt välbyggda och genomtänkta. Ska jag kanske också bygga en enklare lek till en början? Jag är naturligtvis inte ute efter att vinna mot någon som knappt spelat men samtidigt så känns det tråkigt att diskret lägga sig titt som tätt med de lekar jag har för att den andra personen inte ska tappa intresset.
Alla tips mottages varmt, färger, teman, grundkombos, tankar och övrigt.
Att jag frågar beror på att det känns svårt att spela på ett bra sätt i början då mina lekar är relativt välbyggda och genomtänkta. Ska jag kanske också bygga en enklare lek till en början? Jag är naturligtvis inte ute efter att vinna mot någon som knappt spelat men samtidigt så känns det tråkigt att diskret lägga sig titt som tätt med de lekar jag har för att den andra personen inte ska tappa intresset.
Alla tips mottages varmt, färger, teman, grundkombos, tankar och övrigt.
Nu är det här ett lite sent svar, men jag är ny spelare som enbart spelar på onlineklienten. Jag började med att köpa en mono-röd lek helt enkelt för att jag blev rekommenderat det som en av de billigaste någorlunda okej lekarna. Utvecklade den senare till Gruul.
Jag hade svintråkigt med den leken. Det kändes som att det bara var att attackera om och om igen, och att när man vann var det inte för att man gjorde något snyggt utan bara för att man hade bra draw. Slutade spela ett par månader, men bestämde mig för att ge ett MTG ett till försök. Inhandlade igår en BRW Aristocrats-lek och har roligare med spelet än någonsin tidigare. Jag älskar samspelet mellan gubbarna och den känns härligt all-roundig i att man ligger någonstans mellan aggro och midrange, så det blir ofta att man spelar olika offensivt respektive defensivt i olika matchups. Den känns också mycket "smartare" än att man bara attackerar och dödar eller dör. Samspelet mellan alla mekaniker gubbarna har öppnar dörrarna för många roliga taktiska spel. Tänker då främst på Blood Artist, Reckoner, Aristocrat och Falkenrath.
Aggro-lekar tenderar i min erfarenhet att vara billigare än andra lekar, och därför tror jag många nybörjare dras till dessa. Jag tror nog ändå det är bättre att sätta en lägre budget och spela den stilen man tycker verkar roligast. Inte bara har jag mycket roligare med Aristocrats än med Gruul, jag gör också mycket bättre ifrån mig. Har typ 10-2 win/loss hittills, och jag vetefan om jag ens vann 50% av matcherna med Gruul. Om man spelar en lek som passar ens preferens för spelstil så spelar man nog också i de flesta fall en lek man spelar bättre än vad man spelar andra lekar.
Ett stort problem med att som nybörjare komma igång med MTG är ju att det är så sablans dyrt, så jag tror ändå att det kan vara bra att börja med en billig lek. Förmodligen kan det nog vara ganska smart att introducera nybörjare till Pauper. Personligen tycker jag formatet är jäkligt kul och man kan sätta ihop en mycket bra lek för bara några hundralappar.
En annan bra grej kan nog vara att bara köra en eller ett par färger, eftersom det är jäkligt tråkigt att lägga ner massa pengar på att köpa landkort. Tycker jag i alla fall.
Senast redigerad av kaffie 2013-06-09 kl. 23:53.
Senast redigerad av kaffie 2013-06-09 kl. 23:53.