2015-09-20, 21:27
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Statsiarkiven är inte brända, däremot Säpos arkiv avseende de Svenska statsikräken.
Jag skrev kanske lite luddigt där, ja det är dom svenska arkiven som är förstörda.
Alla som vill kan åka till Tyskland och få reda på om det finns något skrivet om sig i arkiven och se det som eventuellt finns...i princip alla som besökt gamla DDR finns i arkiven även om du inte sysslat med något skumt.
Citera
2015-09-20, 21:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vore ju intressant om du utvecklar det. Kan väl aldrig vara en nackdel för USA att ha handen runt pungen i ett rejält grepp på dessa inflytelserika politiker/makthavare? Ibland känns du väldigt politisk naiv, på gränsen till (valfritt)!

Jag är realist. Arkiven är 25 år gamla och handlar om sådant som skedde upp till 65 år tillbaka i tiden. Jag vågar påstå att ingen av dagens svenska politiker eller makthavare finns i arkiven. Vi har ju en ungdomskult i det här landet där folk som knappt är torra bakom öronen kan bli partiledare.

Och även om USA skulle vilja hålla på arkiven tror jag det skulle bli svårt att övertyga en amerikansk domstol om att de är så superhemliga att de måste förbli förseglade efter mer än 25 år. Exemplet jag gav ovan med västländernas stöd till ISIS var ju bara tre år gammalt, och trots det släppte en federal domstol dokumenten, om än i en censurerad version som bara namngav Turkiet och Gulfstaterna som ISIS välgörare.
Citera
2015-09-20, 21:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag skrev kanske lite luddigt där, ja det är dom svenska arkiven som är förstörda. Alla som vill kan åka till Tyskland och få reda på om det finns något skrivet om sig i arkiven och se det som eventuellt finns...i princip alla som besökt gamla DDR finns i arkiven även om du inte sysslat med något skumt.

Jag är inte säker på att registerutdragen om de svenska STASI-kollaboratörerna finns i Berlin. CIA lade som sagt beslag på registren, och sedan fick olika länder vända sig dit för att få ut dokument som rörde de egna medborgarna. Tyskarna valde att göra det möjligt för folk att söka i materialet Tyskland fick från USA för att få reda på om de själva fanns med i registren. Den svenska regeringen hemligstämplade däremot det material den fick. Huruvida tyskarna fick allt material som den svenska regeringen fick vet vi inte.
Senast redigerad av Regulus 2015-09-20 kl. 21:47.
Citera
2015-09-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När SD får egen majoritet (vilket är den nästa händelsen i svensk politik) så kanske de offentliggör arkiven. Generaler, ministrar och chefredaktörer kommer att avslöjas som sovjettyrannins blodiga lakejer. Även borgerliga partiledare lär finnas på listan över blodröda förrädare. Varför skulle Reinfeldt annars ha använt hemligstämpeln?

Kohandel troligen, Jag håller tyst med dina Stasikopplingar, du håller käften om att jag tar order från CIA.
Citera
2015-09-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag är realist. Arkiven är 25 år gamla och handlar om sådant som skedde upp till 65 år tillbaka i tiden. Jag vågar påstå att ingen av dagens svenska politiker eller makthavare finns i arkiven. Vi har ju en ungdomskult i det här landet där folk som knappt är torra bakom öronen kan bli partiledare. .

Jahaja, så att få veta att (tex) en tidigare utrikesminister( kanske vid baltutlämningen), en tidigare chefredaktör på 70-talet, direktör för vägverket, journalister på svt, tidningar och en mängd politiker journalister, direktörer och andra sprang kommunisternas ärenden för många år sedan är idag inte lägre intressant för folket att få insikt i? Även om dessa idag är döda eller pensionärer? Who`s side r u on?

Själv anser jag att detta är av allra högsta vikt för att folket skall få en djupare insikt i hur de under lång tid blivit dragna vid näsan av hela etablissemanget. En sådan insikt kan även ge folket en insikt i att de även idag blir grundlurade vad avser den sk. berikande mångkulturen och annat.
Citera
2015-09-20, 22:18
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag är inte säker på att registerutdragen om de svenska STASI-kollaboratörerna finns i Berlin. CIA lade som sagt beslag på registren, och sedan fick olika länder vända sig dit för att få ut dokument som rörde de egna medborgarna. Tyskarna valde att göra det möjligt för folk att söka i materialet Tyskland fick från USA för att få reda på om de själva fanns med i registren. Den svenska regeringen hemligstämplade däremot det material den fick. Huruvida tyskarna fick allt material som den svenska regeringen fick vet vi inte.
Jag är inte säker på vad som finns i arkiven gällande personer som agerat utanför Sverige, men jag har en vän som besökte DDR några gånger som kollat vad som fanns i arkiven och det var noggrant dokumenterat om ett antal personer han träffat och pratat med.
Tid, plats och vem han pratat med och om vad fanns dokumenterat...men vad spioner utomlands rapporterat kanske inte finns med där.
Citera
2015-09-20, 22:30
Medlem
mrmoonlightss avatar
För den som orkar åka ner till Tyskland finns det säkert relevant information att ta reda på. Vill man jaga 80-åriga gubbar med prostatabesvär så ska man naturligtvis göra det. Kanske man kan spela in en maffig dokumentär av det. Annars finns det många problem att ägna sig åt idag. T.ex. att vi har potentiella massmördare i vårt land som åker ner till IS och mördar folk. Och som Mona Sahlin vill ta tillbaka och vårda.
Citera
2015-09-20, 22:34
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jahaja, så att få veta att (tex) en tidigare utrikesminister( kanske vid baltutlämningen), en tidigare chefredaktör på 70-talet, direktör för vägverket, journalister på svt, tidningar och en mängd politiker journalister, direktörer och andra sprang kommunisternas ärenden för många år sedan är idag inte lägre intressant för folket att få insikt i? Även om dessa idag är döda eller pensionärer? Who`s side r u on?

Själv anser jag att detta är av allra högsta vikt för att folket skall få en djupare insikt i hur de under lång tid blivit dragna vid näsan av hela etablissemanget. En sådan insikt kan även ge folket en insikt i att de även idag blir grundlurade vad avser den sk. berikande mångkulturen och annat.
För min del tycker jag det hade varit intressant att få veta vem som gjort vad och hade gärna sett att dom hade blivit dömda för sina brott.
Tar man på sig foliehatten så är det lite intressant att se att dokumenten hemligstämplas och sedan förstörs nästan precis 25 år efter murens fall... preskriptionstiden för brott som kan ge livstid är i Sverige 25 år, spioneri ger 4-18 års fängelse eller livstid.
Citera
2015-09-20, 22:38
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
För den som orkar åka ner till Tyskland finns det säkert relevant information att ta reda på. Vill man jaga 80-åriga gubbar med prostatabesvär så ska man naturligtvis göra det. Kanske man kan spela in en maffig dokumentär av det. Annars finns det många problem att ägna sig åt idag. T.ex. att vi har potentiella massmördare i vårt land som åker ner till IS och mördar folk. Och som Mona Sahlin vill ta tillbaka och vårda.
Stasi var verksamma fram tills muren föll för ca 25 år sen, en vänsterpartist som var runt 25-30 år då har inte ens nått pensionsåldern än...några av dom kan fortfarande sitta i riksdagen.
Tycker du att det är ok att vi har gamla spioner som riksdagsmän?
Citera
2015-09-20, 22:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag svarade på din fråga om möjligheten av att USA skulle använda uppgifterna de sitter på i utpressningssyfte mot svenska makthavare. Den risken bedömer jag som låg idag eftersom det knappast finns några makthavare kvar som fanns i registren. Dessa personer ligger antingen på kyrkogården eller långvården.

Därmed inte sagt att fulspel av olika slag inte kan ha förekommit i det förflutna eller att den svenska regeringen hanterade frågan på rätt sätt. Jag tycker att man borde ha skött det hela som tyskarna gjorde. Då hade man undvikit ändlösa spekulationer som bara undergräver förtroendet för politikerna.

Sedan ska man inte ta för givet att vi hade fått veta hela sanningen då heller. Vi vet inte om USA lämnade ut alla uppgifter om svenskar i registren, eller om man undanhöll information om sådant man inte ville att den svenska regeringen skulle se.

Hur som helst gjorde den svenska regeringen bara saken värre med sitt hemlighetsmakeri.
Citera
2015-09-20, 23:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag är inte säker på vad som finns i arkiven gällande personer som agerat utanför Sverige, men jag har en vän som besökte DDR några gånger som kollat vad som fanns i arkiven och det var noggrant dokumenterat om ett antal personer han träffat och pratat med. Tid, plats och vem han pratat med och om vad fanns dokumenterat...men vad spioner utomlands rapporterat kanske inte finns med där.

Såvitt jag förstått hade STASI filer om alla möjliga människor: agenter, spioner, uppgiftslämnare och folk som man av någon anledning var intresserade av. I agenten X:s fil kunde det sedan stå att denne träffat svensken Y ett visst datum och fått viss information. Svensken Y hade sedan en egen fil, om han eller hon ansågs vara tillräckligt viktig, där det fanns en anteckning om mötet med X.

Så det går säkert att hitta uppgifter som berör svenskar i de filer som finns i Berlin. Men frågan är om tyskarna också fick kopior på de filer som uttryckligen handlade om svenskar av CIA, vilket jag tvivlar på.

Hur som helst borde det gå att få tag i detta material genom en FOI request i en amerikansk domstol. Det är konstigt att ingen prövat det med tanke på det intresse som funnits för frågan i Sverige.
Senast redigerad av Regulus 2015-09-20 kl. 23:09.
Citera
2015-09-20, 23:30
Medlem
Citat:
Jag har en längre tid förvånats över att allmänheten inte krävt att landsförrädarna som sprungit Statsis ärenden har hängts ut till allmän beskådan och fått stått till svars för sitt landsförräderi. Tydligen (om jag förstått det rätt) får man inte i Sverige publicera vad/vem som förekommer i Statsis arkiv (hur det nu kommer sig).

Det bör ju rimligen finnas massor av människor i Sverige som har lidit svårt av den kommunistiska förföljelsen, personligen eller ens nära och kära och därför rimligen borde brinna för att avslöja kommunistasen. Någon eller några av dessa offer (eller andra av ideologiska/moraliska skäl) bör ju vara vid "kassa stadd" nog för att ha råd att finansiera forskning kring fram vem och vilka svinen är och sedan publicera det hela, om än inte i Sverige så på en utländsk plattform/webbplats som man enkelt kan länka till.

Varför har det inte skett, skulle man kunna genomföra detta på något sätt? I så fall hur bör man gå till väga?

När du inte ens har klart för dig att organisationen hette Stasi - inte "Statsi" - har du antagligen inte mycket bakom pannan!

Om man ska offentliggöra namnen på de, som arbetat för Stasi, är egentligen tveksamt ur juridisk synvinkel. Deras brott är ju preskriberade. Moraliskt sett tycker jag att en publicering är berättigad, men nu handlar ju inte juridik om moral primärt. Visst har många lidit under kommunismen, men när det gäller Stasi-offer och deras upprättelse och kompensation, är det i huvudsak en fråga för den tyska staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in