Citat:
Ursprungligen postat av
pungspark63
Jag är inte säker på vad som finns i arkiven gällande personer som agerat utanför Sverige, men jag har en vän som besökte DDR några gånger som kollat vad som fanns i arkiven och det var noggrant dokumenterat om ett antal personer han träffat och pratat med. Tid, plats och vem han pratat med och om vad fanns dokumenterat...men vad spioner utomlands rapporterat kanske inte finns med där.
Såvitt jag förstått hade STASI filer om alla möjliga människor: agenter, spioner, uppgiftslämnare och folk som man av någon anledning var intresserade av. I agenten X:s fil kunde det sedan stå att denne träffat svensken Y ett visst datum och fått viss information. Svensken Y hade sedan en egen fil, om han eller hon ansågs vara tillräckligt viktig, där det fanns en anteckning om mötet med X.
Så det går säkert att hitta uppgifter som berör svenskar i de filer som finns i Berlin. Men frågan är om tyskarna också fick kopior på de filer som uttryckligen handlade om svenskar av CIA, vilket jag tvivlar på.
Hur som helst borde det gå att få tag i detta material genom en
FOI request i en amerikansk domstol. Det är konstigt att ingen prövat det med tanke på det intresse som funnits för frågan i Sverige.