2011-11-17, 23:30
Medlem
gorkijggs avatar
Fortfarande kvarstår huvudfrågan: ska vi hänga ut oskyldiga medborgare? Jag bryr mig inte om i fall det är nazister eller kommunister. Om vi frångår den viktiga rättsprincipen, vad har vi då för garantier att inte SÄPO år 2049 hänger ut vissa segment av samhället som vi håller tyst om idag? Bidragsgivare till islamistiska föreningar t.ex? Vem vet hur samhället ser ut då och vilka värderingar som råder då?
Citera
2011-11-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Fortfarande kvarstår huvudfrågan: ska vi hänga ut oskyldiga medborgare? Jag bryr mig inte om i fall det är nazister eller kommunister. Om vi frångår den viktiga rättsprincipen, vad har vi då för garantier att inte SÄPO år 2049 hänger ut vissa segment av samhället som vi håller tyst om idag? Bidragsgivare till islamistiska föreningar t.ex? Vem vet hur samhället ser ut då och vilka värderingar som råder då?

Om du anser att svenska medborgare som gått ärenden åt främmande makt är oskyldiga, då tycker jag absolut att vi ska hänga ut oskyldiga.

Men du ska nog backa bandet lite och kommentera några anmärkningar angående dina påståenden om vad kartoteken handlar om.
Citera
2011-11-18, 18:29
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuffel
Om du anser att svenska medborgare som gått ärenden åt främmande makt är oskyldiga, då tycker jag absolut att vi ska hänga ut oskyldiga.

Men du ska nog backa bandet lite och kommentera några anmärkningar angående dina påståenden om vad kartoteken handlar om.

Så oskyldiga ska alltså hängas ut beroende på din subjektiva uppfattning om vad som är ett brott?

Varför ska jag backa bandet? Jag har ingen aning om vad som står i SÄPO:s arkiv och jag bryr mig inte heller.
Citera
2011-11-18, 19:34
Medlem
zorzes avatar
Självklart ska vi öppna upp arkiven.Så att de som finns i dessa kan bemöta detta medans de fortfarande är i livet.Vissa kommer säkert säga att det var i ungdomligt oförstånd,några var säkert ovetandes informatör ,några var dubbelagent osv.

Väger man samman att ev."oskyldiga" finns i arkiven,så är det bästa att öppna upp arkiven och hämta in del 2 och 3 som saknas,på så sätt bevisa att vi är det öppna samhälla vi säger oss vara.
Citera
2011-11-18, 20:21
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Självklart ska vi öppna upp arkiven.Så att de som finns i dessa kan bemöta detta medans de fortfarande är i livet.Vissa kommer säkert säga att det var i ungdomligt oförstånd,några var säkert ovetandes informatör ,några var dubbelagent osv.

Väger man samman att ev."oskyldiga" finns i arkiven,så är det bästa att öppna upp arkiven och hämta in del 2 och 3 som saknas,på så sätt bevisa att vi är det öppna samhälla vi säger oss vara.

Det finns inga eventuella oskyldiga. Det finns BARA oskyldiga på den här listan. Och hur sjutton kan jag veta det? Jo, av den enkla anledningen att ingen har blivit dömd för något brott som hade med deras stasiverksamhet att göra.

Då hamnar vi i den absurda situationen att oskyldiga människor ska behöva förklara sig för mediebranschen. Det stora flertalet är sannolikt icke offentliga personer, och varför i helvete ska dom behöva förklara sig för något dom aldrig blivit dömda eller ens misstänkta för? Det här har ingenting med öppenhet att göra, det handlar om den enskildes integritet, ÄVEN om vi tycker att det är motbjudande. Därför finns det skäl att förstår Beatrice Ask välgrundade tvekan, i stället för att söka billiga politiska poäng.

Därmed inte sagt att en oskyldig människa är en GOD människa som har någon som helst MORAL i kroppen.
Citera
2011-11-18, 20:23
Medlem
Citat:
farför påstår du att dom är oskyldiga alla jävla förbrytare påstår sig vara oskyldiga det gäller från hitler till polpot .
men tar man dessa jävla nollor som deltagit och skadat andra varför skulle man inte ge sig på dom. dom är den del av probemet. och dom gömmer sig bakom påståenden som ja var ung och oförstående ..

NÄ det är dags att hala upp dessa idioter och tvinga dom att ta ansvar
Citera
2011-11-18, 20:31
Medlem
månss avatar
En fullständigt lysande debattartikel:
http://www.expressen.se/debatt/1.261...tasisvenskarna
Citera
2011-11-18, 23:42
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad som står i SÄPO:s arkiv och jag bryr mig inte heller.
Det har framgått med önskvärd tydlighet.
Citera
2011-11-19, 01:29
Medlem
Professor Almgren skriver mer om saken:

http://www.expressen.se/debatt/1.262...ja-terrorister

Citat:
För att bedöma Stasiagenter är Rosenholz, kartoteket över Stasis utlandsspionage som försvann vid DDR:s sammanbrott, av avgörande betydelse. På mystiska vägar lyckades CIA komma över dessa tre register: F 16, F 22 och statistikkort. Registerkorten F 16 förtecknar bara "personer av intresse" för Stasi till skillnad från F 22 och statistikkorten som visar vilka som var aktiva Stasiagenter. Men Säpo har inte begärt ut dessa.
Citera
2011-11-19, 21:29
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
farför påstår du att dom är oskyldiga alla jävla förbrytare påstår sig vara oskyldiga det gäller från hitler till polpot .
men tar man dessa jävla nollor som deltagit och skadat andra varför skulle man inte ge sig på dom. dom är den del av probemet. och dom gömmer sig bakom påståenden som ja var ung och oförstående ..

NÄ det är dags att hala upp dessa idioter och tvinga dom att ta ansvar

Jag förstår att du ser strikt juridiskt på detta.Det kan jag också,de personer som figurerar i dessa register är helt riktigt inte dömda för något.För inte så länge sedan togs preskriptionstiden bort för mord,tror att det också var för några andra brott också.Nog borde det gälla spioneri?Om inte så får lagen ändras!

Tycker jag,men det finns naturligtvis en vinkel,vi ser det mestadels som spioneri då någon lämnade uppgifter till öst,vi var ju "neutrala" men vi hade ju faktiskt ett utvecklat samarbete med väst(NATO).Jag tror att det är här skon klämmer,sätter vi åt STASI informatörer så borde vi också sätta åt NATO informatörer.Jag tror säkert att SÄPO har diskuterat detta då det bestämde sig för att hemlighålla detta.Självklart gissel.Men ur historiskt synpunkt så borde väl Sverige då släppa ut detta ,lämna ut info om vad egentligen alla svenskar vet så vi kan skriva vår 1900 tals historia,ta ut liken från garderoben,oavsett om det rör öst eller väst samarbete!

Har idag påbörjat en bok av Lars Borgnäs"I nationens intresse",första kapitlet tar upp ubåtskränkningarna.Han skriver bla om en fiskare på Muskö som får upp ett lik i grodmansdräkt i fiskenätet,det är inte någon svensk saknad.Fiskaren kapar nätet.Då militären senare tar upp nätet så är nätet uppskuret och grodmannen borta.
Citera
2011-11-20, 14:34
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jag förstår att du ser strikt juridiskt på detta.Det kan jag också,de personer som figurerar i dessa register är helt riktigt inte dömda för något.För inte så länge sedan togs preskriptionstiden bort för mord,tror att det också var för några andra brott också.Nog borde det gälla spioneri?Om inte så får lagen ändras!

Tycker jag,men det finns naturligtvis en vinkel,vi ser det mestadels som spioneri då någon lämnade uppgifter till öst,vi var ju "neutrala" men vi hade ju faktiskt ett utvecklat samarbete med väst(NATO).Jag tror att det är här skon klämmer,sätter vi åt STASI informatörer så borde vi också sätta åt NATO informatörer.Jag tror säkert att SÄPO har diskuterat detta då det bestämde sig för att hemlighålla detta.Självklart gissel.Men ur historiskt synpunkt så borde väl Sverige då släppa ut detta ,lämna ut info om vad egentligen alla svenskar vet så vi kan skriva vår 1900 tals historia,ta ut liken från garderoben,oavsett om det rör öst eller väst samarbete!

Har idag påbörjat en bok av Lars Borgnäs"I nationens intresse",första kapitlet tar upp ubåtskränkningarna.Han skriver bla om en fiskare på Muskö som får upp ett lik i grodmansdräkt i fiskenätet,det är inte någon svensk saknad.Fiskaren kapar nätet.Då militären senare tar upp nätet så är nätet uppskuret och grodmannen borta.

Det går inte att retroaktivt göra ett preskiberat brott till ett ickepreskiberat brott. Det går att förlänga preskiptionstiden för brott som inte har blivit preskiberade. I dag är den 30 år för mord.

Frågan är om dom skulle bli dömda ens om dom hade begått dessa handlingar idag. Exakt vilket brott har dom begått? Dom har själv inte utfört mord eller misshandel. Dom har kanske inte haft uppsåt att göra det. Spioneri är ett allvarligt brott, men det är ett brott som handlar om att man riskerar nationens säkerhet, på det militära planet. Landsförräderi kallas det för. I det här fallet handlar det om uppgifter som frivilligt eller ofrivilligt har lämnats ut till Stasi och sedan har använts gentemot oliktänkande medborgare i DDR. Det är en ond handling, men svårt att juridiskt lagföra.
Citera
2011-11-20, 16:11
Medlem
Mannuss avatar
Varför ska vi just ha alla STASI-spioner? Varför kräver vi inte en lista på alla som har samarbetat med exempelvis amerikanska myndigheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in