2015-09-20, 18:47
Medlem
Jag har för mig att jag läst någonstans att arkiven ska brännas/slängas. Kan någon bekräfta detta?

Om man vill börja nysta i vem som hjälpt Stasi och därmed Sovjet under den tiden bör man först leta efter den som tog beslutet att försegla arkiven.
Citera
2015-09-20, 19:10
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag har en längre tid förvånats över att allmänheten inte krävt att landsförrädarna som sprungit Statsis ärenden har hängts ut till allmän beskådan och fått stått till svars för sitt landsförräderi. Tydligen (om jag förstått det rätt) får man inte i Sverige publicera vad/vem som förekommer i Statsis arkiv (hur det nu kommer sig).

Det bör ju rimligen finnas massor av människor i Sverige som har lidit svårt av den kommunistiska förföljelsen, personligen eller ens nära och kära och därför rimligen borde brinna för att avslöja kommunistasen. Någon eller några av dessa offer (eller andra av ideologiska/moraliska skäl) bör ju vara vid "kassa stadd" nog för att ha råd att finansiera forskning kring fram vem och vilka svinen är och sedan publicera det hela, om än inte i Sverige så på en utländsk plattform/webbplats som man enkelt kan länka till.

Varför har det inte skett, skulle man kunna genomföra detta på något sätt? I så fall hur bör man gå till väga?
Dessa arkiven är väl redan förstörda om jag inte minns fel, hade dom öppnats och gjorts offentliga hade många i vänstern förmodligen riskerat fängelse och partiet hade hamnat under 4%.
Sossarna har gärna ett samarbete med svinen som inte brytt sig om mänskliga rättigheter om detta kan ge dom makt.
Citera
2015-09-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Dessa arkiven är väl redan förstörda om jag inte minns fel, hade dom öppnats och gjorts offentliga hade många i vänstern förmodligen riskerat fängelse och partiet hade hamnat under 4%.
Sossarna har gärna ett samarbete med svinen som inte brytt sig om mänskliga rättigheter om detta kan ge dom makt.

Statsiarkiven är inte brända, däremot Säpos arkiv avseende de Svenska statsikräken.
Citera
2015-09-20, 19:16
Medlem
Fris avatar
När SD får egen majoritet (vilket är den nästa händelsen i svensk politik) så kanske de offentliggör arkiven. Generaler, ministrar och chefredaktörer kommer att avslöjas som sovjettyrannins blodiga lakejer. Även borgerliga partiledare lär finnas på listan över blodröda förrädare. Varför skulle Reinfeldt annars ha använt hemligstämpeln?
Citera
2015-09-20, 19:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag har en längre tid förvånats över att allmänheten inte krävt att landsförrädarna som sprungit Statsis ärenden har hängts ut till allmän beskådan och fått stått till svars för sitt landsförräderi. Tydligen (om jag förstått det rätt) får man inte i Sverige publicera vad/vem som förekommer i Statsis arkiv (hur det nu kommer sig).

Det bör ju rimligen finnas massor av människor i Sverige som har lidit svårt av den kommunistiska förföljelsen, personligen eller ens nära och kära och därför rimligen borde brinna för att avslöja kommunistasen. Någon eller några av dessa offer (eller andra av ideologiska/moraliska skäl) bör ju vara vid "kassa stadd" nog för att ha råd att finansiera forskning kring fram vem och vilka svinen är och sedan publicera det hela, om än inte i Sverige så på en utländsk plattform/webbplats som man enkelt kan länka till.

Varför har det inte skett, skulle man kunna genomföra detta på något sätt? I så fall hur bör man gå till väga?

Den som ska granska och berätta sitter väl med fingrarna i syltburken kan jag tänka mig. Mediafolk lär ju förekomma i rullorna och kan vara en anledning till att så lite sker på den här fronten.
Citera
2015-09-20, 19:42
Medlem
Tja för att börja i rätt ände så måste man ställa sig frågan "vem gav order om att arkiven skulle förstöras?" Den personen själv eller personer i dess närhet är de första som borde hamna under luppen.
Svaret på dessa frågor ger sig nästan självt om man klurar på vem det var som gjorde sig till chef över Säpo.

Det pratas ju annars om att Aschberg är en av dom som hade sitt namn i de arkiven, men den listan skulle nog bli lång om det blev känt vilka det var.
Citera
2015-09-20, 19:44
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Politiker är instinktivt skygga för retroaktiv rättvisa. Dom vet att det vapnet kan vändas mot de själva på ålderns höst efter en lång skumraskkarriär.
Citera
2015-09-20, 19:51
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När SD får egen majoritet (vilket är den nästa händelsen i svensk politik) så kanske de offentliggör arkiven. Generaler, ministrar och chefredaktörer kommer att avslöjas som sovjettyrannins blodiga lakejer. Även borgerliga partiledare lär finnas på listan över blodröda förrädare. Varför skulle Reinfeldt annars ha använt hemligstämpeln?

Det kan mycket väl vara huvudförklaringen till SD-hatet som florerar i samma kretsar.

Det är personlig rädsla. De har helt enkelt panik.
Citera
2015-09-20, 20:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Politiker, nästan oavsett parti, värnar om det politiska systemet. Det gör det oavsett om det just vid tillfället är de själva, deras vänner eller deras politiska motståndare som blir de som skyddas. Därför spelar det inte så stor roll om det var Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt som fattade beslutet - tankegångarna bakom var likartade.

I detta värnande om Systemet, ligger förstås också ett outtalat hopp om att om man fattar beslut som inte skadar sin motståndare för mycket, så kommer dessa att agera reciprokt. Detta "ansvar" för Systemet går ofta före ansvaret för demokratin, öppenhet och ansvar för landet, även om det givetvis i allmänhet kläs i sådana termer.
Citera
2015-09-20, 20:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Politiker, nästan oavsett parti, värnar om det politiska systemet. Det gör det oavsett om det just vid tillfället är de själva, deras vänner eller deras politiska motståndare som blir de som skyddas. Därför spelar det inte så stor roll om det var Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt som fattade beslutet - tankegångarna bakom var likartade.

I detta värnande om Systemet, ligger förstås också ett outtalat hopp om att om man fattar beslut som inte skadar sin motståndare för mycket, så kommer dessa att agera reciprokt. Detta "ansvar" för Systemet går ofta före ansvaret för demokratin, öppenhet och ansvar för landet, även om det givetvis i allmänhet kläs i sådana termer.

Det kan vara som du skriver, men det kan också finnas andra motiv, t.ex. att brotten var preskriberade eller att registren också innehöll namn på många oskyldiga. Det är olyckligt att politikerna inte tydligare motiverade sitt beslut. Det har bara lett till ändlösa spekulationer.

Hur som helst spelar det ingen roll om svenska myndigheter förstör registerutdragen. Dessa fick man nämligen från amerikanska myndigheter, som säkert har behållit egna kopior. CIA lade beslag på registren under de kaotiska dagarna efter det att muren föll och folk stormade STASI-högkvarteret.

Det förvånar mig att ingen försökt få ut registren den vägen med hjälp av USA:s Freedom of Information Act. Denna mycket långtgående lagstiftning gör det ju möjligt att få ut även dokument som är generande för amerikanska myndigheter.

Ett aktuellt exempel som jag tog upp i PU är den rapport som Defense Intelligence Agency skrev 2012 där man varnade USA:s regering för att stödet till ISIS/ISIL skulle kunna leda till utropandet av en Islamsk Stat i Syrien och Irak:

Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

http://www.flashback.org/t2572615

Kan man få ut den sortens material - som dessutom är ganska färskt - genom att gå till en amerikansk domstol borde det vara lätt att få ut tyska registerutdrag som har 25 år på nacken. USA har ju knappast något intresse av att hålla svenska STASI-kollaboratörer om ryggen.
Citera
2015-09-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det kan mycket väl vara huvudförklaringen till SD-hatet som florerar i samma kretsar.

Det är personlig rädsla. De har helt enkelt panik.
Kan mycket väl vara så, och dom borde ha panik för förr eller senare så läcker det ut och när det gör det så kommer det ta hus i helvete.
Citera
2015-09-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
USA har ju knappast något intresse av att hålla svenska STASI-kollaboratörer om ryggen.

Vore ju intressant om du utvecklar det. Kan väl aldrig vara en nackdel för USA att ha handen runt pungen i ett rejält grepp på dessa inflytelserika politiker/makthavare? Ibland känns du väldigt politisk naiv, på gränsen till (valfritt)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in