2011-11-21, 15:48
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Varför ska vi just ha alla STASI-spioner? Varför kräver vi inte en lista på alla som har samarbetat med exempelvis amerikanska myndigheter?

Ja visst men vem har den listan?
Citera
2011-11-21, 16:01
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja visst men vem har den listan?
Jag kan nämna flertalet regeringsmedlemmar och riksdagsledamöter som arbetar åt NATO och FN snarare än åt svenska intressen, och det är minst lika förrädiskt som att ha samarbetat med STASI eller KGB.
Citera
2011-11-21, 16:37
Medlem
RUTINERNA ÄR ÄRVDA EFTER SOCIALDEMOKRATERNAS LÅNGA MAKTINNEHAVANDE…

…bör understrykas. Det är således inte bara inom IB-affären som sossarna på sedvanligt känt manér, har agerat ”above the law”…
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12693425.ab

Så, kan det måhända bl.a. ha varit BODSTRÖMSSAMHÄLLETS ivrigaste pådrivare tillika vår f.d. Justitieminister Thomas Bodström som – också – kan ha gjort sig skyldig till brott?

Förty;
Trolöshet vid förhandling med främmande makt är ett brott enligt svensk lag.

I 19 kap 3 § brottsbalken står:
"Om den, som fått i uppdrag att för riket förhandla med främmande makt eller eljest bevaka rikets angelägenheter hos någon som företräder främmande makts intresse, missbrukar behörighet att företräda riket eller eljest sin förtroendeställning och därigenom orsakar riket avsevärt men, dömes för trolöshet vid förhandling med främmande makt till fängelse på viss tid, lägst två och högst tio år, eller på livstid."

>>>>>--------------------------------------------------->
För övrigt,
http://falkvinge.net/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/
http://mansklighet.se/2011/06/22/sve...lderbergmoten/
Citera
2011-11-27, 19:32
Medlem
En del stasiagenters namn kan enligt uppgift finnas i de 16.000 Stasi-sopsäckar, som fulla av sönderrivna pappersark ännu väntar på att pusslas ihop. Att lägga detta pussel skulle tidigare tagit 700 år, men nu har man lyckats ta fram ett dataprogram, som m.h.a. inscanning av arken ska kunna lägga pusslet mycket snabbare - på fyra år:

http://www.bz-berlin.de/aktuell/berl...le1327952.html.

De kommande åren lär bjuda på en del intressanta nyheter.
Citera
2011-11-28, 18:23
Medlem
Citat:
- Beskedet i dag var att Sverige har begärt ut uppgifter från Rosenholtz-arkiven, säger Carina Moberg.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/as...iv_6669836.svd

Är osäker på hur jag ska tolka detta. Menar de den gamla begäran där Säpo endast fick ut F16-korten, eller har det gjorts en ny begäran för att även få F22- och statistikkorten? Om det är detta senare så är det en bra utveckling
Citera
2011-11-28, 20:38
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4_1880
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/as...iv_6669836.svd

Är osäker på hur jag ska tolka detta. Menar de den gamla begäran där Säpo endast fick ut F16-korten, eller har det gjorts en ny begäran för att även få F22- och statistikkorten? Om det är detta senare så är det en bra utveckling
Det låter märkligt ja. För bara några dagar sedan tyckte ju dvärgen att det hela var en sak mellan Tyskland och USA?
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...dok_id=GZ11124
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...GZ12124&nr=124
Citera
2011-11-28, 21:06
Medlem
Tyvärr hade jag fel i mina förhoppningar. Den begäran som Moberg talade om var den som ledde till att Säpo fick F16-korten år 2000. Det finns inget som tyder på att Ask & Co kommer att begära ut F22- och statistikkorten. Tråkigt då det är dessa som säkert säger vilka som varit Stasiagenter

Historien ska tydligen mörkas in i det längsta..
Citera
2011-11-28, 21:10
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4_1880
Tyvärr hade jag fel i mina förhoppningar. Den begäran som Moberg talade om var den som ledde till att Säpo fick F16-korten år 2000. Det finns inget som tyder på att Ask & Co kommer att begära ut F22- och statistikkorten. Tråkigt då det är dessa som säkert säger vilka som varit Stasiagenter

Historien ska tydligen mörkas in i det längsta..
Om hon nu inte ångrat sig helt plötsligt? Men du har sannolikt rätt tyvärr..
Citera
2011-11-28, 21:21
Medlem
ja det är självklart efter mordet på palme så startade stasi en egen mord utredning..

varför man gör det är väl också ganska avslöjande .. för att inte ta sovjets tilltag att ge ut ett frimärke med palme på .

det säjer ju en del om vem palme faktiskt arbetadeför och dså kommer dessa lister aldrig att visas o regiderad av förklariga skäll
Citera
2011-11-29, 07:59
Bannlyst
Nej! Att hjälpa FN, NATO och USA är något som är bra för Sverige. Men har jobbat för STATSI och KGB under det kalla kriget har varit troligen för egen ekonomisk vinning. Se på Stig Berling och Stig Wernnerström , båda gjorde betydande ekonomiska vinster genom att hjälpa dåvarande Sovjet.

Sverige behöver ett samarbete med NATO och USA..

Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Jag kan nämna flertalet regeringsmedlemmar och riksdagsledamöter som arbetar åt NATO och FN snarare än åt svenska intressen, och det är minst lika förrädiskt som att ha samarbetat med STASI eller KGB.
Citera
2011-11-29, 10:14
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Nej! Att hjälpa FN, NATO och USA är något som är bra för Sverige. Men har jobbat för STATSI och KGB under det kalla kriget har varit troligen för egen ekonomisk vinning. Se på Stig Berling och Stig Wernnerström , båda gjorde betydande ekonomiska vinster genom att hjälpa dåvarande Sovjet.

Nej, det är absolut inte på något sätt bra för Sverige att hjälpa internationalistiska "mänskliga-rättigheter-organisationer". De är fiender till oss, och de enda de inte är fiender till, är judarna och judarnas hantlangare.

Citat:
Sverige behöver ett samarbete med NATO och USA..
Utöver att NATO och USA är onda imperialister, som saknar respekt för mänskligt liv, så kommer det i längden att stå oss mycket dyrt att vara på deras sida.
Citera
2011-12-02, 20:22
Medlem
Ja, jag vet inte riktigt var jag ska börja. Står så mycket här som jag egentligen skulle vilja bemöta eller svara på. Har ju såklart precis läst boken "Inte bara spioner" och den var ju intressant och gav mig lite puls, samtidigt som jag blev förundrad, irriterad och på sätt och vis lättad.

Samtidigt tycker jag att det inte finns någon anledning att publicera "hela listan" som nämns för precis som det står i boken finns tre register och bara för att någon finns i ett behöver det inte betyda att man var spion för det - ni som läst boken vet jag menar.

Nej, jag finns inte med i boken på något sätt jag tillhör den där kategorin "politiskt aktiva" som Stasi och andra säkerhetstjänster inte närmade sig på grund av att många av oss var bevakade av egen säkerhetstjänst....

Nog om det. Egentligen vill jag berätta en annan historia som inte berättats tidigare och som har med boken att göra på sätt och vis.

VPK - "sosse kommunisterna" och det största av de kommunistiska partierna. Många verkar tro att vi alla som var med var för väpnad revolution, gick i machesterkostym och hade långt hår och skägg och staten var alltid den största fiende.
Så var det naturligtvis inte, staten var knappast vår största fiende och många av oss var välutbildade med universitetsexamen och att det blev just VPK hade mer med mode och samhällsklimat att göra. Ganska vanliga svenssons egentligen, sosse komunister.

Fast så här i efterhand med historiens vingslag vet jag inte om kommunister egentligen var en så bra beskrivning av vad partiet egentligen stod för.
Kommunism är ju idag förknippat med så mycket som det inte var då. Vi ska inte glömma att VPK gjorde oss av med stalinisterna och de alltför moskvavänliga redan på 60-talet.
KPML-r tex eller APK var ju sådana mer hårdföra och boktrogna och med en dyrkan av Sovjet och Moskva som varken var rumsren eller realistisk.
Visst fanns det sådana inom VPK också - men sådan påverkan att det påverkade inrikespolitiken blev det inte - mycket stora ord men liten påverkan egentligen.
Precis som Sverigedemokraterna (och de som röstar på dem) idag knappast bara består av nazister och rasister så bestod inte VPK bara av "fullblodskominternkommunister" som skulle sälja Sverige till Moskva så fort de fick chansen. Vi ska inte glömma bort att vi alla är barn av vår tid.

Barn av vår tid är vi som sagt allihopa och inom partiet fanns faktiskt som sagt ganska många med hög utbildning bakom sig. Civilingenjörer, eknomer, till och med en del med militär bakgrund och flera som kom från medelklass snarare än arbetsklass (min far var tex officer och själv har jag hjort värnpliktenutan att knorra eller försöka revoltera).

Och det fanns till och med ett nätverk, man skulle kunna kalla det för säkerhetstjänst, men att kalla det för sådant i ett parti som VPK passar sig ju inte. Så nätverk passar bättre som benämning, precis det vi kallade oss också.
Ett 20-tal över hela Sverige på olika positioner i partiet, men samtliga en bit upp i den lokala hierarkin, någon tom. på riksdagsplats ett tag och ute i partiet totalt okända som nätverk - inte som personer.
Vårat fokus var just "spionfrågan" för vi hade såklart insett vad det skulle innebära för partiet och våra riksdagsplatser om det skulle komma fram att en medlem i partiet varit spion eller agent för tex. Sovjet, DDR eller annat öststatsland.

Det handlade om att inte synas men samtidigt känna av stämningar och framför allt lyssna vad det pratades och tisslades om i partiet ute i landet. Klassisk inhämtning och sammanställning.
Ett samarbete med Säpo förekom precis som med den militären det var ganska enkelt med tanke på vilka vi var och vilka kontakter vi hade via våra bakgrunder arbeten mm.
Styrkan var naturligtvis att vi var ett nätverk och all rapportering till ovanstående skedde högst inofficiellt tror inte ens de förstod att ett nätverk inom VPK stod bakom.
Vi träffades ibland flera gånger per år, ibland inte alls helt beroende på vad som hände. Men effekt det hade vi och våra rapporter som man nog kan kalla det gick åtminstone vidare vid ett tiotal fall. Bland annat var det vi som tipsade Säpo om VPK:aren som jobbade på Marinmuseum och som ju nämns i boken. Fanns även andra fall med Sovjetisk underrättelsetjänst där bla. en medlem i norra Sverige uteslöts pga för starkt samröre med KGB.
Precis som Säpo och militären visste vi vilka som var vad på den sovjetiska ambassaden, beskickningar, handel och större ryska företag i Sverige. Och nog visste vi att det fanns de, bland annat en gammal spanienkämpe som senare under kriget suttit internerad, som skulle sälja Sverige om han fick chansen.

Rapportering till partitoppen förekom i något fall då främst till CH eller LW. Samtidigt var Lasse ibland så gravt alkoholiserad att vi inte riktigt kunde lita på honom (jag har flera gånger sett honom halsa renat bakom talarstolen 1:a maj bla.) Och jag lovar att vi var ganska många som inte uppskattade
hans prat om DDR och Sovjet.
Det finns säkert de som skulle anse att vi spionerade på våra partimedlemmar men så var det inte. De som hamnade i vårt fokus gjorde det för att folk inom partiet pratade om dem som just "för" moskva- eller DDR-vänliga.

Vi var aktiva från mitten på 60-talet, som störst under 70-talet för att i samband med slutet på 80-talet upplösas helt. Några fanns med från start men andra kom och gick. I och med att Schyman tog över som partiledare och partiet blev något annat än ett arbetarparti löstes också nätverket upp, ingen av oss finns kvar i partiet idag, möjligtvis åker valsedeln fortfarande i samma spår. Det hade inget att göra med att K:et togs bort ur partinamnet för de flesta av oss var det inte kommunismen som varit det viktiga - utan politiken. Men feminister nä...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in