2015-09-21, 09:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buckeye
Alright, skadar inte att forsoka...

"Your submission was successful.

PRIVACY ACT STATEMENT: Authority for collecting the requested information is contained in Title 5 U.S.C. 552(a). The information you provide will be used to assist the Agency in the location and possible dissemination to you of records applicable to your request..."

Aterkommer nar jag fatt svar fran CIA

Om du lyckas kommer den här tråden att bli en klassiker. Exakt vad bad du om? Det material som redan lämnats ut till den svenska regeringen?
Citera
2015-09-21, 14:41
Medlem
buckeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om du lyckas kommer den här tråden att bli en klassiker. Exakt vad bad du om? Det material som redan lämnats ut till den svenska regeringen?

Jag forklarade situationen, att SAPO redan fatt materialet och att de identifierat ca 50 namn pa Svenska medborgare som arbetat som STASI informatorer under kalla kriget, men da inga atal vacktes eftersom brotten preskriberats, men eftersom det finns stort allmanintresse kring amnet vore jag tacksom om CIA kunde ge mig samma information som SAPO fick. Helst en lista med namn om den redan existerar. Annars ar jag tacksam for informationen oavsett format. Enligt CIA ar jag tvungen att betala for deras research-arbetet och den tid som kravs for att dom ska kunna ta fram materialet. Jag erbjod mig att till en borjan betala for 10 timmars arbete, men sa att jag ar flexible och villig att betala betydligt mer om resultatet ser lovande ut. All korrespondans kommer tydligen ske via vanlig post, sa svar fran CIA kan droja...

Kan ju dock bli en knepig situation om dom faktiskt skickar information... vad jag far gora med den utan att bryta mot Svensk lag, trots att jag inte befinner mig i Sverige...
Citera
2015-09-21, 15:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag forklarade situationen, att SAPO redan fatt materialet och att de identifierat ca 50 namn pa Svenska medborgare som arbetat som STASI informatorer under kalla kriget, men da inga atal vacktes eftersom brotten preskriberats, men eftersom det finns stort allmanintresse kring amnet vore jag tacksom om CIA kunde ge mig samma information som SAPO fick. Helst en lista med namn om den redan existerar. Annars ar jag tacksam for informationen oavsett format. Enligt CIA ar jag tvungen att betala for deras research-arbetet och den tid som kravs for att dom ska kunna ta fram materialet. Jag erbjod mig att till en borjan betala for 10 timmars arbete, men sa att jag ar flexible och villig att betala betydligt mer om resultatet ser lovande ut. All korrespondans kommer tydligen ske via vanlig post, sa svar fran CIA kan droja...

Kan ju dock bli en knepig situation om dom faktiskt skickar information... vad jag far gora med den utan att bryta mot Svensk lag, trots att jag inte befinner mig i Sverige...

Om du nu, mot min förmodan, du får ut materialet, så blir det troligen mudder mellan CIA och SÄPO i all framtid. Om CIA, i någon sorts Wikileaksliknande sinnesstämning trots allt skickar dig materialet så får du se upp. Offentliggör du namn kan det nog tänkas att du riskerar ett åtal avseende förtal (du kan ju ge dig på att det finns jurister i samlingen).

Men jag tror inte att CIA ger dig informationen. Den är nog "classified", skall du se.

Men visst är det spännande.
Citera
2015-09-21, 16:26
Medlem
buckeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om du nu, mot min förmodan, du får ut materialet, så blir det troligen mudder mellan CIA och SÄPO i all framtid. Om CIA, i någon sorts Wikileaksliknande sinnesstämning trots allt skickar dig materialet så får du se upp. Offentliggör du namn kan det nog tänkas att du riskerar ett åtal avseende förtal (du kan ju ge dig på att det finns jurister i samlingen).

Men jag tror inte att CIA ger dig informationen. Den är nog "classified", skall du se.

Men visst är det spännande.

Ja, jag har inte direkt hoga forvantningar heller. Och aven om dom lamnar ut material ar det ju med storsta sannolikhet inte i ett format som ar sokbart. Kanns inte sa lockande att luslasa tusentals gamla mass-scannade document av tveksam kvalite pa tyska, for att kanske hitta namnet pa en foredetta partiledare for Vansterpartiet, eller en fet gammal mallig forfattare och proffstyckare som numera mest skriver SD-fientliga kronikor for Aftonbladet, som under 70- och 80-talet tog chansen att leka James Bond i tron att det i framtiden skulle gynna bade Sverige och deras egen politiska karriar

Men trots att materialet inte ar offentligt i Sverige torde det ju inte vara sa svart att sjalv sammanstalla en lista pa ett 100-tal mistankta personer varav sakert 50% stammer. Manga "sakra kort" har ju redan namnts i traden. Och aven om bevis fanns i form av gamla tyska dokument skulle ju de flesta utpekade anda blaneka.

Vidare tror jag att bevis och material redan till viss del finns tillgangliga for allmanheten, men eftersom det dels kravs en hel del jobb att ta fram det, samt att en allman publicering skulle kunna innebara atal, ar det helt enkelt inte vart besvaret. Brukar vara sa med det mesta som ar "hemligstamplat"
Citera
2015-09-21, 17:08
Medlem
Det kan alltid vara finnas en risk med att läsa sådana där "listor" rakt upp och ned. Ibland kan det kanske vara så att det har varit fråga om svensk kontraspionage även om Stasi inte kunde avslöja det hela. Hur ska då en lekman som låtsasforskar om detta 40-50 år efteråt kunna avslöja att det i själva verket rörde sig om en dubbelspion om inte ens Stasi kunde avslöja det hela? Är personen ifråga död och det fåtal som var informerade om hur det verkligen förhöll sig också döda så blir det lite svårt att komma fram till en säker sanning. Det finns nog knappast papper som styrker varken det ena eller det andra.

Det finns exempel på misstänkta öststatsspioner som fanns högt upp den svenska hierarkin, t.o.m inom regeringskretsen, men som omplacerades till för Sverige "säkrare" anställningar. Detta gjordes bara p.g.a misstankar utan att någon verklig sanning någonsin kom fram.

Tänk bara på den svenske arméchefen under tidigt 70-tal. Ingen riktig sanning kom någonsin fram men en stark misstanke fanns där likväl.
Citera
2015-09-21, 18:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det kan vara som du skriver, men det kan också finnas andra motiv, t.ex. att brotten var preskriberade eller att registren också innehöll namn på många oskyldiga. Det är olyckligt att politikerna inte tydligare motiverade sitt beslut. Det har bara lett till ändlösa spekulationer.

Att brotten är preskriberade är politiskt sett oviktigt, som jag ser saken, men som ursäkt kan det väl brukas. Vad man borde gjort vara att tillsätta en kommission för att försöka skilja ut skyldiga från oskyldiga, men inte i syfte att driva frågan juridiskt utan för att skydda just de oskyldiga.

Citat:
Hur som helst spelar det ingen roll om svenska myndigheter förstör registerutdragen. Dessa fick man nämligen från amerikanska myndigheter, som säkert har behållit egna kopior. CIA lade beslag på registren under de kaotiska dagarna efter det att muren föll och folk stormade STASI-högkvarteret.

Det förvånar mig att ingen försökt få ut registren den vägen med hjälp av USA:s Freedom of Information Act. Denna mycket långtgående lagstiftning gör det ju möjligt att få ut även dokument som är generande för amerikanska myndigheter.

Ett aktuellt exempel som jag tog upp i PU är den rapport som Defense Intelligence Agency skrev 2012 där man varnade USA:s regering för att stödet till ISIS/ISIL skulle kunna leda till utropandet av en Islamsk Stat i Syrien och Irak:

Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

http://www.flashback.org/t2572615

Kan man få ut den sortens material - som dessutom är ganska färskt - genom att gå till en amerikansk domstol borde det vara lätt att få ut tyska registerutdrag som har 25 år på nacken. USA har ju knappast något intresse av att hålla svenska STASI-kollaboratörer om ryggen.

Ja, jag har tänkt i liknande banor, utan att sätta mig in i detaljerna. Att journalisterna låter bli betraktar jag som självklart, men andra samhällsdebattörer, t ex Uvells, skulle kunna vinna en del på sådant.
Citera
2015-09-21, 18:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det kan alltid vara finnas en risk med att läsa sådana där "listor" rakt upp och ned. Ibland kan det kanske vara så att det har varit fråga om svensk kontraspionage även om Stasi inte kunde avslöja det hela. Hur ska då en lekman som låtsasforskar om detta 40-50 år efteråt kunna avslöja att det i själva verket rörde sig om en dubbelspion om inte ens Stasi kunde avslöja det hela? Är personen ifråga död och det fåtal som var informerade om hur det verkligen förhöll sig också döda så blir det lite svårt att komma fram till en säker sanning. Det finns nog knappast papper som styrker varken det ena eller det andra.

Det finns exempel på misstänkta öststatsspioner som fanns högt upp den svenska hierarkin, t.o.m inom regeringskretsen, men som omplacerades till för Sverige "säkrare" anställningar. Detta gjordes bara p.g.a misstankar utan att någon verklig sanning någonsin kom fram.

Tänk bara på den svenske arméchefen under tidigt 70-tal. Ingen riktig sanning kom någonsin fram men en stark misstanke fanns där likväl.

Vem då? Almgren? Det skulle förvåna mig. Vet Du mer om saken?
Citera
2015-09-21, 18:20
Medlem
Citat:

Du kan ju lägga skiten på ett usb-minne som du sedan "glömmer" någonstans. Eller papprena rakt av. Finns garanterat mängder med folk som kan ställa upp på det. Säkert möjligt att göra en kickstarter oxå om det krävs pengar. Är övertygad om att det finns en MASSIV vilja att få se vilka de var/är. Med tanke på att endast SD velat lämna ut dokumenten, så kan vi vara säkra på att de flesta av de etablerade partierna har något att förlora på en sådan outing.
Citera
2015-09-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det kan finnas en del betänkligheter med att offentliggöra säkerhetspolisenes interna spaningsmaterial.

Som tidigare har nämnts har ingen blivit åtalad eller dömd för något brott. Så vad exakt ska dom stå till svars för?

Dessutom så är det just internt spaningsmaterial. Det kan vara helt sant att person Y har varit informatör åt Stasi. Det kan också vara helt ovidkommande nonsens som gör att man hamnar i SÄPO:s arkiv.
Exakt vad ska alla som röstar på SD stå till svars för?
Exakt vad ska alla som skriver på Flashback stå till svars för?
Exakt vad skulle Julia Caesar stå till svars för?

Detta är hyperaktuella frågor på vänsterns dagordning - man ägnar timmar varje dag för att komma på brottsrubriceringar och lagrum. Man beredde helsidor i dagspress som ska fungera likt medeltidens skampålar. Så varför ska inte patrasket på vänsterkanten få sin släng av sleven?
Citera
2015-09-21, 18:55
Medlem
buckeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Du kan ju lägga skiten på ett usb-minne som du sedan "glömmer" någonstans. Eller papprena rakt av. Finns garanterat mängder med folk som kan ställa upp på det. Säkert möjligt att göra en kickstarter oxå om det krävs pengar. Är övertygad om att det finns en MASSIV vilja att få se vilka de var/är. Med tanke på att endast SD velat lämna ut dokumenten, så kan vi vara säkra på att de flesta av de etablerade partierna har något att förlora på en sådan outing.

Om jag, mot formodan, far nagot fran CIA kommer jag givetvis att ta flera kopior, i den man det gar, och lagga i sakert forvar. Hur materialet sedan skulle kunna publiceras ar inget jag vill spekulera i annu.

Raknar dock med att processen blir utdragen och lang. Efter att ha googlat lite ang. hur CIA ser pa saken star det klart att dom i flera fall faktiskt lamnat ut information fran STASI-arkiven. Dock tycks det ofta ha behovts ett eller flera overklaganden utover forsta efterfragan - vilket jag absolut kan tanka mig att gora, sa lange det inte tar upp allt for mycket tid.

Kostnaden ar inte ett problem, sa lange det inte blir tal om flera 100 timmars CIA arbete. Enligt CIA:

Search Costs: First 2 hrs: no charge, Remainder: $18/hr: manual, $11-27/hr: computer
Review Cost: None
Reproductions Costs: First 100 pages: no charge, Remainder: 10 cents/page

Fee Waivers

The FOIA provides for requests of fee waiver when the disclosure of the information is in the public interest and not primarily in the commercial interest of the requester. These two requirements can be applied using the six factors in the law, four defining public interest and two defining commercial interest:

Public Interest:
1.The subject concerns the operations or activities of the US Government.
2.The disclosure is informative (i.e. "likely to contribute").
3.The disclosure helps the public understand the operations and activities of the US Government.
4.The disclosure contributes significantly into public understanding.

No Commercial Interest:
1.Does requester have a commercial interest?
2.Which is greater, the public or commercial interest?
Citera
2015-09-21, 19:54
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Allt säkerhetspolisen gör måste vara offentligt i realtid,. Hur ska vi, folket, statens högsta beslutsfattare, annars kunna bestämma över dem och utvärdera dem? Kom inte å säg att du är så korkad att du trooor att SÄPO är Gud som vet allt och vill dig väl, säg inte det.

Nej, jag tror inte SÄPO är gud som vet allt. Och det är just därför som man kan ifrågasätta lämpligheten att lämna ut löst sammanhållet spaningsmaterial som i vissa fall kan grundas på en anmälan från en orolig granne. Och sedan tolka det materialet som en lista över STASI-informatörer och publicera det i kvällspressen. Det är nämligen den utvecklingen vi kan förvänta oss om materialet lämnas ut. Det finns med all sannolikhet ingen telefonkatalog över STASI-informatörer, eller en lista som SÄPO har sammanställt.

Det krävs alltså att någon forskare gör en kvalitativ analys av det material som finns innan det publiceras. Säkert kommer det att leda till att ett antal makthavare avslöjas. Men det sker till priset av att människor som varit på fel plats vid fel tillfälle också pekas ut som STASI-agenter.

Man skulle på samma sätt kunna kräva att den vanliga polisen lämnar ut sitt råmaterial till allmänheten. Personer som är intressanta i en mordutredning eller narkotikautredning.
Citera
2015-09-21, 21:30
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Finns uppenbarligen en väldig massa människor i dagens Sverige, som aldrig någonsin haft nån som helst lojalitet gentemot just Sverige. Intressant att fundera över, är varför dessa 900 - de är fler, tro mig - anses skyddsvärda. Varför då? Varför kan inte dessa 900 hängas ut? Vanligt folk kan ju hängas ut på de mest lösa grunder. Sin svaga ställning trots. Så varför inte dessa 900? Som uppenbarligen kände mer samhörighet med Östtyskland än med Sverige.

Svaret på mina frågor är så klart att en massa feta katter, och deras gulliga kattungar till avkomma, skule kunna framstå i dålig dager, hängdes de ut som förrädare och spioner. Som svenskhatare rentav. Som östtyska spioner rentav. Som föraktare av allt svenskt.

Sverige är ett skitland vordet. Så är det, för det vet jag. Och jag tänker på den tid då Gustav Vasa satte Kalmarunionen på plats. Då fick mer än en dåtida makthavare bita i gräset. Det är förmodligen vad som skulle behövas i dag. Men så modig är nog ingen nutida svensk, att man vågar nånting alls. Och därför har vi i dag minst ett tusen kommunistspioner som trallar runt och styr inte bara massmedia, utan också Skatteverket, Migrationsverket och Försäkringskassan. För att inte tala om vår högsta myndighet regeringen.

Klart slut. Abrupt slut. Mvh Karl Kapplin, lemigiterad pajas och clown, med examen från Lustiga huset på Görna Lund. Och må Gud ha förbarmande över er alla.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-09-21 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in