Citat:
Ursprungligen postat av
icefrontier76
Du kan ju lägga skiten på ett usb-minne som du sedan "glömmer" någonstans. Eller papprena rakt av. Finns garanterat mängder med folk som kan ställa upp på det. Säkert möjligt att göra en kickstarter oxå om det krävs pengar. Är övertygad om att det finns en MASSIV vilja att få se vilka de var/är. Med tanke på att endast SD velat lämna ut dokumenten, så kan vi vara säkra på att de flesta av de etablerade partierna har något att förlora på en sådan outing.
Om jag, mot formodan, far nagot fran CIA kommer jag givetvis att ta flera kopior, i den man det gar, och lagga i sakert forvar. Hur materialet sedan skulle kunna publiceras ar inget jag vill spekulera i annu.
Raknar dock med att processen blir utdragen och lang. Efter att ha googlat lite ang. hur CIA ser pa saken star det klart att dom i flera fall faktiskt lamnat ut information fran STASI-arkiven. Dock tycks det ofta ha behovts ett eller flera overklaganden utover forsta efterfragan - vilket jag absolut kan tanka mig att gora, sa lange det inte tar upp allt for mycket tid.
Kostnaden ar inte ett problem, sa lange det inte blir tal om flera 100 timmars CIA arbete. Enligt CIA:
Search Costs: First 2 hrs: no charge, Remainder: $18/hr: manual, $11-27/hr: computer
Review Cost: None
Reproductions Costs: First 100 pages: no charge, Remainder: 10 cents/page
Fee Waivers
The FOIA provides for requests of fee waiver when the disclosure of the information is in the public interest and not primarily in the commercial interest of the requester. These two requirements can be applied using the six factors in the law, four defining public interest and two defining commercial interest:
Public Interest:
1.The subject concerns the operations or activities of the US Government.
2.The disclosure is informative (i.e. "likely to contribute").
3.The disclosure helps the public understand the operations and activities of the US Government.
4.The disclosure contributes significantly into public understanding.
No Commercial Interest:
1.Does requester have a commercial interest?
2.Which is greater, the public or commercial interest?