2011-10-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Kan vem som helst åka ner och kolla i arkiven sen kopiera och ta med hem till Sverige för att publicera?

Är det möjligt?

NEJ!! Annars hade jag med glädje gjort det, då jag bor i staden..
Citera
2011-10-04, 18:01
Medlem
Erk Swedes avatar
Skriver ni på listan i tidigare inlägg?
Citera
2011-10-04, 18:47
Medlem
Golonkas avatar
Detta har varit relativt aktuellt i dagens P1 i olika nyhetsinslag och fördjupningar. Togs även upp under Ring P1. Det är för mig helt obegripligt hur borgerliga politiker kan medverka till att skydda dessa landsförrädare. Man talar om de listades integritet och man talar om rättsäkerheten. Av någon anledning är det alltså inga problemos att eftersökta och hänga ut de som var medlemmar i nazi-anstuckna eller rent nazistiska partier under kriget. Heller inte att publicera utskrivna listor på prenumeranter på nazitidningar eller andra löst associerade till nazism under kriget. Man hoppar på Drottningen för att hennes farsa var partimedlem under en period när man inte var skit om man inte var nazist i Tyskland.

Men nu ligger locket på. Anmärkningsvärt tättslutande. Vi skall inte få veta vilka som sålde ut oss till Sovjet, vem som genom opinionsdrivande och inflytande försökte påverka svensk politik så att det passade främmande makts intresse. En kommunistisk diktaturer intressen! Detta är så jävla sjukt och symptom på en vidrig röta som ligger över Sverige och som gör att vanligt folk aldrig får höra sanningen om vilka skurkar och svin som här i Riket krigat till sig en plats vid köttgrytan. Alla dessa "affärer", rättsskandaler och övergrepp. Bordellhärvor och skit. Jag skulle kunna köpa att inte få ut namnen om jag fick GARANTIER på att de här personerna är bortplockade från sina positioner, men som det är nu, litar jag inte på någon i den kretsen.
Citera
2011-10-04, 21:12
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Man talar om de listades integritet och man talar om rättsäkerheten.

Är det inte så att man använder sekretesslagen för att skydda integriteten och minska skadan för tredje part - d.v.s. barn, syskon, fruar. Detta är ju värt att ta i beaktande. Naturligtvis skulle man ha gjort samma när det gällde de svenska nazistsympatisörerna.

Generellt gäller förvisso en 70-årig sekretess angående personuppgifter, vilket har gynnat de som velat hänga ut dessa gamla "nazister" med namn och adresser. Man talar nu om att höja denna gräns då vi tenderar att bli allt äldre. Det verkar vettigt.
Citera
2011-10-06, 19:08
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Är det inte så att man använder sekretesslagen för att skydda integriteten och minska skadan för tredje part - d.v.s. barn, syskon, fruar. Detta är ju värt att ta i beaktande. Naturligtvis skulle man ha gjort samma när det gällde de svenska nazistsympatisörerna.

Generellt gäller förvisso en 70-årig sekretess angående personuppgifter, vilket har gynnat de som velat hänga ut dessa gamla "nazister" med namn och adresser. Man talar nu om att höja denna gräns då vi tenderar att bli allt äldre. Det verkar vettigt.

Vi pratar trots allt om förrädare!!!
Som sålt ut sina vänner,grannar och arbetsgivare till en kommunistdiktatur!!!
Ser inga förmildrande omständigheter i ett sådant betende!!
givetvis ska dom hängas ut!!!
skriv på
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5852
Citera
2011-10-09, 09:51
Medlem
Utmärkt artikel av Julia Caesar, om landsförrädarna i Sverige som fortfarande skyddas av regeringen:

http://snaphanen.dk/2011/10/09/sonda...r/#more-104367
Citera
2011-10-09, 12:10
Medlem
Desertwalkers avatar
Ni som påstår att det är för att skydda deras integritet..
Hade inte de som sympatiserade med nazisterna den rätten med? eller är det inte "samma sak"?
Citera
2011-10-09, 15:37
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Ni som påstår att det är för att skydda deras integritet..

Syftar du på mitt inlägg så upprepar jag återigen att det är värt att tänka på integriteten för tredje part - barn, fruar, syskon. Stasispionerna själva har naturligtvis förverkat sin rätt till något som helst skydd från staten. Det var ett val de själva gjorde när de valde förräderiets väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Hade inte de som sympatiserade med nazisterna den rätten med? eller är det inte "samma sak"?

Det är absolut samma sak. Möjligtvis är de kommunistiska spionerna aningen värre än nazisympatisörerna. Detta för att man på 1970-talet hade historiskt "facit" och kände till kommunismens destruktiva natur. Något som inte kan sägas om de som var nazivänliga på 1930-talet. (och möjligen tidigt 40-tal)
Citera
2011-10-25, 21:43
Medlem
Sossarna vill offentliggöra arkiven:
"Men det hela är inte okomplicerat, betonar Sven-Erik Österberg, som poängterar att ett öppnande av Säpos Stasiarkiv bör omgärdas av vissa restriktioner."

http://blog.svd.se/politikdirekt/201...os-stasiarkiv/
Senast redigerad av korvstopparn 2011-10-25 kl. 21:45.
Citera
2011-10-26, 13:40
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Kan vem som helst åka ner och kolla i arkiven sen kopiera och ta med hem till Sverige för att publicera?

Är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
NEJ!! Annars hade jag med glädje gjort det, då jag bor i staden..

Vad för krav måste uppfyllas?
Citera
2011-10-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengts
Vad för krav måste uppfyllas?

Du kan bara be att få se en akt över dig själv, om du är tysk medborgare. Jag utgår från att villkoren är minst lika stränga för utländska medborgare.

Då akterna innehåller så oerhört mycket kränkande och känsliga uppgifter, vore det horribelt att låta vem som helst se en akt över valfri person.
Citera
2011-10-26, 15:39
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Du kan bara be att få se en akt över dig själv, om du är tysk medborgare. Jag utgår från att villkoren är minst lika stränga för utländska medborgare.

Då akterna innehåller så oerhört mycket kränkande och känsliga uppgifter, vore det horribelt att låta vem som helst se en akt över valfri person.

Är du säker på det? Jag minns att på radion så intervjuade någon som arbetar där borta med dessa och de kunde inte förstå varför det var så svalt intresse och att det var bara att komma ner för att kika på dem.

Dock om det vore på det sättet så skulle det nog ha varit publicerat 100 ggr om..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in