2011-08-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overclass
En försäkran att Palmes mördare ej grips kanske? Vad eventuella STASI-spioner givit DDR är som Birgitta Almgren säger mest politiska analyser osv, STASI ville ha unga personer som var påväg in i akademien, politiken och massmedia, lättleda personer som trodde på kommunism som politisk ideologi. Antalet personer som hade viktiga positioner under DDR-tiden och finns i materialet är troligen mindre än 4-5 stycken, lägg sedan på några kända journalister kanske ca 4-5 stycken, ett antal mindre kända journalister av samma snitt som den redan avslöjade spionen "Köenig", ca 10 stycken ungefär, ett antal akademiker ungefär 20 stycken plus ca 5-6 stycken riksdagsledamöter för SAP som i smyg arbetade för STASI samt kanske 4-5 stycken vanliga tjänstemän inom statsförvaltningen. Listan är inte mer spännade än så tror jag. Att peka ut en person som Pierre Schori utan bevis är inte speciellt begåvat, källa tack.

Det är mycket viktigt att svenska folket får tag på namnen så rättvisa kan skipas oavsett om det är nollor. Man ska inte kunna vara en (namngiven och för vissa känd) landsförrädare och komma undan.
Citera
2011-08-13, 05:53
Medlem
Staniolrustnings avatar
Som sagt, Stellan Arvidsson är garanterat med. Om jag skulle spekulera skulle listan innehålla:
Stellan Arvidsson
Pierre Shouri
Bo Inge Andersson
Jan Guljo
Dan Eliasson
Stieg Larsson
Lars Ohly
Jan Hjärpe
Mattias Gardell

Är en hel drös med namn som är goda kandidater. Kommer säker på fler senare. Vilka tror ni?
Citera
2011-08-13, 06:37
Medlem
Märkligt nog har jag inte sett denna fråga debatteras någon annanstans än på Flashback.

Har någon försökt?
Citera
2011-08-13, 07:16
Medlem
-Wildfire-s avatar
Över 2000 rapporter!
"Alla typer utav rapporter"
"Svensk inrikespolitik"

Hur kan sådant här mörkläggas!? Det underminerar allt var demokrati betyder!

Vad krävs för att listan ska offentliggöras?
Är det politikerna i riksdagen som håller listan hemlig?

Hur bar sig kvinnan som pratar i radio sig åt för att få tillgång till uppgifterna?
Är det möjligt för en vanlig medborgare att gå samma väg som hon och få tillgång till allt material?
Citera
2011-08-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wildfire-
Över 2000 rapporter!
"Svensk inrikespolitik"

Hur bar sig kvinnan som pratar i radio sig åt för att få tillgång till uppgifterna?
Är det möjligt för en vanlig medborgare att gå samma väg som hon och få tillgång till allt material?

Hade svensson fått ut namnen så hade de redan legat här eller?
Citera
2011-08-13, 09:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wildfire-
Över 2000 rapporter!
"Svensk inrikespolitik"

det är regeringen som i sista hand bestämmer, men i detta fall är det (dåvarande) regeringsrätten som har beslutat om att Birgitta Almgren skall få tillgång till materialet med vissa förbehåll. Vi vet inte, kanske inte Almgren heller, om det material som hon fått tillgång till är komplett. Hon har betydande källproblem att hantera, och det skall bli intressant att läsa boken.
Citera
2011-08-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staniolrustning
Stellan Arvidsson fins garanterat med i arkiven.

Mer intressant läsning här:
http://www.skolvarlden.se/artiklar/d...ska-ddr-skolan

Han var sammanboende med en annan DDR-tok, Britta Stenholm:
Citat:
Britta Stenholm, född 25 juli 1916, död 2002, var en svensk socialdemokratisk skolpolitiker.
Gift med Uno Stenholm och senare sammanlevande med Stellan Arvidson. Mor till Olle Stenholm.
---
Stenholm hörde till den svenska socialdemokratins vänsterflygel och var aktivt engagerad i bland annat Förbundet Sverige-DDR, en vänskapsförening initierad och kontrollerad av den östtyska regimen.

Vet inte om resten av släkten haft DDR-sympatier, men några har haft högt uppsatta positioner inom media:

Britta Stenholm var mor till Olle Stenholm, chef på Rapport, chef på Ekot, ordförande för Publicistklubben, pressombudsman mm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olle_Stenholm

Olle Stenholms far var legendariske TT-chefen Uno Stenholm, jobbade på TT 1938-75.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uno_Stenholm

( Olle Stenholm är f ö far till journalisten och flatan Sara Stenholm, författare till boken "Homofamiljer")

---------------

Förbundet Sverige-DDR verkar värt att granska, hade som mest 1500 medlemmar.
Står en del om förbundet här: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rbundet_Sverige-DDR

Finns en nedladdningsbar forskningspublikation som bland annat tar upp förbundet Sverige-DDR, för den som orkar gräva.
"Den okände (?) grannen: Tysklandsrelaterad forskning i Sverige"
http://sh.diva-portal.org/smash/reco...id=diva2:16059

Man kan även leta efter vilka journalister som översatte, eventuellt medverkade i DDR-Revyn:
http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR-revyn och: http://libris.kb.se/bib/575687
Senast redigerad av Batuta 2011-08-13 kl. 10:29.
Citera
2011-08-13, 11:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Problemet är naturligtvis att det kan finnas felaktigt utpekade i materialet.

Även STASI-agenter ville visa upp goda resultat, det gör att vissa personer kan ha blivit utpekade på tvivelaktiga grunder.

Materialet bör dock ändå släppas, i varje fall då det gäller klara fall, självklart bör de utpekade beredas tillfälle att bemöta anklagelserna, så att ingen oskyldig felaktigt blir utpekad.

Bra skrivet. Bara för att ett namn står på 'listan' betyder det inte att det verkligen är en uppgiftslämnare till DDR. Men jag kan ju föreställa mig hur eventuella förnekanden kommer tas emot exv här på Flashback. Dessutom lär det i flera fall handla om avlidna personer som inte kan bemöta påståenden.

Fast jag är ju också nyfiken på vilka som figurerar i materialet.
Citera
2011-08-13, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Bra skrivet. Bara för att ett namn står på 'listan' betyder det inte att det verkligen är en uppgiftslämnare till DDR. Men jag kan ju föreställa mig hur eventuella förnekanden kommer tas emot exv här på Flashback. Dessutom lär det i flera fall handla om avlidna personer som inte kan bemöta påståenden.

Fast jag är ju också nyfiken på vilka som figurerar i materialet.

Jag är inte bara nyfiken utan jag kräver att landsförrädare avslöjas, döda eller levande.
Citera
2011-08-13, 11:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swashplate1
Jag är inte bara nyfiken utan jag kräver att landsförrädare avslöjas, döda eller levande.

Ja ja. Men de som ev felaktigt finns på listan då? Bara för att en nobody inom Stasi uppger att han eller hon har värvat en svensk betyder det inte att det måste vara så.
Citera
2011-08-13, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja ja. Men de som ev felaktigt finns på listan då? Bara för att en nobody inom Stasi uppger att han eller hon har värvat en svensk betyder det inte att det måste vara så.
Det är väl rimligt att anta att Stasi inte bara upprättade massa listor över folk som svek sitt land. Det är väl rimligt att Stasi faktiskt fört register över vad landsförrädarna har gjort, och förekomma det namn på listor utan redogörelser för vad namnen på listorna har gjort så kanske man bör ta dessa namnlistor med en nypa salt.

Förvisso lär inte pöbeln & flashbackskribenter kunna hantera sådana namnlistor med en nypa salt. Dock överväger det faktum att landsförrädare alltid ska hängas & pekas ut för evig skam & vanära. Det ligger i folkets och nationens intresse att förrädare alltid ska veta om att dom förlåter man aldrig någonsin, dom pekar man ut i alla tider ända fram till andra sidan graven. Detta är för att skydda folket -våra fäder, dom som lever, dom som ska komma sen - och vårt land.

Ur det perspektivet kanske några får leva med att bli oskyldigt utpekade men en tröst för dom kan vara att se det som att dom på något vis har offrat sig för sitt land och det är inte fy skam att ha den kunskapen om ens samvete är rent.
Senast redigerad av Skogsrök 2011-08-13 kl. 12:17.
Citera
2011-08-13, 12:26
Medlem
NotTheFullQuids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Det är väl rimligt att anta att Stasi inte bara upprättade massa listor över folk som svek sitt land. Det är väl rimligt att Stasi faktiskt fört register över vad landsförrädarna har gjort, och förekomma det namn på listor utan redogörelser för vad namnen på listorna har gjort så kanske man bör ta dessa namnlistor med en nypa salt.

Förvisso lär inte pöbeln & flashbackskribenter kunna hantera sådana namnlistor med en nypa salt. Dock överväger det faktum att landsförrädare alltid ska hängas & pekas ut för evig skam & vanära. Det ligger i folkets och nationens intresse att förrädare alltid ska veta om att dom förlåter man aldrig någonsin, dom pekar man ut i alla tider ända fram till andra sidan graven. Detta är för att skydda folket -våra fäder, dom som lever, dom som ska komma sen - och vårt land.

Ur det perspektivet kanske några får leva med att bli oskyldigt utpekade men en tröst för dom kan vara att se det som att dom på något vis har offrat sig för sitt land och det är inte fy skam att ha den kunskapen om ens samvete är rent.

Har man varit spion för en kommunistdiktatur, tycker jag gott de kan vanäras stenhårt. Gärna medans de lever. De förtjänar att bli bespottade medans de handlar mjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in