2013-02-27, 13:56
Medlem
Citat:
nu tror sig en grupp Mercury-fans ha hittat den ikoniske Queensångarens grav
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/fans-kan-ha-hittat-mercurys-grav
Citera
2013-05-26, 13:55
Medlem
Jag har på senaste tiden lyssnat en hel del på Queens debutalbum, och det är riktigt bra måste jag säga. Jag tycker nog att det och Innuendo är deras bästa. Det första och sista, konstigt nog.

Sheer Heart Attack bör inkluderas bland de bästa också.
Citera
2013-06-19, 20:16
Medlem
Trumpeters avatar
För den intresserade kan nämnas att Roger Taylors soloplatta börjar bli klar.
Citera
2013-07-11, 13:37
Medlem
Geomeisters avatar
Paul Rodgers gick ihop med Brian May och Roger Taylor för ett antal år sedan. Skivan blev väl ingen hit även om jag personligen tycker den är "helt okej" i sin egen rätt. Även fast Paul Rodgers låter väldigt annorlunda från Freddie Mercury tycker jag han gjorde ett bra jobb från sig live. Live-DVD:erna som gjordes är det inget fel på alls!

Men om ni tänker helt teoretiskt från och med Freddie Mercurys död. Finns det någon ni gärna skulle sett göra samma sak som Paul Rogers gjorde dvs. tagit över som frontman eller borde man lämnat det förflutna som det var?
Citera
2013-07-11, 19:54
Medlem
Citat:
Men om ni tänker helt teoretiskt från och med Freddie Mercurys död. Finns det någon ni gärna skulle sett göra samma sak som Paul Rogers gjorde dvs. tagit över som frontman eller borde man lämnat det förflutna som det var?

George Michael gjorde ju bra ifrån sig med somebody to love. Skulle inte haft nått emot ett vidare samarbete där. Nu förtiden kanske inte lika populärt
Citera
2013-07-12, 04:10
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Paul Rodgers gick ihop med Brian May och Roger Taylor för ett antal år sedan. Skivan blev väl ingen hit även om jag personligen tycker den är "helt okej" i sin egen rätt. Även fast Paul Rodgers låter väldigt annorlunda från Freddie Mercury tycker jag han gjorde ett bra jobb från sig live. Live-DVD:erna som gjordes är det inget fel på alls!

Live tycker jag Paul Rodgers var ett bra val. Paul Rodgers har en egen röst som funkar bra på sitt sätt. Cosmos Rocks tycker jag dock var ett stort misstag. Ingen kass skiva, men jag hade mycket hellre sett något nytt av Brian May och Roger Taylor. Antingen var för sig eller tillsammans, utan någon annan*.

* John Deacon skulle gärna få vara med, men det är ungefär lika sannolikt som om Freddie Mercury skulle delta.
Citera
2013-07-12, 21:29
Medlem
Adelaides avatar
Ett riktigt bra band som har influenserat en hel del andra bra band.
Citera
2013-07-29, 14:38
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=QWHAP7HjTFU

En nästan 43 minuters dokumtentär om den okända Queenen.. John Deacon. En rad rätt okända och kända klipp ihopsatta av en amatör, men ändå rätt bra gjort. När det kommer upp en del med taskig ljud osv. spola över det.. Ni missar inte mycket.
Senast redigerad av Geomeister 2013-07-29 kl. 14:56.
Citera
2013-07-29, 15:46
Medlem
Bandoliers avatar
Vissa av Queens låtar har alla hört! Det känns bara meningslöst att nämna dem....

Därför gör jag här en lista över några av de bortglömda guldkornen som man inte får missa ( enligt mig):

Doin alright
Tenement Funster
The Millionaire Waltz
Drowse
Spread Your Wings
My Melancholy Blues
Dreamers Ball
Sail Away Sweet Sister
Citera
2013-08-04, 03:07
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Vissa av Queens låtar har alla hört! Det känns bara meningslöst att nämna dem....

Därför gör jag här en lista över några av de bortglömda guldkornen som man inte får missa ( enligt mig):

Doin alright
Tenement Funster
The Millionaire Waltz
Drowse
Spread Your Wings
My Melancholy Blues
Dreamers Ball
Sail Away Sweet Sister

Jag har något svårt för Roger Taylor röst av någon anledning. Åtminstone när han sjunger själv. Därför är inte "Tenement Funster" eller "Drowse" några riktiga guldkorn för mig. Han har faktiskt en bra sångröst i sig egna rätt, men den går aldrig riktigt hem hos mig bara. I övrigt har du fått med många bra som jag tror många missar.

I en annan tråd blev det kritik emot Queen. Queen är (var) ett av världens största band och ligger högt på försäljningslistorna, Freddie Mercury är ständigt i topp eller nära på olika frågor angående "världens bästa sångare genom tiderna". Deras låtar återkommer i sportevenemang och frekvent i reklam. Det är klart man har rätt att vara kritisk. Då Queen är ett givet favoritband tycker jag inte de är överskattade, men det är löjligt att sätta något band på en pedistal som att alla låtar de gjort är världsbäst.

Det jag kan tycka är att.. Om man ska gå in i en "överskattad" debatt angående Queen så borde man lyssnat igenom dessa album:

Queen II (1974)
Sheer Heart Attack (1974)
A Night At The Opera (1975)
A Day At The Races (1976)

Queen II är som en förlängning (delvis mer fulländat) än Queen I och på albumen efter A Day At The Races rörde sig Queen mer och mer mot s.k. mainstream och även om jag gillar musiken även efter kändes mycket då som färdiga formler eller mindre utmanande/experimentellt. På dessa nämnda album experimenterade Queen för fullt med allt möjligt och gick igenom väldigt många genrer för att endast vara på fyra album. Att säga "lyssna igenom dessa 15 studioalbum innan du skriver något" kommer ge noll effekt till någon som vill kritisera. Ingen som tillsynes ogillar ett band kommer seriöst lyssna igenom 15 eller fler album för någon okänd människas skull. Fyra album däremot. Det tycker jag är relativt rimligt. Jag skulle ha svårt att fortsätta en "överskattad"-debatt med någon som bara hört We Are The Champions, I Want To Break Free och Another One Bites The Dust (jepp, jag gillar samtliga).

Det här gäller många stora band. Att döma Stones innan man hört Beggars Banquet till Exile On Main St., Black Sabbaths Black Sabbath till Sabotage, Pink Floyds Meddle till The Wall, UFOs Phenonom till Strangers in the Night osv. är bara fel.

Att någon inte gillar ett band kan jag respektera, men att snacka skit om något man knappt hört: AjjaBajja!
Citera
2013-08-05, 17:44
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag har något svårt för Roger Taylor röst av någon anledning. Åtminstone när han sjunger själv. Därför är inte "Tenement Funster" eller "Drowse" några riktiga guldkorn för mig. Han har faktiskt en bra sångröst i sig egna rätt, men den går aldrig riktigt hem hos mig bara. I övrigt har du fått med många bra som jag tror många missar.
Problemet är ju att Roger inte skrev särskilt bra låtar. Hans röst är mina öron fantastisk, men varken Drowse eller Tenement Funster eller I'm In Love With My Car skulle varit så jävla roliga om någon annan sjöng dem heller. Skulle gärna sett att han fick sjunga en del bättre låtar, om inte annat delar av dem.

Hans insats i The March of The Black Queen är ju exempelvis helt fantastisk. När de spelade Under Pressure live brukade ju Roger och Freddie sjunga unisont, vilket låter grymt, men det skulle nog vart ännu schysstare om Roger tog över Bowies stämma helt. Mina förhoppningar på Taylors soloalbum är för övrigt att det kanske kan bli charmigt på sin höjd. Men med tanke på att de låtar han själv har skrivit sällan har fascinerat mig, förutom att de har en visst rå bluesig 70-talscharm i sig, så har jag svårt att hoppas på att han 2013 klämmer ut sig något som ger mig något mer. Men jag blir gärna motbevisad!
Citera
2013-08-05, 18:00
Medlem
diannos avatar
Förresten är det något av alla dessa "tänk om"-scenarion som ständigt återkommer och stör mig så är det det faktum att Brighton Rock, som är en fantastisk poplåt med sjukt läckert upplägg, jag menar Freddie sjunger duett med sig själv, när han bryter rösten innan refrängen ahhhhh, hur som helst VARFÖR FAN HAR DE LAGT IN ETT HELT JÄVLA IRRELEVANT GITARRSOLO MITT I LÅTEN?

Jag fattar väl att Brian vill få lattja runt på guran och det är klart det är läckert men gör det till ett eget spår eller lägg in det mitt i en skitlåt som typ Tenement Funster istället. Eller varför inte inkorporera det i en låt där det kanske skulle passa, typ Now I'm Here eller kanske In the Lap of the Gods.. Revisited?

Eller kunde de inte bara ha spelat in en "singelversion" av låten där ett eventuellt mellanspel och kanske gitarrsolo fyller en funktion och lyfter låten i stället för att helt avbryta den? Nej, detta lär vi ju aldrig få veta och det enda som gäller för mig är väl någon sorts terapi för att inse att läget är som det är och inte går att göra något åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in