Citat:
Ursprungligen postat av
Bandolier
Vissa av Queens låtar har alla hört! Det känns bara meningslöst att nämna dem....
Därför gör jag här en lista över några av de bortglömda guldkornen som man inte får missa ( enligt mig):
Doin alright
Tenement Funster
The Millionaire Waltz
Drowse
Spread Your Wings
My Melancholy Blues
Dreamers Ball
Sail Away Sweet Sister
Jag har något svårt för Roger Taylor röst av någon anledning. Åtminstone när han sjunger själv. Därför är inte "Tenement Funster" eller "Drowse" några riktiga guldkorn för mig. Han har faktiskt en bra sångröst i sig egna rätt, men den går aldrig riktigt hem hos mig bara. I övrigt har du fått med många bra som jag tror många missar.
I en annan tråd blev det kritik emot Queen. Queen är (var) ett av världens största band och ligger högt på försäljningslistorna, Freddie Mercury är ständigt i topp eller nära på olika frågor angående "världens bästa sångare genom tiderna". Deras låtar återkommer i sportevenemang och frekvent i reklam. Det är klart man har rätt att vara kritisk. Då Queen är ett givet favoritband tycker jag inte de är överskattade, men det är löjligt att sätta något band på en pedistal som att alla låtar de gjort är världsbäst.
Det jag kan tycka är att.. Om man ska gå in i en "överskattad" debatt angående Queen så borde man lyssnat igenom dessa album:
Queen II (1974)
Sheer Heart Attack (1974)
A Night At The Opera (1975)
A Day At The Races (1976)
Queen II är som en förlängning (delvis mer fulländat) än Queen I och på albumen efter A Day At The Races rörde sig Queen mer och mer mot s.k. mainstream och även om jag gillar musiken även efter kändes mycket då som färdiga formler eller mindre utmanande/experimentellt. På dessa nämnda album experimenterade Queen för fullt med allt möjligt och gick igenom väldigt många genrer för att endast vara på fyra album. Att säga "lyssna igenom dessa 15 studioalbum innan du skriver något" kommer ge noll effekt till någon som vill kritisera. Ingen som tillsynes ogillar ett band kommer seriöst lyssna igenom 15 eller fler album för någon okänd människas skull. Fyra album däremot. Det tycker jag är relativt rimligt. Jag skulle ha svårt att fortsätta en "överskattad"-debatt med någon som bara hört We Are The Champions, I Want To Break Free och Another One Bites The Dust (jepp, jag gillar samtliga).
Det här gäller många stora band. Att döma Stones innan man hört Beggars Banquet
till Exile On Main St., Black Sabbaths Black Sabbath
till Sabotage, Pink Floyds Meddle
till The Wall, UFOs Phenonom
till Strangers in the Night osv. är bara fel.
Att någon inte gillar ett band kan jag respektera, men att snacka skit om något man knappt hört: AjjaBajja!