2023-06-11, 01:11
  #1189
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vellmann-Villmann
Jäklar, alltid trevligt att se hur andra lyssnar på sin musik i vardagen, sen är det ju aldrig fel att vara så bred så att man kan blanda mellan helt olika genrer, jag gör helt tvärtom egentligen jag lyssnar på ett album till jag tröttnar och sen kommer jag tillbaka till de som behagade mig mest
Ja, det är också ett sätt att göra, gör också ibland med vissa låtar. 😄

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilken skulle du säga är din favoritskiva med Queen?
Skulle vilja påstå att mina två favoritalbum som ligger nummer ett (kan inte välja ett av dom) är Queen ll (1974), hela det albumet genomsyrar vad de var för band, älskar alla låtar och hur de smälter in i varandra, men också albumet Sheer Heart Attack (1977), mest på grund av deras låtar "All Dead, All Dead", "We Are The Champions", "Who Needs You", "It's Late" och "My Melancholy Blues". 😁
Citera
2023-06-12, 01:59
  #1190
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Skulle vilja påstå att mina två favoritalbum som ligger nummer ett (kan inte välja ett av dom) är Queen ll (1974), hela det albumet genomsyrar vad de var för band, älskar alla låtar och hur de smälter in i varandra, men också albumet Sheer Heart Attack (1977), mest på grund av deras låtar "All Dead, All Dead", "We Are The Champions", "Who Needs You", "It's Late" och "My Melancholy Blues". 😁

Två starka val. Jag håller Queens 1970-tal högre än 1980-talet och framåt, men gillar båda. Då bandet gjorde vad de ville och skapade ett antal unika album är det svårt att namnge favoriten. Queen II, Sheer Heart Attack, A Night at the Opera eller A Day at the Races brukar toppa för mig. Enda skivan jag håller väsentligt lägre (men inte lika lågt som många andra) är Hot Space. Den skivan kunde de lagt ner betydligt mer tid på.

Gary Cherone och Nuno Bettencourt från bandet Extreme var/är båda stora Queen fans och berättat att just Queen II är bådas favoritalbum med bandet.
Citera
2023-06-12, 10:36
  #1191
Medlem
Gary Cherone och Nuno Bettencourt från bandet Extreme var/är båda stora Queen fans och berättat att just Queen II är bådas favoritalbum med bandet.[/quote]

Det har jag missat, att nån av dem har dött
Citera
2023-06-12, 10:36
  #1192
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Två starka val. Jag håller Queens 1970-tal högre än 1980-talet och framåt, men gillar båda. Då bandet gjorde vad de ville och skapade ett antal unika album är det svårt att namnge favoriten. Queen II, Sheer Heart Attack, A Night at the Opera eller A Day at the Races brukar toppa för mig. Enda skivan jag håller väsentligt lägre (men inte lika lågt som många andra) är Hot Space. Den skivan kunde de lagt ner betydligt mer tid på.
Du har helt rätt, 70-talets Queen låtar var bättre än 80- och början av 90-talets, även om de självklart var bra då med.

Ja, Hot Space var absolut av lite sämre kvalité. Funk var inte så mycket deras genre heller, men där finns vissa diamanter, som "Put Out The Fire", "Life Is Real (Song For Lennon)", "Las Palabras De Amor (The Words of Love)" och självklart "Under Pressure". 😁

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Gary Cherone och Nuno Bettencourt från bandet Extreme var/är båda stora Queen fans och berättat att just Queen II är bådas favoritalbum med bandet.
Det visste jag inte. 😁 Men vet många andra artister som har influerats väldigt mycket av just Queen, och som har erkänt att de kanske inte skulle fått artist karriär utan bandets influens.
Citera
2023-06-13, 00:58
  #1193
Medlem
Geomeisters avatar
Gary Cherone och Nuno Bettencourt lever. Det var endast jag som uttryckte mig klumpigt

Sidan A från Queen (första albumet) och Sidan B från Queen II hade blivit ett grymt bra album eller vad säger ni?

1. "Keep Yourself Alive"
2. "Doing All Right"
3. "Great King Rat"
4. "My Fairy King"
5. "Ogre Battle"
6. "The Fairy Feller's Master-Stroke"
7 ."Nevermore"
8. "The March of the Black Queen"
9. "Funny How Love Is"
10. "Seven Seas of Rhye"
Citera
2023-06-13, 04:26
  #1194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Gary Cherone och Nuno Bettencourt lever. Det var endast jag som uttryckte mig klumpigt

Sidan A från Queen (första albumet) och Sidan B från Queen II hade blivit ett grymt bra album eller vad säger ni?

1. "Keep Yourself Alive"
2. "Doing All Right"
3. "Great King Rat"
4. "My Fairy King"
5. "Ogre Battle"
6. "The Fairy Feller's Master-Stroke"
7 ."Nevermore"
8. "The March of the Black Queen"
9. "Funny How Love Is"
10. "Seven Seas of Rhye"
När jag tänker Queen II tänker jag alltid på "the black side" (b-sidan, aka Freddie's låtar). Brian May är en fantastisk gitarrist, älskar hela bandet men Freddies låtar är ju på en helt annan nivå.

Tycker verkligen nämnda mix ser fantastisk ut. Keep yourself alive är relativt tråkig, men det behövs ju en gitarrbaserad May-låt, och som öppningsspår funkar den fint. Doing All Right är en av Brians bästa "folksy" låtar.

Sedan en halv timme av full on Mercury madness om kungar, älvor och träsktroll. May fokuserar på flippade gitarrsolon och overdubbande och Taylor bankar frenetiskt och skriker i omänskligt register. (Som så många andra så uppskattar jag att Queen blandade och gav och testade genrer och utvecklades med åren, men detta sound är min favorit.)

Många tycker Funny How Love is är en skitlåt, en filler, men jag har alltid gillat hur den avslutar kaoset som pågått i låtarna innan. Seven Seas of Rhye är en utmärkt poplåt att avsluta ett album med.

:Beer:
Citera
2023-06-14, 02:13
  #1195
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snippjanne
När jag tänker Queen II tänker jag alltid på "the black side" (b-sidan, aka Freddie's låtar). Brian May är en fantastisk gitarrist, älskar hela bandet men Freddies låtar är ju på en helt annan nivå.

Tycker verkligen nämnda mix ser fantastisk ut. Keep yourself alive är relativt tråkig, men det behövs ju en gitarrbaserad May-låt, och som öppningsspår funkar den fint. Doing All Right är en av Brians bästa "folksy" låtar.

Sedan en halv timme av full on Mercury madness om kungar, älvor och träsktroll. May fokuserar på flippade gitarrsolon och overdubbande och Taylor bankar frenetiskt och skriker i omänskligt register. (Som så många andra så uppskattar jag att Queen blandade och gav och testade genrer och utvecklades med åren, men detta sound är min favorit.)

Många tycker Funny How Love is är en skitlåt, en filler, men jag har alltid gillat hur den avslutar kaoset som pågått i låtarna innan. Seven Seas of Rhye är en utmärkt poplåt att avsluta ett album med.

:Beer:

Freddies black side är svårslagen. Kanske bandets bästa "sida" av ett album? Funny How Love Is och The Loser in the End ser jag som skivans två svagaste spår, men det är inte samma sak som att det vore skit. Tycker båda låtarna är 3/5. Klart dugliga, men kanske inga jag söker upp särskilt ofta.

Some Day One Day gillar jag, men den känns lite som en demo inför låtar som '39, Long Away, Leaving Home Ain't Easy och Sail Away Sweet Sister.

Bäst på Brians white side tycker jag White Queen (As It Began) är samt jag gärna hört mer saker likt Procession ifrån Queen på senare år. Hitlåtar kan man ju få till även med lite mer "progressiva" eller udda skivupplägg. Vilket Sheer Heart Attack och A Night At The Opera är bra exempel på. Allt behöver inte vara 3-4 minuters låtar.

Bäst på hela skivan är The March of the Black Queen och Nevermore. En kaotisk proglåt och en mini-ballad.
__________________
Senast redigerad av Geomeister 2023-06-14 kl. 02:30.
Citera
2023-07-19, 00:43
  #1196
Medlem
Radio gaga on random love you freddie
Citera
2023-07-27, 01:21
  #1197
Medlem
En live skiva som jag älskar och där de låter fräscha och är och är grymma är Live at the Bowl. De spelar låtar från Hot Space albumet med. Snabbversionen av We will rock you är superb, Fat Bottomed Grils rockar fett, Somebody To Love är helt perfekt och man vet att Freddie Älskar att vara på scen.
Citera
2023-07-29, 00:13
  #1198
Medlem
Vilket är Queens bästa album? Jag älskar A Kind Of Magic. A Kind Of Magic, One Vision, Princes Of The Universe, Who Wants to Live Forever, Friends Will Be Friends och One Year Of Love är helt underbara att höra på. Highlander versionen av A Kind Of Magic är de bästa enligt mig.
Citera
2023-08-01, 08:25
  #1199
Medlem
Ingen som varit m på en Queen konsert med Freddie? vad tyckte ni om det?
Citera
2023-08-01, 11:31
  #1200
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Ingen som varit m på en Queen konsert med Freddie? vad tyckte ni om det?

Råsunda 1986. Det var givetvis skithäftigt för en tonåring, men det regnade som fan och kunde ha blivit en mkt bättre kväll. Var helfrälst på A Kind of Magic så det var magiskt trots blötan. Dessutom var man ett Gary Moore-fan och att han öppnade för Queen gjorde inte saken sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in