2010-11-23, 04:31
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownToHell
Kör väl upp en till på tapeten nämligen: Queen II

1. Procession
2. Father To Son
3. White Queen
4. Some Day One Day
5. The Loser In The End
6. Ogre Battle
7. The Fairy-Feller's Master Stroke
8. Nevermore
9. The March Of The Black Queen
10. Funny How Love Is
11. Seven Seas Of Rhye

Ogre Battle, The March Of The Black Queen och Seven Seas Of Rhye, tre stycken suveräna mästerverk.

Nevermore
- Innan jag hört den sa en kompis att det var den bästa låten Queen någonsin gjorde. Det vet jag inte direkt, men kan vara den bästa låten för dess längd jag hört.

The March of the Black Queen
- Bohemian Rhapsodys oslipade storebror.

Seven Seas of Rhye
- Likt Killer Queen är denna en låt som bara skriker "Queen". Jag tycker Queen gjorde väldigt många bra låtar, men få är lika definierande för bandet som denna.

Freddie Mercurys b-sida är väsentligt mer färgstark, men Funny How Love Is är faktist en av de få Queen låtar jag har lite svårt för. Sedan håller som sagt "The Loser in the End" och "Some Day One Day" inte riktigt måttet med övriga skivan, men ger man dem tid är det inga större fel på dem. Övriga skivan är superb och något fler personer borde lyssna på. Speciellt innan de dömer bandet.

Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Synd att aldrig (?) Freddie spelade pano live på låten.

Det är en sanning och det är synd att Queen överlag "slutade" med att ha piano live och på skivorna. Jag vet varför, men 80-talet hade garanterat varit starkare med mer piano (särskilt studioalbumen).
Senast redigerad av Geomeister 2010-11-23 kl. 04:38.
Citera
2010-11-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Lite kul kuriosa är att det var ABBAs Mamma Mia som petade ned Bohemian Rhapsody från första platsen på UK singles chart

Älskar f.ö. båda banden, har alla skivor (vinyl och/eller CD) med dem. Två grymt innovativa band och åtta fantastiska musiker som expriementerade med ljud och med flera olika genrer.

Ser att A Night At The Opera är uppe på tapeten, låten '39 är en av mina största favoriter också.
Underbart att få kräma på ordentligt med den i stereon!

Jo, Abba är jävligt bra. Köpte albumet ABBA från 1975 på en mässa. Suverän!
Citera
2010-11-23, 16:10
Medlem
diannos avatar
Citat:
Kör väl upp en till på tapeten nämligen: Queen II

1. Procession
2. Father To Son
3. White Queen
4. Some Day One Day
5. The Loser In The End
6. Ogre Battle
7. The Fairy-Feller's Master Stroke
8. Nevermore
9. The March Of The Black Queen
10. Funny How Love Is
11. Seven Seas Of Rhye

Och vad har vi fått? Ja vi har ett album med en perfekt baksida skriven av Mercury. Allt är felfritt medans sida A skriven av May och lite grann Taylor, är riktigt ojämn. Procession är en given öppning på albumet följt av av två superba låtar Father To Son och White Queen. Efter detblir det väldigt halvdant. Här kommer två låtar jag ofta hoppar över: Some Day One Day och The Loser In The End. Visst funkar det väl, men är ju inte i närheten av det andra. Då får vi plocka ut tre låtar på detta episka album då. För mig blir det:

Ogre Battle, The March Of The Black Queen och Seven Seas Of Rhye, tre stycken suveräna mästerverk.
Håller fan med om precis allt. Skulle nog dock lägga Nevermore istället för Seven Seas of Rhye. Men skulle Queen II bara bestå av andrasidan så skulle det varit den bästa skivan som någonsin gjorts. Utan konkurrens.
Citera
2010-11-23, 16:38
Medlem
Citat:
Håller fan med om precis allt. Skulle nog dock lägga Nevermore istället för Seven Seas of Rhye. Men skulle Queen II bara bestå av andrasidan så skulle det varit den bästa skivan som någonsin gjorts. Utan konkurrens.

Absolut. Hade dom skitit i Some Day One Day och The Loser In The End och istället slängt in nån av dom andra outgivna låtarna som Silver Salmon och See What A Fool I've Been, ja då jävlar hade denna platta varit en riktig jävla dynamit.
Citera
2010-11-24, 16:51
Medlem
hestkorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Har du hört Mother Love? Också en riktigt bra låt

http://www.youtube.com/watch?v=WLDsd6lUiR8

Den funkar, men slår inte too much love will kill you (enligt mig)
Citera
2010-11-24, 17:43
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestkorv
Den funkar, men slår inte too much love will kill you (enligt mig)

http://www.youtube.com/watch?v=C7FGPIRJx6I
Brian May och Pavarotti - Too Much Love Will Kill You

Brian May är främst en gitarrist och jag vet inte om han kan nå särskilt höga register, men efter förutsättningarna tycker jag han har en riktigt bra röst. Jag kan inte komma på en enda sång med Brian May på sång som inte platsar bland den högre halvan i Queens katalog.
Senast redigerad av Geomeister 2010-11-24 kl. 17:47.
Citera
2010-11-24, 18:17
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Absolut. Hade dom skitit i Some Day One Day och The Loser In The End och istället slängt in nån av dom andra outgivna låtarna som Silver Salmon och See What A Fool I've Been, ja då jävlar hade denna platta varit en riktig jävla dynamit.

Finns många outgivna låtar som håller riktigt hög nivå. I guess we're falling out som inte kom med på The miracle är otroligt bra. Helt klart en tydlig återgång till 70-talets Queen.

19 år sedan Freddie dog förresten.
http://www.youtube.com/watch?v=-4R_Kmlt5Zw

Dagen till ära länkas även till en annan outgiven låt (spelade live några gånger)
http://www.youtube.com/watch?v=y-EEmkTxUz8&feature=related
Senast redigerad av Trumpeter 2010-11-24 kl. 18:26.
Citera
2010-11-25, 18:44
Medlem
Japp 19 årsen både Freddie och Eric Carr (en gammal Kiss-trummis dog). Sjukt dom dog inte bara samma datum utan samma dag. 24 november är inget bra datum alls...
Citera
2010-11-26, 00:03
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
http://www.youtube.com/watch?v=C7FGPIRJx6I
Brian May är främst en gitarrist och jag vet inte om han kan nå särskilt höga register, men efter förutsättningarna tycker jag han har en riktigt bra röst. Jag kan inte komma på en enda sång med Brian May på sång som inte platsar bland den högre halvan i Queens katalog.
http://www.youtube.com/watch?v=NUJ3MsaM8_0

Lyssna på den. Han sjunger i och för sig inte allt men det han sjunger ligger i ett jävulskt högt register (innan höjningen tror jag han är uppe runt ett högt B i alla fall) utan att han för den sakens skulle låter mer sådär Brian May-skitnödig än vanligt.

Haha jag tror aldrig jag kommer sluta ha kul åt kombinationen av medlemmar i Queen. Haha alla fyra är så jävla olika varandra, framförallt då Brian och John vs Roger och Freddie. Men gay-Freddie och whiskey-Roger eller korta gula shorts-John och astrologpermanent-Brian är rätt sköna par de med.
Citera
2010-11-26, 09:22
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=NUJ3MsaM8_0

Lyssna på den. Han sjunger i och för sig inte allt men det han sjunger ligger i ett jävulskt högt register (innan höjningen tror jag han är uppe runt ett högt B i alla fall) utan att han för den sakens skulle låter mer sådär Brian May-skitnödig än vanligt.

Haha jag tror aldrig jag kommer sluta ha kul åt kombinationen av medlemmar i Queen. Haha alla fyra är så jävla olika varandra, framförallt då Brian och John vs Roger och Freddie. Men gay-Freddie och whiskey-Roger eller korta gula shorts-John och astrologpermanent-Brian är rätt sköna par de med.

Härlig cover

Jag tycker det var härligt med Queen (och en del andra band på 60-70-talen) som gick emot dagens "du måste vara snygg eller passa in för att stå på en scen". Roger Taylor var väl den enda i bandet som var "klassiskt" snygg.. eller vad man ska säga. Freddie, Brian och John hade väl sin charm med men skulle knappast kommit med i Backstreet Boys (under andra förutsättningar). Det sätter även större fokus på musiken. Vilket jag tycker är helt rätt. Att folk idag lyssnar på musik bara för att det är en het brud som sjunger är för mig obegrepligt. Det finns väl för f*n heta brudar överallt?
Citera
2010-11-29, 15:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det finns kanske flera definitioner av "tungt" men jag fattar verkligen inte hur folk kan påstå att Queen anno 1974 var bland det hårdaste, rockigaste och tyngsta som fanns då? Och nej, det finns många låtar som är väldigt mycket "argare" än Death On Two Legs.

Vill man undvika pretentiösa pianokompositioner och ballader så blir det inte många album kvar. Sedan kan man väl tolka "drag" på olika sätt. Men i allmänhet så kan man väl säga att de "smörade" till sig mer och mer hela karriären, så mest "drag" är det väl i de tidigare skivorna, skulle nog nästan säga att Sheer Heart Attack är den skiva med mest "drag", ganska korta kompositioner och inte så överdrivet pretentiöst. Men bästa skivan är Queen II, nästan enbart på grund av LPns baksida som börjar med episka Ogre Battle, för att till sist landa i en av världens bästa poprocklåtar Seven Seas of Rhye.

Har du överhuvudtaget hört Queen live? Stor skillnad mot studioversionerna. De var ofta otroligt hårda, på ett avskalat, tungt sätt. Lyssna bara på det här härliga introt från 1982 (Flash's Theme och We will rock you fast version):

http://www.youtube.com/watch?v=j-noPYjTPGo

Men jag kan också hålla med dig om att Queen blev softare med åren, jag tycker att en del från 80-talet är ganska mediokert. Men live höll de oftast fanan högt!
Senast redigerad av Karman 2010-11-29 kl. 15:32.
Citera
2011-02-15, 01:43
Medlem
Rainmans avatar
Jo Mr.Mercury visste hur man skulle sjunga... personliga favoriten ar nog somebody to love... Live spelningen i montreal ar underbar... anda musikern som kan ga upp pa scen i bloja och truckerkeps och rocka 100.000 personer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in