2014-08-20, 00:10
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Ja, det blir balanserat rent berättarmässigt. Men förvisso, det får man ta för vad det är kanske.
En topp fem lista skulle nog just nu se ut så här.
1 A night at the opera
2 Sheer Heart Attack
3 The works
4 Thw miracale
5 The Game.

Made in Heaven skulle också kunna passa då det är väldigt väl samanhållen och jämn skiva men eftersom vissa delar är lite rester så lämnar jag den utanför. Jag har ibland lite svårt för det 70-talets lite rock-köriga stämningen som vilar över låtarna och tycker om när Freddie sjunger med en lite mörkare o mer attityds-driven stämma.

Hur rankar du motsvarande då?
3

Jag kontrar!

1. A Night At The Opera
2. Queen II
3. A Day At The Races
4. Sheer Heart Attack
5. The Game

Made in Heaven är en "efterföljande skiva" gjord rätt. Det talas om en ny skiva med Freddies röst. Kommer den hoppas jag de lägger ner lika mycket tid som på Made in Heaven. En demo-samlinga al'a youtube för 150 kronor kan de lika gärna skippa!
Citera
2014-08-20, 00:24
Medlem
Alecia79s avatar
Är det någon som vet om Brian ska ut på någon solo-turné snart i europa?

Jag har sett han live med Queen+ (tillsammans med sångaren Paul Rodgers), men skulle vara coolt att se han köra sina solo-grejer.
Citera
2014-08-20, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag kontrar!

1. A Night At The Opera
2. Queen II
3. A Day At The Races
4. Sheer Heart Attack
5. The Game

Made in Heaven är en "efterföljande skiva" gjord rätt. Det talas om en ny skiva med Freddies röst. Kommer den hoppas jag de lägger ner lika mycket tid som på Made in Heaven. En demo-samlinga al'a youtube för 150 kronor kan de lika gärna skippa!

Helt okej lista!
enligt wikipedia-sidan för skivan så rör det sig om nån form av samlings-skiva med några osläppta låtar. Både May och taylor har ju dock påtalat att de inte släpper iväg det om det inte låter riktigt bra. Att göra det till en del av en samling gör ju iaf att man kan sänka förväntningarna lite och mer se det som en gåva till fansen. En platta i eget namn och med bara osläppta låtar kommer ju att utsättas för en del förväntningar.
Citera
2014-08-20, 17:32
Bannlyst
Jag har nästan inte lyssnat på Queen skiva för skiva, utan jag har bara hört kanske deras kändaste låtar och några till, mindes ett tag att jag lyssnade endel på Queen I & II (skivorna) och låter inte alls som Queen både på bra och negativt sätt.
Citera
2014-08-20, 22:23
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag kontrar!

1. A Night At The Opera
2. Queen II
3. A Day At The Races
4. Sheer Heart Attack
5. The Game

1. Sheer Heart Attack är i mitt tycke deras bästa skiva, riktigt bra blandning av låtar
med nästan bara bra låtar rakt igenom.

2. Queen är så där härligt oslipad och "äkta" men är ändå ett litet mästerverk och
innehåller tyngd men även vackra melodier (Sven seas of rhye / My Fairy King).

3. The Works även det är en skiva med bra variation mellan tunga låtar
(Tear it up & Hammer to fall), pop låtar i form av Radio GaGa / I Want to break free,
tillsammans med den fina politiska balladen "I this world..." lägg sedan till det
det Man on the Prowl och Keeping passing the open windows så har vi
en mycket trevlig skiva.

4. A kind of magic. En skiva som är lite underskattad i mitt tycke, många bra låtar.
De enda låtarna jag inte gillar på den skivan är Pain is so close to oleasure och
"Don't loose your head".

5. Innuenndo. Man skulle kunna säga att "Queen went out with a bang"
Efter en ganska tom och tam andra halva av 80-talet kom 1991 den sista
"riktiga" studioskivan i form av Innuenndo. En skiva som inleder med den magnifika och
lika dels mörka & suggestiva Innduenndo, en otroligt maffig låt med riktigt
bra gitarrspel i mitten, av Brian och gästgitarristen Steve Howe.

Skivan fortsätter med "syntlåten" "I'm going sligthtly mad" som ändå är en helt ok låt,
efter den låten så har vi den riviga och trevliga rockdängan Headlong.
Fortsättningsvis så innehåller skivan många bra spår, Innuendoverisionen av
"I Can't Live with You" är trevlig men lite tam. Versionen på Queen Rocks
är betydligt bättre. Don't try so hard är en fin ballad men inget mästerverk direkt.

Av övriga låtar på skivan så är "These are the days of our lives", Ride the wild wind och
Bijou de klart bästa på skivan. Kattlåten-Delilah passar inte riktigt in och är inte
riktigt min grej. All the gods people är en en ok låt mer inte mer.
"These are the days of our lives" är också en otroligt fin låt skriven av Roger Taylor.

Apropå Ride the wild wind så är här en riktigt välgjord video på temat
"Ride the wild wind" men den låten som musik i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=27DDqnnZiF0
Senast redigerad av BleAivano 2014-08-20 kl. 22:26.
Citera
2014-08-21, 01:25
Medlem
Geomeisters avatar
News of the World ifrån 1977!

1. We Are The Champions - En riktig mainstream klassiker om det någonsin fanns någon. Överspelad som tusan, men en bra låt. Inget jag lyssnar på till vardags numera, men hör den gärna live.

2. We Will Rock You - Simpel låt, men genialisk idé som slog igenom. Ännu mer överspelad än We Are The Champions, men i alla hejarklacksversioner glöms gitarrsolot bort som är en liten pärla.

3. Sheer Heart Attack - Kul att Queen mötte punkvågen genom att prova deras stil istället för ett omoget angrepp tillbaka. Kanske den låten som står ut mest ibland Queens varierade samling av låtar. Hamnar rätt långt ner på min Queen-lista dock.

4. All Dead, All Dead - Queen skrev tre låtar om katter. Denna, Cool Cat och Delilah. Den här är tveklöst bäst i min värld. Ett av bandets mer simpla guldkorn.

5. Spread Your Wings - Ett band kan inte ha hur många superhits som helst, men detta är en låt som verkligen skulle kunnat slå igenom. En riktigt välskriven pop/rock låt!

6. Fight From The Inside - Får lite tidiga "Hot Space" vibbar av denna låt. Fast den är mer "out there". En av de första låtarna i Queens karriär jag skulle kalla filler.

7. Get Down, Make Love - Denna skivans försök till att möta kreativitet hos "Bohemian Rhapsody", men för första gången faller det hårt. Ett bottennapp.

8. Sleeping On The Sidewalk - Känns inte lika välgenomtänkt som majoriteten av Queens övriga verk, men har en spontan härlig känsla.

9. Who Needs You - Likt förgående låt känns den rätt snabbt skriven, men de vackra flamenco gitarrerna gör att låten står ut. Hade gärna hört mer sådant i bandet katalog!

10. It's Late - Rockar på ordentligt! Helt klart en av bandets mer bortglömda skatter.

11. My Melancholy Blues - Skivan avslutas med det närmsta bandet någonsin kom till "Jazz" trots titeln på nästa skiva och bandet gör det med bravur.

Tidigare skribent kallade detta Queens svagaste skiva. Det vet jag inte om jag håller med om, men det är bandets rörigaste med stora kvalitetsskillnader. De försökte nå samma variation som på t.ex. Sheer Heart Attack, men själva proceduren når inte hela vägen.
Citera
2014-08-21, 12:32
Medlem
Flera i tråden har nämt machines- (back to humans) som en riktigt dålig låt.
Jag tycker att den är fantastiskt bra, fin produktion, komplex, catchy och en fin röst-prestation av mercury. För övrigt så är the Works minst lika bra som medparten av Queens 70-tals skivor.

av Queens 80-tal så tycker jag faktiskt att de flesta skivorna håller hög kvalité och inte alls är för singel-orienterade. Undantaget är dock A kind of magic albumet. Fem fantastiska singlar, och resten är utfyllnad. Men av dom fem så är alla riktigt bra.
Citera
2014-08-21, 12:50
Medlem
Vet inte om den är postad här men tyckte denna recension var oerhört rolig att läsa så här i efterhand.

http://www.queenlive.ca/queen/reviews/86-06-07_Stockholm_review_b.jpg
Citera
2014-08-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombard
Vet inte om den är postad här men tyckte denna recension var oerhört rolig att läsa så här i efterhand.

Tveksamt om dedär hade fått publicerats i dag. Queen var vid tillfället ett av världens absolut största band och hade varit det i över ett decenium och ansetts som oerhört vassa live. Skribenten kan uppenbarligen ingenting om gruppen eller deras musik.
Citera
2014-08-21, 15:37
Bannlyst
Citat:

Ojoj, vilken sågning!

Illa skriven artikel dessutom (eller bara utebliven korrekturläsning?): "andra orsaker en rent musikaliska", "omöjligt och skilja ena låten från den andra", "närka en viss variation", "studar runt"...
Citera
2014-08-22, 18:00
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:

Det var minst lika usla recensioner i Expressen och Aftonbladet. SvDs har jag glömt, men sannolikt såg den likadan ut. Queen fick sällan bra recensioner, vare sig det var konsert eller skiva.

Råsundakonserten är dock den bästa konserten, alla kategorier, jag varit på. Ingen är ens i närheten.

Edit: Magnus Roudens recension ger en rättvisande bild. http://queenuniverse.files.wordpress.com/2011/08/queen_rc3a5sunda-c3b6sxx.jpg
Senast redigerad av Trumpeter 2014-08-22 kl. 18:06.
Citera
2014-08-22, 18:03
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecia79
Är det någon som vet om Brian ska ut på någon solo-turné snart i europa?

Jag har sett han live med Queen+ (tillsammans med sångaren Paul Rodgers), men skulle vara coolt att se han köra sina solo-grejer.

Osvuret är bäst, men jag tror det dröjer. Större sannolikhet är att Brian och Roger förlänger turnen med Adam Lambert med några spelningar i Europa nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in