2012-06-27, 12:09
Medlem
Do the Right Thing igår på SVT1. Enligt mig är det ett mästerverk. Aldrig förr, eller senare heller för den delen, har vardaglig rasism och konflikter berättats på ett så genuint och intressant sätt. Filmen är väldigt kontroversiell och väcker en rad olika känslor. Sen är porträttet av New York som stad helt perfekt.

5/5
Citera
2012-06-27, 12:22
Medlem
whisperings avatar
Såg The woman in black, en riktig bra skräckfilm (dock med ett kasst slut). Daniel Radcliffe spelade huvudrollen förvånansvärt bra, lite skumt dock att se han i en annan roll än Harry Potter :P
Citera
2012-06-27, 14:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillTheButcher
En av filmhistoriens bästa jakter, när han åker efter pendeltåget med bilen.

Som även plagierades i Playstationspelet Driver 2 om jag inte minns fel.
Citera
2012-06-27, 16:04
Medlem
gottmospahedens avatar
Hemma;
Senaste filmen jag såg var A Clockwork Orange (hade filmdejt hemma, hon föreslog den, låter som en keeper).

Vad ska man säga? Clockwork är alltid Clockwork, Kubrick är min favoritregissör och filmen är ett mästerverk. Jag kan nog inte säga någonting om filmen som inte redan är sagt.

Mindre detaljer som utelämnats från boken är musikbutikstjejernas ålder (10 vs 18), några pojkstreck och liknande.

A Clockwork Orange får en stark 9/10.

Bio;

Senaste filmen jag såg på bio var The Dictator.

Jag gillade verkligen Borat, så jag såg fram mot Dictator.

The Dictator blandar etnisk humor, omogna scener, en alienering av araber/afrikaner men även annan form av tråkig, kontemporär humor.

Ibland smålog jag, oftast inte.

4/10 - sevärd ifall du verkligen gillar Sacha Baron Cohen.
Citera
2012-06-28, 00:20
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whispering
Såg The woman in black, en riktig bra skräckfilm (dock med ett kasst slut). Daniel Radcliffe spelade huvudrollen förvånansvärt bra, lite skumt dock att se han i en annan roll än Harry Potter :P

Tyckte slutet var enda behållningen med den där i övrigt totalt onödiga remaken.

Såg "Shoo Bre" här igårkväll med brorsan, och ungefär 10 minuter in i filmen så var vi rörande överens om att det här är en film som bara kan uppskattas till fullo av 11åringar.
Och alltså dialogen.. DEN dialogen. DOM skådisarna.

Nej fy helvete vilket bottennapp. Hade väl sina stunder, som när ena huvudrollen tänder en ring av eld där, det var väl lite "naaw". Samt att slutet var bättre än jag hoppats på.
Det han säger i slutet kändes jävligt mycket "Menace II society" dock.

1½ / 5
Citera
2012-06-28, 00:53
Medlem
Gameboy92s avatar
Snow white and the huntsman. Värd vad biljetten kostade men inget jag kommer se igen inom en nära framtid. 6/10
Citera
2012-06-28, 01:42
Bannlyst
Har precis sett director's cut-versionen av 1408. Dålig kan jag väl knappast påstå att den är, men jag föredrar faktiskt bio-versionen.
Citera
2012-06-28, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
Do the Right Thing igår på SVT1. Enligt mig är det ett mästerverk. Aldrig förr, eller senare heller för den delen, har vardaglig rasism och konflikter berättats på ett så genuint och intressant sätt. Filmen är väldigt kontroversiell och väcker en rad olika känslor. Sen är porträttet av New York som stad helt perfekt.

5/5
Jag kan hålla med dig om att filmen är bra men jag blir mest förbannad när jag ser den. Filmen (och Spike Lee personligen) är agitorisk och vill skapa motsättningar. Lee är en själv en rasistisk pajas som tycker det är okej att med upplopp och förstörelse av andras egendom om det är asiater och vita som drabbas.
Citera
2012-06-28, 03:32
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag kan hålla med dig om att filmen är bra men jag blir mest förbannad när jag ser den. Filmen (och Spike Lee personligen) är agitorisk och vill skapa motsättningar. Lee är en själv en rasistisk pajas som tycker det är okej att med upplopp och förstörelse av andras egendom om det är asiater och vita som drabbas.

Jag gillade filmen mycket men jag håller med om att den verkade legitimera våldsamma upplopp som det i Los Angeles. Och Spike Lee som person är en pajas.
Citera
2012-06-28, 03:35
Medlem
Ladder 49

8/10
Citera
2012-06-28, 10:14
Medlem
Bazinga90s avatar
Plein soleil - Filmen var min femte med den manipulativa Tom Ripley, det här är också den bästa i mitt tycke, även om Den amerikanske vännen är en annan stark kandidat. Att filmen är snyggt filmad är en underdrift och scenerna till havs är fantastiska. Det är verkligen ingen svårighet att glömma bort sig i de vackra miljöerna och den stämningsfulla musiken.

Matt Damon gjorde en riktigt bra insats i filmen The Talented Mr. Ripley från 1999, men även han blir blek i jämförelsen med geniale Alain Delon, som är filmens kanske största behållning.

Så tummen upp för filmen och ConjureMe som tipsade om den. Nu väntar jag på att få höra vad Rakii och BillTheButcher har att säga om filmen.

Senast redigerad av Bazinga90 2012-06-28 kl. 10:16.
Citera
2012-06-28, 10:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Så tummen upp för filmen och ConjureMe som tipsade om den. Nu väntar jag på att få höra vad Rakii och BillTheButcher har att säga om filmen.

Precis som du skrev så gillade även jag scenerna ombord segelbåten som verkligen visar Ripleys sanna ansikte för första gången plus att det är där som maktkampen om kvinnan stagnerar fullt ut. Oerhört spännande scenario! Däremot så får man ju aldrig en riktig full inblick i Tom Ripley som karaktär i mitt tycke, förutom att man skrapat på ytan och inte tar fram hans latenta homosexualitet och en del annat. Just detta med hans homosexuella sida kanske var för kontroversiellt för filmen då den kom, tycker bara att det kunde ha bidragit med en del. Utöver det så gillade jag filmen men föredrar nog fortfarande Den amerikanska vännen som är min favorit om Ripley.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in