2026-09-21, 15:30
Medlem
IceEyess avatar
The End of Oak Street (2026)

En familj på 80-talet börjar ana att något märkligt pågår i deras kvarter, och inser snart att situationen är långt mer skrämmande än vad man först anar.

Känslan av "b-film" gjorde sig sekvensvis påmind, men spänningen och mystiken kan man inte anmärka på. Har man en påse popcorn över och en långtråkig kväll så fyller den förmodligen upp tomrummet.
Citera
2026-09-21, 23:53
Medlem
Sluutenbergens avatar
Suspicion

En kvinna faller för en man med dålig karaktär som dessutom visar sig vara fattig och som solochvårar för att tjäna sitt uppehälle och extravaganta levnadsvanor. Hur förljugen och skurkarktig han är, är vad filmen handlar om: är han kapabel till att döda? Är han kapabel att dräpa sin fru? Filmen är sisådär för att vara en Hitchcock. På tal om cock är Sir Cedric Hardwicke med i en liten roll och han refererade till sig själv som Sir Seldom Hard Dick. Bäst i filmen (och klart mest underhållande) är Nigel Bruce som jag känner igen från Sherlock Holmes.
Citera
2026-09-22, 07:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Make haste to live (1954) Du stal mitt liv

Crystal "Chris" Benson en ensamstående mamma i en liten stad i New Mexico känner att en skugga förföljer henne under natten. Hon skaffar en pistol och gör förberedelser för sin egen död genom att spela in band till hennes tonårsdotter.

Men vad var det här för bedrövlig soppa ?
En mycket ologisk historia som ställer fler frågon än svar, inte för mig 2/5

IMDB 6,0 = 3,22/5
491 röster
Citera
2026-09-24, 00:02
Medlem
Sluutenbergens avatar
Duellen

En man bilar till ett möte när han kör om en sketen, avgasspyende, långtradare. Chaffisen har en skruv lös eller en dålig dag eller är osäker i sin manlighet. Så en katt- och råttalek tar vid på USAs bonnigaste landsvägar. Slutet är dråpligt.
Citera
2026-09-24, 06:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bad apples (2025)

Lågstadieläraren Maria gör sitt bästa för att nå goda resultat med sin sjätteklass. Men så finns en störig elev som sätter käppar i hjulen. När både Marias karriär och elevens framtid står på spel gör hon ett antal dåliga val som leder till att eleven av misstag låses in i Marias källare.

Tyvärr får filmen inget riktigt slut, men den ställer frågan, Vad ska man egentligen göra med genomruttna barn, såsom Danny ?
Eftersom jag ogillar filmer utan riktiga slut, så får den nöja sig med 3/5

IMDB 7,1 = 3,71/5
1330 röster
Citera
2026-09-24, 16:46
Medlem
RGB-belysnings avatar
The Wolf of Wall Street (2013)

https://www.imdb.com/title/tt0993846/

Börsmäklare Jordan Belforts (spelad av Leonardo DiCaprio) går från den amerikanska drömmen till total girighet när han förvandlas från hederlig småhandlare till korrupt börshaj med öknamnet 'The Wolf Of Wall Street'. Pengar, makt, kvinnor och droger.

Väldigt bra film. Den är 3 timmar lång men man tröttnar aldrig, underhållande från början till slut!
Citera
2026-09-24, 22:32
Medlem
Sluutenbergens avatar
Sunset blvd.

En ung man med manusambitioner flyr från skuldindrivare och parkerar i ett öppet garage i en flådig gammal villa som ser sliten eller övergiven ut. Där bor stumfilmstjärnan Norma Desmond med sin butler (som senare i filmen visar sig vara hennes ex-man och en av de stora stumfilmsregissörerna som övergav yrket för att leva simplivet). Och vad som rimmar på simp är chimp, vilket inleder filmen hos Norma med hennes döda chimpans (ett rykte gör gällande att rika damer förr tränade apor för att utföra oralsex på damerna). Hon erbjuder mannen 500 dollar i veckan för att skriva rent hennes oändliga och tarvliga manus.
Citera
2026-09-25, 07:11
Medlem
Bartman777s avatar
Sunes Sommar (1993)
https://www.imdb.com/title/tt0108252/

Jag såg Sunes Jul i julas och planerade att sen se denna film under sommaren. Det blev lite senare än jag tänkte, men nu är det gjort!

Jag är väldigt tacksam att de passade på att göra denna film i samma veva som julkalendern, för mycket bättre än så här går det inte att få det. Humorn är klockren och känslan likaså. De har verkligen lyckats göra en "sommarversion" av julkalendern på ett bra sätt.
Citera
2026-09-25, 07:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
London Calling -2025 (7,5/10)

Riktigt bra film och dessutom kul om en hitman som helt enkelt dödat fel person och nu behöver komma bort från problemen.

Finns bara på viaplay och absolut sevärd.
Citera
2026-09-25, 11:23
Medlem
Bartman777s avatar
Independence Day (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0116629/

Detta är väl den enda sci-fi-filmen jag sett som jag tycker är bra, tror jag. Det beror på var man drar gränsen för sci-fi som genre.

Nåja, detta är en favoritfilm sedan jag var ung. Musiken är mycket bra bortsett när den är så där stökig. Men David Arnold gör ett mycket bra jobb med de vackra partierna.

Det är fullspäckat med kända och bra skådisar, och jag skulle inte byta ut någon av dem tror jag. Filmen är oerhört bra gjord och med en hög fingertoppskänsla.

Äh, jag skulle kunna skriva mycket, men jag gör inte så. Detta är en väldigt bra film på många sätt.
Citera
2026-09-25, 12:05
Medlem
Ali Khamraev's film " I Remember You" från 1985 som handlar om en döende mors önskan till sin son att han ska lokalisera sin faders grav. En fascinerande blandning av spelfilm och dokumentär med ett drömlikt tempo emellanåt.
Citera
2026-09-25, 12:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Underground (1928)

Den stöddiga Bert träffar Nell i Londons tunnelbana, och blir omedelbart förälskad i henne, men Nell förlovar sig med Bill, som jobbar i tunnelbanan. Bert börjar planera hur han kan ta tillbaka Nell från Bill.

Hygglig historia, tyvärr tappar den lite skärpa genom att det är stumfilm.
Kul att se gamla bilder från Londons tunnelbana.3/5

IMDB 7,3 = 3,80/5
693 röster
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Independence Day (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0116629/

Detta är väl den enda sci-fi-filmen jag sett som jag tycker är bra, tror jag. Det beror på var man drar gränsen för sci-fi som genre.

Äh, jag skulle kunna skriva mycket, men jag gör inte så. Detta är en väldigt bra film på många sätt.
Lustigt hur olika man kan se på filmer.
Det här var en film jag vägrade att se eftersom jag var övertygad om att den följde alla kända standardmallar.
Jag blev besannad, den visades på luncherna på min arbetsplats, och jag blev synnerligen impopulär då jag talade om handlingen, utan att ha sett filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in