2026-09-17, 11:56
Medlem
Haramadans avatar
Doktor Glas.

Filmen bygger fritt på romanen av Hjalmar Söderberg. Boken kom ut 1905 och filmen är från 2026.

Läkaren Gabriel Glas blir involverad i en kvinnlig patient som uppvisar tecken på misshandel. Mycket svängningar och även lite moraliska frågeställningar. Bra tvist på slutet också.

På IMDB har den 6.0 av 10 i betyg. 1300 röstande. Jag skulle ge den en ganska stark 3:a utav 5.

Både den manliga och kvinnliga huvudrollsinnehavaren, Isac Calmroth resp Thea Sofie Loch Næss (jävligt coolt efternamn!) gör bra ifrån sig. Stiliga människor båda två.
Citera
2026-09-17, 20:02
Medlem
Sluutenbergens avatar
Waterworld

Vatten och explosioner när mutanten Kevin Costner söker efter torra land. I sitt följe har han en vacker kvinna och ett barn med mystiska egenskaper tillhörande en ryggtatuering. Läste att det finns en 3 timmar lång version av filmen, men 2t15m räcker gott. Bra action och underhållning.
Citera
2026-09-18, 00:26
Medlem
Geomeisters avatar
The Assignment, 1997.
https://www.imdb.com/title/tt0118647/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_The%20Assignme nt

En av världens farligaste terrorister är ständigt i sikte för toppagenterna, men klarar sig alltid undan. Nu har agenter ramlat på en idé som kanske kan fungera för att få stopp på terroristen. Vad händer sedan?

Handlingen till denna film ser på papper alldeles för överdriven ut för att verkligen fungera, men tycker de lyckas väsentligt bättre än vad jag skulle anat.

Sir Ben Kingsley, Aidan Quinn och självaste Donald Sutherland är de stora namnen i denna film. Tycker samtliga levererar på bra nivå. Aidan Quinn är en skådespelare jag sett en del med, men glidit förbi rätt anonymt genom åren. Mr. Quinn höjde sig i mina ögon med denna film.

Filmen lyckas med att vara delvis spännande, oförutsägbar, sexig och ha ett visst djup som många liknande filmer totalt saknar.

Vissa actionscener har inte åldrats 100 % och handlingen kan bli lite för komplex för sitt eget bästa ibland, men utöver det? Rekommenderar jag absolut denna film.

Gillar du 1990-tals action och missat denna kan du ha något att trevligt att upptäcka.
Citera
2026-09-18, 00:50
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Assignment, 1997.
https://www.imdb.com/title/tt0118647/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_The%20Assignme nt

En av världens farligaste terrorister är ständigt i sikte för toppagenterna, men klarar sig alltid undan. Nu har agenter ramlat på en idé som kanske kan fungera för att få stopp på terroristen. Vad händer sedan?

Handlingen till denna film ser på papper alldeles för överdriven ut för att verkligen fungera, men tycker de lyckas väsentligt bättre än vad jag skulle anat.

Sir Ben Kingsley, Aidan Quinn och självaste Donald Sutherland är de stora namnen i denna film. Tycker samtliga levererar på bra nivå. Aidan Quinn är en skådespelare jag sett en del med, men glidit förbi rätt anonymt genom åren. Mr. Quinn höjde sig i mina ögon med denna film.

Filmen lyckas med att vara delvis spännande, oförutsägbar, sexig och ha ett visst djup som många liknande filmer totalt saknar.

Vissa actionscener har inte åldrats 100 % och handlingen kan bli lite för komplex för sitt eget bästa ibland, men utöver det? Rekommenderar jag absolut denna film.

Gillar du 1990-tals action och missat denna kan du ha något att trevligt att upptäcka.
Helvete vad b trailern ser ut. Men jag gillar Donald så jag kanske får se denna. Tror faktiskt inte jag sett den.

Känns som en film i stil med alla andra halvbra 90-talsdängor, typ Dödligt byte, Lovligt Byte och Dödlig Förbindelse. Starring Harrison Ford.
Citera
2026-09-18, 09:43
Medlem
The Rythm Section. I princip ingenting fungerar. Det är fascinerande hur en regissör och ett producentteam kan missuppfatta filmiskt hantverk. En halvtimme in i filmen är all spänning stendöd.

Rytm, logik, skådespeleri, handling, dialog, allt allt allt faller sönder. Detta sker samtidigt som filmen glimtar till var femte minut. Den är både svindålig och lite förförisk. Det är svulstigt, det är stora vyer, det är en stor story men allt rinner ut i sanden. Det är alltså en äkta kalkon det här

De logiska luckorna är så stora att man kan driva en fårflock genom dem.

Ett exempel: huvudpersonen är narkoman. Hon åker buss skitlänge och vandrar skitlänge, till en skum stuga, där hon blir instängd. Ok. Det finns massor av fönster, så varför inte hoppa ut? Och vad väntade hon sig? Kaffe och bullar? Te?

Och plötsligt blir hon tokabstinent. Hon kunde resa och gå skitlänge utan problem men i stugan blir hon abstinent. Hade hon inte förutsett detta? Och hur klarade hon resan utan en stash?

Ett annat problem är att en key person blir fimpad i början av filmen. Dramaturgin kräver att snubben lever längre en fem filmminuter. Han kunde ha använts på på massor av sätt.

Vilket skitmanus.

Filmen floppade tydligen big time. Det förvånar mig inte.

Ibland blir det jättekomiskt. Huvudpersonen tvingas springa. Hon springer på nån sorts hed. Ute i det fria. Hon behöver såklart spy, eftersom hon är en detoxad knarkare. Plötsligt ser vi henne spy inne i stugan lol. Hon har hela heden att spy på, men hon springer alltså tillbaka till stugan, för att spy i toaletten.

99,999% av alla människor som är i naturen och behöver spy, spyr i naturen. De som inte gör det, lider av någon grav störning.

Vem fan springer tillbaka till en toalett i det läget?

Ha ha ha ... det är sådan här idioti som bygger upp en äkta kalkon.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-18 kl. 09:51.
Citera
2026-09-20, 03:23
Medlem
Sluutenbergens avatar
Främlingar på tåg

Som titeln antyder möts två män på ett tåg. Den ena vill döda sin far och föreslår att de "byter" mord. Den andre skulle tjäna på att få sin lösaktiga fru mördad så att han kan gifta sig med sin nyvunna, rika societsdam. Planen går i baklås, förväxling uppstår och mötet mellan de två männen är inte ömsesidigt - den ena är verkligt galen och den andra nonchalant i tron om att planen bara var ett skämt. Dåren i filmen heter Bruno och jag tänkte att hade filmen gjorts 40 år senare eller 20 år tidigare så kunde den rollen spelats av Bill Murray respektive Peter Lorre. Snygga bildkompositioner och en rolig (mörk humor) berättelse. Avslutar med en intressant bit historia: In the scene where Ruth Roman and Patricia Hitchcock are watching the tennis match, Ruth gives Patricia a real U.S. ten dollar bill. Showing real U.S. money in movies then was illegal without permission from the U.S. Treasury Department. The Treasury Department later removed the prohibition for Psycho (1960) and later movies.
Citera
2026-09-20, 09:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nude on the moon (1961)

Två rymdforskare åker till månen, och finner oväntad att planeten befolkas av unga oklädda damer.

Ojojoj vilken taffligt historia, men det var mycket avklädda damer, och det är ju alltid trevligt.
2-/5
En Pontiac Catalina är inte heller så tokig att titta på.

IMDB 3,8 = 2,24/5
1554 röster
Citera
2026-09-20, 16:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hot rod girl (1956)

En ihärdig polis ser till att staden får ett motorstadion för att hålla beskärningen från gatorna.

En film från en helt annan tid, en tid jag gärna hade upplevt, då bilarna så ut som riktiga bilar utan en massa elektroniktrams.
Historien var väl inte den mest avancerade, men 3-/5 är den värd.
Jodå, man ser en Studebaker Champion.

IMDB 5,0 = 2,78/5
447 röster
Citera
2026-09-20, 18:48
Medlem
Sluutenbergens avatar
En kammarljungfrus dagbok

En fin parisiska åker till landsbygden och passar upp en familj med märklig karaktär. Det är mycket judehat och främlingsfientlighet i filmen, vilket är trevligt. Centralt för filmen är mordet och våldtäkten på en ung flicka som är bror- eller systerdotter till någon inom familjen. Mordet är nästan en macguffin om man vil slänga sig med slentrianmässiga och pretentiösa uttryck, för det leder ingen vart. På imdb står det French, Crime, Drama, vilket är sant men det är också en rolig film - om man gillar mörk humor. Filmen slutar med franska nationella som skanderar "Ut med svartskallarna!" om och om igen. Ett kärnfullt och vettigt budskap, även fast jag misstänker att regissören mer hånar "fascisterna" än lyfter fram nationalismens självklarhet
Citera
2026-09-21, 03:07
Medlem
Geomeisters avatar
The Killers, 1964.
https://www.imdb.com/title/tt0058262/?ref_=nv_sr_srsg_5_tt_6_nm_2_in_0_q_The%20Killers

Två män går in på ett hem för blinda och söker en specifik man. Vad händer sedan?

Möjligtvis den mest färgglada filmen jag sett. Allt har olika starka färger och den aspekten har åldrats bra. Det känns som att eran för svartvita filmer hade nått sitt slut och man bestämde sig för att göra precis tvärtom.

Sannerligen en film med mycket historia omkring sig. Det finns flera olika versioner som tydligen alla ska vara väldigt annorlunda, det var även amerikanske presidenten Ronald Reagans sista film, Don Siegel (filmskapare som senare skulle bli förknippad med Clint Eastwood) är regissör och ja.. Är du en filmnörd finns det mycket intressant att läsa om filmen. Ett tips.

Själva filmen består av en aspekt i realtid och diverse i dåtid. Det som utspelar sig i realtid med Lee Marvin i fokus är rätt intressant. Kvicktänkt dialog och allmänt rätt kul. Tyvärr var det som visas i dåtid rätt ointressant. Svårt att precisera varför, men filmens kvalitet gick hand i hand med vad som visades. Rätt bra (realtid) till rätt mediokert (dåtid).

En helt okej film.
Citera
2026-09-21, 03:14
Avstängd
XX-Ambars avatar
Jag har tillgång till Viaplay och såg Anaconda. Blev väldigt förvånad över hur skådespelarna som ställde upp valde att göra det då filmen i sig är smörja. Ice Cube dök upp fem minuter i slutet, han borde ha varit huvudkaraktären egentligen med tanke på filmens låga kvalitet.
Citera
2026-09-21, 07:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Keep your chairs please (1936)

Utfattig musiker blir utsparkad från sitt inackorderingsrum, men får ett arv som ändrar allt

Komedi med George Formby

Faktiskt riktigt hygglig komedi, tyvärr är George lite för korkad emellanåt, men låt så vara.
Det är i den här filmen hans, troligen, mest kända låt dyker upp, When Im cleaning windows.

Nostalgi, svagsinne, kalla det vad ni vill, jag gillar det här 4/5

IMDB 6,1 = 3,27/5
300 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in