Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-20, 00:39
Medlem
Niskalaukauss avatar
Pans labyrint
Filmen har ett betyg på 8,2 på IMDb.
Regi står Guillermo del Toro för han har oxå skrivit den.
Vilken bra film både fantasy delen men oxå den verkliga delen eller är det så att båda är verkliga.
Vacker, våldsam o sorgsen historia. Som utspelar sig 1944 i efterdyningarna av spanskainbördes kriget.
Den får 8.5 av mig i betyg.
Citera
2025-05-20, 13:38
Medlem
carminaburanas avatar
Sharp Turn 2024

Med ben foster, som spelar mild familjefar som med barn och fru flyttar till ett hus vid en vägkurva där många bilar sladdar. Han blir mwr och.mer besatt av detta.

Helt ok, jag gillar foster och han brukar vara med i intressanta filmer.

7/10
Citera
2025-05-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Sharp Turn 2024

Med ben foster, som spelar mild familjefar som med barn och fru flyttar till ett hus vid en vägkurva där många bilar sladdar. Han blir mwr och.mer besatt av detta.

Helt ok, jag gillar foster och han brukar vara med i intressanta filmer.

7/10

Du menar filmen Sharp Corner antar jag
Citera
2025-05-20, 16:49
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fborgstrom
Du menar filmen Sharp Corner antar jag

Ah shit sharp corner! Sharp turn tycker jag doxk fumkar bättre med tanke på filmens handling 😀
Citera
2025-05-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Jag tycker att storyn är rätt så bra.
Replikanterna i filmen
dessa "super-slavar" har rymt ur sitt slaveri
och försöker att hitta sin skapare.
De är mycket farliga
och Deckard är utsänd för att åtgärda alltihop.
Nu är ju det här en sci-fi historia osv
och kanske inte en film man ska ta på stort allvar
(Ska man nånsin ta film på stort allvar?)
men om man nu ändå tänker sig
att man för ett ögonblick gör det:
Hade replikanterna i filmen några alternativ?
Hade de kunnat smälta in ibland det vanliga folket
och levt sina liv färdigt
tills deras kortare life span tog slut?
Hur borde ett land hantera
situationen med förrymda replikanter?

Kom igen nu!
Jag vet att det låter pretentiöst av mig
men jag vill få ur er en diskussion
om Blade Runner (1982) här nu!
Filmen har flera intressanta teman
inte minst Slaveri.
Citera
2025-05-20, 21:13
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Cloverfield https://www.imdb.com/title/tt1060277/

Ödets ironi. Det är när man precis har sett två filmer som båda kör med extremt skak-foto och ondgör sig över det, och sen drar man i gång cloverfield. Ha ha jag orkar inte skriva om jobbiga damp-kameror något mer, men jag säger så här - har du svårt för sånt så ska du inte ens ÖVERVÄGA att se denna.

Det är en så kallad found footage-film, vilket du inte nämner alls i recensionen, är "found footage" helt obekant för dig?

Det är alltså skakig kamera för att alltihopa ska föreställa nåt som en person i filmen själv filmat. Det är liksom hela grejen.

Filmen är sevärd annars, nog en av de bättre found footage-filmer som gjorts. Det finns såna som är ganska fåniga också.
Citera
2025-05-20, 21:54
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det är en så kallad found footage-film, vilket du inte nämner alls i recensionen, är "found footage" helt obekant för dig?

Det är alltså skakig kamera för att alltihopa ska föreställa nåt som en person i filmen själv filmat. Det är liksom hela grejen.

Filmen är sevärd annars, nog en av de bättre found footage-filmer som gjorts. Det finns såna som är ganska fåniga också.
Du missförstår.

Jag vet vad found footage är, jag vet inte riktigt vad du menar när du påstår att jag inte skriver att den är filmad med handhållen kamera. Du får läsa en gång till så ser du att jag beskriver ganska väl att filmen är filmad som en slags dokumentär av en i gänget.

Poängen är att jag avskyr detta slags ”realistiska” skakfoto. Det är extremt jobbigt att titta på.

Jag ville inte göra en stor grej av det och brydera ut det i denna recension eftersom jag ondgjort mig över det i åtminstone två andra recensioner i närtid. Det kändes tjatigt att lyfta det igen. Dock måste man notera det i en film som denna då precis hela filmen är filmad på det sättet och det är enormt störigt att titta på för de som inte gillar det.

Nu har ju du lyft temat igen så då blir det tyvärr några rader mer rader tjat från min sida, men det är ditt fel. Inte mitt.

Det känns mest som du hakar upp dig på att jag inte använde termen found footage, eller?

-foul
Citera
2025-05-20, 22:01
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Du missförstår.

Jag vet vad found footage är, jag vet inte riktigt vad du menar när du påstår att jag inte skriver att den är filmad med handhållen kamera. Du får läsa en gång till så ser du att jag beskriver ganska väl att filmen är filmad som en slags dokumentär av en i gänget.

Poängen är att jag avskyr detta slags ”realistiska” skakfoto. Det är extremt jobbigt att titta på.

Jo du skrev att en i gänget filmat, men jag undrade om du kände till begreppet found footage, att materialet ska ha hittats i efterhand, osv.

Men ser man en sån film så får man räkna med att det ska vara skakigt och se amatörmässigt ut, det är liksom inget att klaga på.
Citera
2025-05-20, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Jo du skrev att en i gänget filmat, men jag undrade om du kände till begreppet found footage, att materialet ska ha hittats i efterhand, osv.

Men ser man en sån film så får man räkna med att det ska vara skakigt och se amatörmässigt ut, det är liksom inget att klaga på.
Och hur menar du att jag skulle veta det när det var första gången jag såg filmen?

Det känns lite dumt att gå på djupet om detta här, jag tror inte andra läsare i filmtråden är så intresserade så jag väljer att avsluta diskussionen nu.

Fridens kamrat.

-foul
Citera
2025-05-20, 22:30
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Och hur menar du att jag skulle veta det när det var första gången jag såg filmen?

Det känns lite dumt att gå på djupet om detta här, jag tror inte andra läsare i filmtråden är så intresserade så jag väljer att avsluta diskussionen nu.

Fridens kamrat.

-foul

Ja jag bråkar inte med dig, det är lugnt.

Men du visste ingenting om filmen innan du satte dig för att titta? Det står väl överallt annars att detta är en found footage-film?

Annars startar den väl med nån som säger "materialet du nu ska se hittades, osv" vilket är ganska standard för found footage-filmer.

Alltså, det är meningslöst att klaga på hur den är filmad när det gäller såna här filmer, bara så vi rett ut det.
Citera
2025-05-20, 23:37
Medlem
Niskalaukauss avatar
Role Play
Filmen har ett betyg på 5,5 på IMDb.
Bill Nighy gör en liten biroll alltid trevligt att se honom.
Emma Brackett (Kaley Cuoco) lever ett liv med man o 2 barn trotts att hon är en yrkesmördare.
När hennes yrkesliv blandas med hennes familj så händer det saker.
Jag ger den en 5a godkänd inte mer hade dom dragit ner lite på aktionscenerna så kunde den fått en 6a.
Citera
2025-05-20, 23:43
Medlem
Niskalaukauss avatar
Trap
Filmen har ett betyg på 5,8 på IMDb.

Jag ger den en 4a inte godkänd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto