2025-03-09, 00:17
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Jag blev tipsad för ett tag sen
om att jag borde se filmen Mig Äger Ingen (2013)
och för ett tag sen köpte jag DVDn.
Min "att titta på-hög" av Blurays och DVDs
är redan rätt så stor här.
Jag undrar om någon här sett filmen
och om den är värd att se?

Jag tittar väldigt sällan på Svenska filmer
men jag gillar ju iaf Mikael Persbrandt.

Jag kan tycka Persbrandt är kul. Han är inte särskilt kul i denna film. Det är ett mer seriöst drama som inte påverkade mig särskilt mycket. I betyg skulle jag ge den någonstans mellan 5,0 - 5,5 / 10. Inget jag skulle rekommendera att du köpte, men har du den redan? Titta på den om du är uttråkad någon gång. Det finns nog mycket i din "att titta på hög" som är bättre!
Citera
2025-03-09, 01:14
Medlem
Niskalaukauss avatar
Blev 3 filmer idag vi började med.

A Complete Unknown
Filmen har ett betyg på 7,5 IMDb.
En välgjord film med bra skådespel rakt över.
Skulle väl gärna få mer om Bobs tankar, men han är nog inte den lättaste personen att komma in på livet.
Jag skulle oxå ge den 7,5 i betyg.

Sedan blev det.

Elevation
Som har ett betyg på 5,6 på IMDb.
Jag gillar Sci-Fi men det här var bara trist o dåligt.
Kan få en 4a av mig o då är jag snäll.

Sedan var det dags för en komedi.

Greedy People
Den har ett betyg på 6,2 på IMDb.
Funkar den som komedi, ja kanske inga direkta jätteskratt mer knäppa dråpliga situationer.
Efter Elevation känns ju allt bättre så ger den en 6a.
Citera
2025-03-09, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag kan tycka Persbrandt är kul. Han är inte särskilt kul i denna film. Det är ett mer seriöst drama som inte påverkade mig särskilt mycket. I betyg skulle jag ge den någonstans mellan 5,0 - 5,5 / 10. Inget jag skulle rekommendera att du köpte, men har du den redan? Titta på den om du är uttråkad någon gång. Det finns nog mycket i din "att titta på hög" som är bättre!

Ja alltså jag brukar emellanåt försöka att "gå utanför min comfort zone" i mitt filmtittande och se på något som inte hör till sånt jag brukar se.
Drama-filmer ser jag sällan
och Svenska filmer nästan aldrig.

Jag har Beck-filmen Gunvald (2016) liggandes här
och även Tre Solar (2004).
Letar jag mer ibland mina filmer
kan jag förmodligen hitta
minst ett par Persbrandt-rullar till.
Ett alternativ är även att införskaffa fler
och sedan på egen hand (jag tvivlar starkt på att någon av mina få vänner skulle ställa upp om jag frågade)
ha ett Persbrandt-Maraton över en helg
och se kanske 7-8 av filmerna han är med i.

Så hur ska jag göra:

1. Mig Äger Ingen (2013)
2. Gunvald (2016)
3. Tre Solar (2004)
4. Persbrandt-Maraton (!)

Hjälp mig Flashback!
Citera
2025-03-09, 12:15
Medlem
Dorniers avatar
The Mandarin Magician (Si wang tiao zhan, 1974)

Karatefilm från Hong Kong, utspelas på 1970-talet och inte i historisk tid. Man får se glimtar av den gamla Kai Tak-flygplatsen i Hong Kong i början av filmen, men därefter fortsätter storyn i thaiboxnings-miljö i Thailand.

Det ingår mycket slagsmål i filmen, både i och utanför boxningsringen, men storyn är väl inte så jätteintressant ändå. Filmen är helt ok och duger att titta på, men är mer ett sport-drama och har inte riktigt den flair som en karatefilm ska ha.

Citat:
Karate expert and journalist Mr. Chi goes to Thailand to assist a close friend, Nai Sin, in preparing his Muay Thai boxers for a battle with Japanese boxers who have arrived in Bangkok to get even for a past loss.
Citera
2025-03-09, 16:50
Medlem
Geomeisters avatar
Comes a Horseman, 1978.
https://www.imdb.com/title/tt0077360...a%2520horseman

Handlingen: Under krigets tider (gissar på andra världskriget) sker förändringar i USA. Landets markägare på vischan måste inse att det inte går att leva som förr. Vi följer sedan en kvinna som gör vad som helst för att försvara sin mark.

En western som försökte gå tillbaka till en äldre stil från gånga decennier, men med tillräckligt mer modernt för att locka yngre publik. Resultatet? Ganska lyckat.

Jane Fonda (som numera är 87 år gammal) och James Caan (The Godfather) är de största rollerna. Gillar båda i scener här och där, men ingen gav något starkt intryck som ledande roller. Bäst i filmen, för mig, var Jason Robards och speciellt Richard Farnsworth. De stjäl varje scen de är delaktiga i.

Filmen börjar simpelt, men blir bitvis mer komplex. Filmen håller inte riktigt vad den lovar utan blir stundtals litet intetsägande och når aldrig hela vägen. Det innebär dock inte att filmen är dålig. Med fina vyer, flera oväntade delar i handlingen samt lite djupare premisser än många liknande filmer landar den på 6,3 / 10 via IMDB.

Nämnt betyg sitter rätt bra. Varken en av Fonda eller Caans viktigare filmer, men ett godkänt inslag i katalogerna.
Citera
2025-03-09, 16:52
Medlem
The Outpost (2019)

https://www.imdb.com/title/tt3833480/

En liten grupp amerikanska soldater måste försvara en mycket svårförsvarad bas mot flera hundra attackerande talibaner. Amerikanerna befinner sig i ett strategiskt underläge på grund av att deras bas ligger i en sänka och talibanerna skjuter mot dem ovanifrån.

Filmen var mycket bra och är spännande redan från början. Det är en utdragen attack som talibanerna gör och det skildras i en rad spännande scener under en lång tid av filmen. Det är verkligen en händelserik och inte alls tråkig film.

Helt klart en sevärd krigsfilm som är baserad på verkliga händelser. Jag hade nog gett filmen betyget 7,0 av 10 för den var så spännande och snyggt gjord.
Citera
2025-03-09, 17:46
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Så hur ska jag göra:

1. Mig Äger Ingen (2013)
2. Gunvald (2016)
3. Tre Solar (2004)
4. Persbrandt-Maraton (!)

Hjälp mig Flashback!
Jag har ju lite av ett förakt mot nyare filmer (2010~ och framåt), så jag röstar för ett Persbrandt-maraton, om du nu finner glädje i film-maraton. Jag kan tänka mig att det är mysigt, även om jag personligen har svårt för att se flera filmer på rad. Två brukar kunna gå bra för mig, men sen behöver jag ett break.

Tre Solar tycks det inte vara många som har något positivt att säga om, men jag gillar den faktiskt på något sätt. Jag tycker den är mysig med det medeltida temat. Det är en ganska odramatisk film, men skön att vila ögonen på. Den går i ett lugnt tempo.

OnT:

Storytelling (2001)

https://www.imdb.com/title/tt0250081/

Den här filmen är uppdelad i två olika filmer/stories, som inte tycks ha något med varandra att göra. Varför de satt ihop dom i samma film förstår jag faktiskt inte alls. När första "filmen" helt plötsligt tog slut från ingenstans och den andra började, så satt jag hela tiden och väntade på att det skulle bli en återkoppling till den första, eller att de båda på något sätt skulle gå in i varandra, så att man ändå fick en röd tråd filmerna emellan.

Men nej då.

Nåja.. jag ska försöka skriva något om de båda separata filmerna som bildade denna "Storytelling". Ha i åtanke att detta ska vara en mörk komedi, bland annat.

Första delen kändes mest tröttsam.
Det tar upp ämnen som rasism, och studerande ungdomar som sitter och försöker ha en intellektuell diskussion om moral-relaterande ämnen bland annat. Och de gör det på det där sättet som typ alla 20-30 åringar gör. Ni vet, när man vill framstå som väldigt filosofisk och djup, genom att diskutera något helt meningslöst. Vi alla som är något äldre kan nog se tillbaka till oss själva och minnas den fasen, för vi alla har varit där.

Nåja... så den episoden blev mest tröttsam att bevittna. Även om de kanske försöker ta upp ämnet rasism med mera på ett något humoristiskt sätt, så är det ändå förbannat tröttsamt att ens exponera mig själv för det, därför att jag är så fruktansvärt fed up av hela temat, oavsett man gör narr av det eller ej. Roligt var det inte heller, sen tog det bara slut, men det var väl lika bra.

Andra episoden var längre, och det bjöds på mer mörk humor. Den var lite smårolig emellanåt. Här får man se John Goodman som spelar en familjefar, och man får följa ena tonårssonen som blir erbjuden att vara med i en dokumentär.

Jag känner av viss satir här, och lite smått underhållen är jag, och Goodman är ju alltid bra tycker jag. Men det är ändå inte jättebra, det här. Det känns lite för random, och jag tycker inte det är mycket till handling.

För att summera hela filmen... Det känns som att regissören mest har haft ett stort behov av att uttrycka sina åsikter, och försökt göra det på ett provocerance och humoristiskt sätt. personen kunde lika gärna skrivit en insändare känner jag. Det blir rörigt och mest massa inflikningar, förklädda personliga åsikter.

Jag har väldigt mörk humor, men det här klickade inte för mig som helhet, även om jag drog på smilbanden emellanåt.

Nej, jag rekommenderar regissören att ta hand om sina personliga problem istället för att göra halvtaskiga osammanhängande filmer med sina åsikter lite halvdolt.
Citera
2025-03-10, 16:21
Medlem
12 Strong (2018)

https://www.imdb.com/title/tt1413492/

En grupp amerikanska elitsoldater samarbetar med en afghansk krigsherre för att besegra talibanerna. Filmen är baserad på verkliga händelser och utspelar sig i början av den amerikanska krigsinsatsen i Afghanistan.

Filmen var helt okej men dock lite rörig så jag fick fokusera extra mycket för att hänga med i själva handlingen.
Det var som väntat mycket action och krigsscener som var ganska bra.

Filmen är en vanlig krigsfilm, sevärd men kanske inte något man lägger på minnet.
Den är nog värd betyget 6,5 av 10 som den fått på imdb.
Citera
2025-03-11, 00:41
Medlem
Astralhopps avatar
MAD MAX - FURY ROAD (2015 - 2 timmar) IMDb RATING 8.1 av 10.

I resterna efter en ödelagd värld strider människorna mot varandra i en kamp för överlevnad. Ensamvargen Max och kvinnan Imperator Furiosa kan inte undvika att dras in i det fullskaliga vägkrig som rasar. En lite udda film men klart sevärd om man nu gillar action och äventyr.

https://www.youtube.com/watch?v=Pjao...=PlaytimeShort
Senast redigerad av Astralhopp 2025-03-11 kl. 00:44.
Citera
2025-03-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
MAD MAX - FURY ROAD (2015 - 2 timmar) IMDb RATING 8.1 av 10.

I resterna efter en ödelagd värld strider människorna mot varandra i en kamp för överlevnad. Ensamvargen Max och kvinnan Imperator Furiosa kan inte undvika att dras in i det fullskaliga vägkrig som rasar. En lite udda film men klart sevärd om man nu gillar action och äventyr.

https://www.youtube.com/watch?v=Pjao...=PlaytimeShort

Har man lite öppet sinne är det en fantastisk rulle på många plan!

Men, jag kan förstå att somliga tycker den är supertöntig.
Riktigt filmmagi, bästa i serien, och jäkla snygg.

Ett riktigt avbrott från verkligheten. Lättsam aven om ämnet är tungt. Gillar man fantisera är den ju ett måste att se!

Filmen efter är inte heller så dum, men den där är den bästa.
Citera
2025-03-11, 13:20
Medlem
Niskalaukauss avatar
Joker: Folie ā Deux
Den har 5,2 i betyg på IMDb.
Så man går in med väldigt låga förväntningar.
Man jag tycker den är bättre än det låga betyget. Så jag kan ge den 6,5 i betyg.
För mig är det ju viktigt att jag någon i filmen jag är intresserad av eller att berättelsen fångar mig. O jag vill veta hur det går för Arthur Fleck. Ja det är ju udda att det blev en musikal men vad fan det stod jag ut med fast jag inte är mycket för musikaler.
Filmen är ju välgjord.

The Passenger
Som har ett betyg på 7,4 på IMDb
Valde den här filmen på grund av Jack Nicholsons medverkan o ett bra betyg på IMDb.
Ibland kan man börja titta på en film med helt fel inställning o det hade jag till den här filmen.
Hade jag tittat på den med annan inställning så hade den säkert fått ett bättre betyg.
Ger den 5,5 i betyg.
Jag började titta på den som om det skulle vara en vanlig thriller o det är det inte.
För mig var den väldigt svårbedömd.
Citera
2025-03-11, 20:11
Medlem
10 Cloverfield Lane (2016)

En brutta, Michelle (Mary Elizabeth Winstead), kör på en väg ute på vischan och något händer som gör att hon kraschar med bilen. Hon vaknar upp kedjad och med dropp i en bunker. Det visar sig att bunkerns ägare Howard (John Goodman) hittade henne och tog dit henne för att rädda henne efter att någon sorts attack har ägt rum - enligt honom. Han vet inte vilka som ligger bakom, utomjordingar eller annat, bara att luften utanför är kontaminerad och dödlig, och att Michelle därför måste stanna i hans bunker för sin egen säkerhet. Självfallet tror Michelle att Howard är en galning, men sedan visar det sig att han hade rätt. Eller hade han det?

1h 43m kan låta långt för den storyn, men det blir aldrig långsamt, utan tvärtom ganska spännande, i synnerhet mot slutet. Jag är inte mycket för psykologisk skräck/thrillers, men här tyckte jag att gick väl, då det också tycktes finnas ett hot därute som påverkade dem alla, samtidigt som Howard, oavsett om han hade rätt eller fel, verkade rätt knepig och samtidigt var den som hade nycklarna till bunkerns utgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in