2024-08-07, 17:45
Medlem
Bartman777s avatar
My Cousin Vinny (1992)
https://www.imdb.com/title/tt0104952/

Jag älskar den här filmen! Filmerna under sent 80-tal och tidigt 90-tal hade en säregen känsla som jag bara tycker är underbar. Bilden är så galet behaglig i de filmerna, och så även i denna.

Filmen har mycket skön humor och jag gillar Pesci väldigt mycket som skådespelare. Han gör (som vanligt) ett bra jobb i även denna film.

Vet inte vad jag mer ska tillägga, riktigt bra film helt enkelt.
Citera
2024-08-07, 18:51
Bannlyst
The Ministry of Ungentlemanly Warfare (🇬🇧/🇺🇸 Storbritannien/USA, 2024)

Regi: Guy Ritchie

En armé om fem kriminella och bångstyriga element skickas till Västafrika att sabotera ett tyskt skepp med materiel till ubåtar, samtidigt som ett par agenter i bakgrunden förbereder operationen.

🔷 I förstone förleds man tro att kvintetten på egen hand skulle kunna ta sig an hela Wehrmacht med ett arrogant brittiskt leende på läpparna, men ju längre tiden går, desto tunnare blir tråden. Torr brittisk humor och pangpang kan inte ersätta en god historia, vilket är vad som saknas här. Dock snyggt gjord.

Omdöme: 3/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=zvwDen1Wrx8
Citera
2024-08-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
My Cousin Vinny (1992)
https://www.imdb.com/title/tt0104952/

Jag älskar den här filmen! Filmerna under sent 80-tal och tidigt 90-tal hade en säregen känsla som jag bara tycker är underbar. Bilden är så galet behaglig i de filmerna, och så även i denna.

Det var en bra tid för producenter och skådisar. Mellanbudgetsliktet fanns kvar och där gjordes det mesta som var bra: de som hade budget nog att göra en välgjord film, men inte så hög budget att ingen vågade ta risker eller tänka fritt/konstnärligt.

Idag finns i princip bara lågbudget och supermaxbudget. Sådana filmer brukar bli sämre.

Fast lågbudget har en fördel beträffande konstnärlig kvalitet. Nackdelen är att alla kan göra en film med sin telefon, och sin laptop, så tekniken är lite för lätt att använda på bekostnad av tidigare nödvändig planering och budgetering av råfilmmeter.
Citera
2024-08-07, 22:57
Medlem
"Hammarskjöld."

En rent superb film om Dag Hammarskjölds försök att förhindra ett folkmord i Kongo på 1960talet och även om hans privatliv.
Citera
2024-08-08, 00:19
Bannlyst
Des Teufels Bad (🇦🇹/🇩🇪 Österrike/Tyskland, 2024)

Regi: Veronika Franz

1750-talets Österrike. Agnes gifter sig med Wolf, och hon hoppas få ett barn. Men då denna önskan inte infrias, blir hon deprimerad och beter sig allt märkligare. En dag tar hon hem ett övergivet barn, en annan tar hon råttgift för att ta sig själv av daga, men misslyckas.

I en värld genomsyrad av den kristna irrläran finner hon slutligen lösningen i att ta livet av en pojke, på det att denne kan upptas som oskyldig ängel och hon själv få syndaförlåtelse innan det världsliga straffet utmäts.

🔷 Gripande historisk skildring om psykisk ohälsa i en förvetenskaplig och förindustriell religiös tid, som inte är så avlägsen som man kan tro.

Omdöme: 4/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=PaGMdANhmrw
Citera
2024-08-08, 06:21
Medlem
Hade ett litet film-maraton. Blev sugen på några klassiska filmer, har inte sett så många filmer pre-50's.

Första var Jekyll och Mr Hyde:
Dr Jekyll and Mr Hyde är förstås baserad på novellen skriven av Robert Louis Stevenson. De flesta känner till historien om hur den "gode" Dr Jekyll uppfinner någon slags vätska som gör att han blir den "onde" Mr Hyde när han dricker den - även om inte alla läst boken, jag måste erkänna att jag ej gjort det så vet inte exakt hur filmen förhåller sig till boken.
I vilket fall så tror sig Dr Jekyll, efter en lång sökan, äntligen lyckats hitta det rätta sättet att separera den goda sidan av människan och den onda sidan i syfte att höja mänskligheten. Experimentet går fel och vätskan han dricker förvandlar honom till den grymma Mr Hyde som terroriserar sin omgivning och speciellt en glädjeflicka (som han senare i filmen dödar).
För att vara en snart hundra år gammal film så är den fint filmad och jag gillar den atmosfär man fått till, speciell scenerna när Mr Hyde är ute på "äventyr" samt scenerna där Jekyll förvandlas till Hyde. Fredric March som spelar Jekyll/Hyde och gör det framgångsrikt, Jekyll är inte den intressanta karaktären här utan det är Mr Hyde gör filmen men sina galna påhitt, även om det är en avskyvärd person så är det otroligt roligt att se allt han hittar på. Slutet är ganska förutsägbart men helt okej.
6/10.

Sedan såg jag Den osynliga mannen från 1933 vilken också var underbar. Också baserad på en novell och gör det bra. En vetenskapsman har hittat ett sätt att bli osynlig på och blir i samband med kriminellt galen, skådespelaren har verkligen en röst som passar en kriminell galning, rekommenderar denna trots att den är från 30-talet.
7/10.

Såg även nyligen Why Don't You Play in Hell? av Sion Sono - Går knappt att beskriva denna film, gillar man galna filmer så är denna bra. 7.5/10. Har fastnat i Yakuza-träsket så detta var en avstickare från de flesta filmer jag sett på sistone som är främst från 70-talet, samt några från 90-talet. Tycker dock fortfarande att självmordsklubben är Sion sonos roligaste film.

Såg även Fear and Loathing tidigt sent / tidigt en dag efter intagit diverse saker vilket förhöjde upplevelsen (antar jag), sjuka var att jag inte insåg att det var depp som spelade Raoul fören jag läste på om det, riktigt bra gjort. Vet inte vad man ska säga om denna film, tror de flesta sett den / känner till den. Två knark-dårar drar till Vegas och hittar på massa sjuka saker. Scenen när de är på cirkusen och advokaten är helt förstörd i den snurrande baren eller vad det var skrattade jag gott åt. 8/10.
Citera
2024-08-08, 15:37
Medlem
Su Murus miljoner ögon https://www.imdb.com/title/tt0061976/

är en actionkomedi närmast att betrakta som en Bondparodi, baserad på Sax Rohmers megalomana femme fatale romankaraktär Su Muru.

Det är en parafemistisk rulle i vilken den bisexuella onda sektledaren Su Muru har låtit ansluta en armé av bikinibrudar som opererar över hela världen för att mörda män på nyckelpositioner och ersätta dem med kvinnor. För med kvinnor på ledande poster blir världen mycket bättre, fredligare och kärleksfullare.

CIA-agenterna Nick West och Tommy Carter är ett par lättsinniga agenter som tar allt med en klackspark, vare sig de tar sig en drink eller blir torterade.

Nick är en synnerligen svår motståndare för Su Muru för han är den enda man som inte kan stå emot hennes armé av kvinnor, som tydligen samtliga använder sig av sexuella förförelsekonster för att sänka sina manliga fiender.

Idag hade den ståndaktiga CIA-agenten inte varit något problem för Su Muru; hon hade bara kunnat skicka en bög på honom, men på 1960-talet fanns inga bögar. Dem har homolobbyn uppfunnit och lobbat fram under senare årtionden.

Carter och West blir sängkamrater med några av medlemmarna i Su-Marus armé, invaderar sedan tillsammans med den lokala armén i Hong Kong Su Marus privata ö där hon har sitt högkvarter och där hon kokar ihop sina onda planer, och så dödar de resten av hennes underhuggarinnor.

Det är sexistiskt i vanlig gammal Bondstil, men sämre.

Den konstiga Klaus Kinski är med och spelar en dandy-president, Boong. Enligt IMDB sade filmens regissör Lindsay Shonteff i en intervju 1994 att Kinski hade många idéer till sin karaktärs ovanliga beteende. Exempelvis skulle när han pratade med en läcker kvinna skulle en onormalt lång tunga komma ut ur hans mun och försöka slicka hennes ansikte, som Jim Carreys tunga i Mask, ungefär. Men trots att det är en komedi med ibland lite bisarra skämt, var dessa idéer tydligen för bisarra för Shonteff, så de är inte med i filmen.

De kan skoja om de vill, men det här är en mans våta dröm om en värld bestående av dominatrix som ger honom den uppmärksamhet och den sexuella tillfredsställelse han vill ha.
Citera
2024-08-08, 15:51
Medlem
People places things

Rolig komedi med bra skådisar.
Lite feel good feeling genom filmen
Citera
2024-08-08, 16:48
Medlem
Bartman777s avatar
Fucking Åmål (1998)
https://www.imdb.com/title/tt0150662/

Jag har bara svaga minnen av denna film, jag vet faktiskt inte om jag sett hela förut. Jag kanske bara sett delar av den. Såg att den låg uppe på svtplay och tänkte se (om) den.

Jag har förmågan att fortfarande i vuxen ålder uppskatta gamla barnfilmer och ungdomsfilmer från när jag själv var ung. Så jag tänkte att denna kanske kunde funka för mig. Det gjorde den.

Den är helt okej som dramafilm, även om jag uppskattar ungdomsskräckfilmerna mer. Jag gillar den typiska 90-talsstilen både på kläder, frisyrer, inredning, miljö osv. Det är något jag känner igen från när jag själv var yngre. Musiken är också väldigt skön och nostalgisk med bland annat Broder Daniel och någon eurodance-låt med mera.

Mysig film!
Citera
2024-08-08, 18:17
Bannlyst
Ur mörkret (🇸🇪 Sverige, 2024)

Regi: Philip Wachtmeister da Silva

En kvinna försvinner i ett naturreservat, och parkförvaltaren Angelica drar igång ett räddningspådrag. Bland annat engagerar hon före detta pojkvännen Viktor som hundförare, och denne tar sig an uppdraget högst motvilligt. Detta för att han tidigare misslyckats med en motsvarande mission att hitta en pojke, som råkar vara den försvunna kvinnans son.

Kvinnan i sin tur visar sig ha varit inlagd på psykiatrisk klinik, medan Viktor knaprar psykosmedicin. Att han därför ser underliga saker kan ha sin naturliga förklaring. Eller så är det verkligen något onaturligt därute, när en efter en tas av daga.

🔷 Svenskt försök till skräckfilm, men usla skådisar och fattig handling gör filmen till ett tråkigt sömnpiller.

Omdöme: 2/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=rA7j1ZuGRRY
Citera
2024-08-08, 23:03
Bannlyst
Mai (🇻🇳 Vietnam, 2024)

Regi: Trấn Thành

Heta massösen Mai flyttar in i ett lägenhetskomplex, och får genast den lokale häradsbetäckaren Trùng Dươngs blickar på sig. Han försöker på alla sätt fånga hennes intresse, men hon har egentligen inget intresse för män. Men sakta väcks ändå en romans. Mai är emellertid trettiosju och har en nära nog vuxen dotter, vilket får den yngre Trùng på andra tankar.

Mai har samtidigt ett problematiskt förflutet, och hennes spelande far är skyldig ett syndikat pengar. Man hotar att skada dottern Bình Minh, varför Mai måste lägga ut. På jobbet blir Mai mobbad av avundsjuka kolleger, och i hemmet utsätts hon för grannfruarnas illvillighet och nyfikna snokande.

Men kanske kan tillvaron ändå ordna sig? Sakta byggs ett förhållande upp, men när Trùng en dag tar med Mai till den rika familjen uppdagas att modern är en av hennes klienter. Än en gång kompliceras saker och ting.

🔷 Högkvalitativt hantverk från början till slut, ett veritabelt mästerverk med det skönaste kameraarbete jag sett på länge. Oerhört vacker film.

Omdöme: 5/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=ckf4lDFyL8w
Citera
2024-08-09, 16:00
Bannlyst
Fabbricante di lacrime (🇮🇹 Italien, 2024)

Regi: Alessandro Genovesi

Nica förlorar sina föräldrar i en bilolycka och hamnar på barnhem, där tukten och utnyttjandet är vardag. Långt om länge blir hon utvald av en familj för adoption, tillsammans med den bångstyrige Rigel. De båda har ärr från sin tidigare tillvaro, och särskilt Rigel har svårt att finna sig i den nya tillvaron.

🔷 Emo-drama för trettonåringar, i långsamt tempo och med manipulativ "score" i brist på handling.

Omdöme: 2/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=Rgpl6dG1xFQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in