Filmen var
Apache
Året var
1954
https://www.imdb.com/title/tt0046719...nm_flmg_act_65
Gamle Burt Lancaster spelar den sista Apachen. Enmansarmén som vägrar ge upp.
Berättelsen har jag inga större klagomål på, men för det mesta är det svårt att ta detta på allvar. Majoriteten av scenerna är korta (för att få en större handling i en kortare film) och saknar realism, men oftast också underhållning med undantag.
I någon scen är det vinter och snö. I nästa scen är det varmt vid stranden. I någon scen ska han döda en tjej, i en annan gifta sig med samma.. Allt händer huxflux. Lancanster ska vunnit en Oscar vid tillfälle. Det märks inte i denna film. Här har han och flera andra målat på sig en färg för att se ut mer som indianer. Det är inte så farligt, men då de inte gjort mycket annat för att se autentiska ut samt att dialog är konstlad (en gång så dålig att det var roligt) har jag svårt att få vidare intresse.
Det finns en halvstor samt mindre karaktär jag gillar i filmen. Gillar även en del upplägg/idéer till scener, men det är inte tillräckligt för mer än ett mediokert betyg för denna western.
Den högljudda typiska filmmusiken dyker upp mest hela tiden. Blir jobbigt att lyssna på speciellt när den dyker upp i scener den inte passar in i alls.
Edit: En karaktär med i enstaka korta scener var lik Charles Bronson, men tänkte inte mer på det. Märkte nu att det var han! Minimalt plus för det.
Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Mitt betyg:
5 / 10