2024-05-28, 01:34
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1997
Filmen var Speed 2: Cruise Control
https://www.imdb.com/title/tt0120179..._flmg_c_37_act

Filmen Speed från 1994 är en 1990-tals klassiker. Hur är efterföljaren...?

Keanu Reeves har bytts ut mot Jason Patric. Sandra Bullock är kvar och några citat från henne binder förra filmen till denna. I övrigt är det här ett helt annan monster. Man behöver inte ha sett originalet för att hänga med här.

Jag måste ge skaparna att det inte bara är en fattigare version av första filmen utan att de dragit på växeln framåt på alla sätt förutom.. Kvaliteten. Här blandas överdrivna och svulstiga moment med dålig humor och ändlösa skumma mindre detaljer. Personer bara är på en viss plats. Personer tänker ut saker utan vidare förklaring. Logiken är både bu och bä.

Willem Dafoe är ganska underhållande som en galen B-films skurk. Det finns något underhållningsvärde i "vad som händer sen". Inte för att det som händer är särskilt bra, men som skrivet.. De har verkligen försökt toppa första filmen. Filmen i sig är ett spektakel!

Ingen film jag kan rekommendera, men som spektakel har den nog sin plats i filmhistorien. Har du sett den? Vad tyckte du?
Citera
2024-05-28, 07:03
Medlem
Atlas , rymd AI-skräp

Mother of the bride, ännu mera skräp.
Båda på Netflix.
Citera
2024-05-28, 15:02
Medlem
Bartman777s avatar
The Longest Yard (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0071771/

Filmen var helt okej, inget jag behöver se igen dock. Men alltid trevligt att se Burt Reynolds. IMDB's 7,1 kan jag inte hålla med om.
Citera
2024-05-28, 22:12
Medlem
Kedoxs avatar
Gulliver's Travels (1939)

Fleischer studios långfilm som väl få ses som deras bidrag i kriget mot Disney som strax innan hade släppt Snövit.
Svårt att se och bedöma med 2024 års ögon då animerad långfilm knappt fanns på denna tid. Kan tycka handlingen är lite tunn även om det finns viss spänning som byggs upp i någon form av creendo.

Två kungar ska iallafall låta sina barn gifta sig med varann när en jätte (Gulliver) flyter i land efter att skeppsbrott. Där börjar det kan man säga.

I stora drag skulle jag vilja säga att det mer är en uppvisning i animationsteknik och vad man kunde göra än att orka engagera sig i någon handling. Vissa sekvenser är långdragna för att visa vad animatörerna går för. Själva Gulliver ser dock gräslig ut. Troligen för att de haft en verklig person som förlaga och försökt göra någon form av animerad avbild.
Citera
2024-05-29, 21:43
Medlem
Silver Streak från 1976 Gene Wilder et al

Huvudpersonen åker från LA till Chicago - och större förväxlingar uppstår.

Hamnar i en konflikt som rör rembrant..
Senast redigerad av Bismaerkt 2024-05-29 kl. 22:17.
Citera
2024-05-30, 22:40
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Civil War (2024)
Skittråkig film. Jag är besviken.
Den har fått bra betyg överallt och har bra skådisar.
Men den var skittråkig och never to be seen again.
Citera
2024-05-31, 02:19
Medlem
Bartman777s avatar
Gun Crazy (1950)
https://www.imdb.com/title/tt0042530/

Jag gillade den här filmen.
Den har ett litet "Bonnie & Clyde-stuk" över sig, även om jag föredrar den riktiga Bonnie & Clyde-filmen från -67. Men nåja, denna är trevlig ändå där man får följa ett ungt par som är fruktansvärt bra med sina pistoler på en crime spree.

Det enda problemet jag har med denna film är att det klipps lite hastigt mellan scenerna, det känns som man plötsligt kastas in i något nytt. Filmen är ändå bara 87 minuter lång, de hade gott kunnat göra den en kvart längre och smält samman scenerna på ett bättre och snyggare sätt. Det blir lite hoppigt som det är nu.

Men som sagt, jag gillar filmen ändå.
Citera
2024-06-01, 02:09
Medlem
Året var 2024 och jag tittade på den erotiska thrillern Extramarital (1998 Yael Drusscol) med ingen mindre än Traci Lords i huvudrollen som journalisten Elizabeth.
Elizabeth hamnar jämte en kvinna vid namn Ann som hon inte känner på flygplanet till San Francisco och de två bekantar sig med varandra och kommer bra överens.
Elizabeth börjar skriva ett reportage för sin tidning om Anns otrohets-affär som Ann glatt berättar för henne om.
Någon blir mördad och Elizabeth märker att saker inte är helt vad hon tror att de är.
Inlednings-scenen som är en drömsekvens där Elizabeth drömmer vad som ser ut att vara en sex/mord-scen direkt saxad ifrån Basic Instinct(fast sämre) kändes lite corny.
I övrigt var filmen rätt ok men ja den kändes ju såklart som en dålig TV-film.
Man fick inte se särskilt mycket av Traci Lords kropp men iaf litegrann mer av Maria Diaz som spelar Ann i filmen.
Jag ger den här filmen 6.2 på en skala 1-10.

Nån mer som sett filmen?
Citera
2024-06-01, 19:18
Medlem
Geomeisters avatar
Mandela: Long Walk to Freedom, 2013.
Språk: Engelska och något Sydafrikanskt språk
https://www.imdb.com/title/tt2304771..._flmg_t_51_act

En film om Nelson Mandelas liv.

En rätt lång film där kärlekslivet, det politiska, fängelset och annat dyker upp. Trots längden visas många saker hastigt. Man förstår vad som händer, men det ges inget djup. Filmen är i övrigt påkostad. Jag antar att tidsbegränsningen ligger bakom många beslut. Mycket film som ska in för att berätta hela historien. Idris Elba fungerar bra som Nelson Mandela trots deras tydliga olikheter. Det är inte menat att vara en realistisk biografi utan en spelfilm för bredare publik.

En helt okej film. Godkänd. Flera aspekter är bra, men tycker den saknar ett visst djup (vilket det finns mer av längre in i filmen). En TV-miniserie i fem delar hade nog passat bättre. Svårt att få in ett långt liv på några timmar.
Senast redigerad av Geomeister 2024-06-01 kl. 19:43.
Citera
2024-06-02, 17:50
Medlem
Bret-Harts avatar
American yakuza 2 på DVD: Har inget med ettan att göra men den är med det sagt bättre än första filmen, en bra blandning av action och en dos humor utan att det blir fånigt, rekommenderas
Citera
2024-06-02, 22:31
Medlem
Geomeisters avatar
Robert Redford är känd för en handfull filmer. Jag skulle inte påstå att Brubaker (1980) är en av dessa. Skulle däremot påstå att den är klart sevärd och i lägret av hans filmer jag uppskattar.

Brubaker: https://www.imdb.com/title/tt0080474...m_7_q_Brubaker

En busslast med kriminella åker mot fängelset där de ska leva. Det blir snabbt tydligt att den ena är värre än den andra. Vad händer sen?

En film som blev klart bättre av att INTE läst på om den. Låt filmen berätta sig själv. I stort skulle jag säga att handlingen är uppdelad i två delar. Del ett gillade jag väldigt mycket. Andra delen var godkänd, men något seg. Möjligtvis att filmen i sig kunde varit lite kortare också.

Kul med Morgan Freeman i mindre roll flera år innan han blev ett större namn.

IMDB säger 7,1 / 10. Jag repeterar... Klart sevärd!
Citera
2024-06-02, 22:49
Medlem
The Resurrected (1991 Dan O'Bannon).
Såg den här filmen igår Lördag ihop med en vän. Vi pratade rätt mycket under filmen och förstörde den kanske lite så men den var bra.
Den handlar om en person spelad av Chris Sarandon (Fright Night, Child's Play mm) som experimenterar med magi och att återuppväcka döda.
Filmen är baserad på en bok av HP Lovecraft.
Jag ger filmen 7.2 på en skala 1-10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in