2023-12-24, 22:23
Medlem
Requiem for a Dream

Riktigt vidrig film och droghelvetet men även om människors besatthet av vikt och att få sina 10 min i rampljuset.

Sen syns det många gånger att den inte har åldrats speciellt bra men inget som stör direkt ändå.
Citera
2023-12-25, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det är en bögig brittisk bögfilm. Vissa gillar sådant. Påstås vara en uppdelning mellan amerikansk judisk humor och brittisk humor. Jag gillar helt klart den amerikanska humorn framför idiotisk humor som går ut på svårmod och alkoholmissbruk.

Det är väl lite mer drama än komedi, men ett roligt drama för somliga av oss.

Lite hysteriskt, men med en del ganska djupt filosofiska händelseförlopp, kan jag kanske pretentiöst hävda.

En mycket orginell, ganska djup och kul film.

Att den är minnesvärd känns som en form av värdestämpel. Tror jag. Jag gillar den skarpt. ~7,5/10

Sen gillar ju alla olika, men en film jag tar med mig som någon form av läxa.
Citera
2023-12-25, 13:58
Medlem
Smala Sussie (2003) i regi av Ulf Malmros.
Utflyttad storebror återvänder till sågverketort i Värmland för att ta reda på vad som hänt med hans försvunna lillasyster. Absurd på nästan samma nivå som Kopps men mer regionalt bunden med t ex att lokala droghandlaren åker till Oslo för att köpa från grossist.
Inte en film för alla som de flesta ner extrema komedier är men mycket scener med en tjugo år yngre Tuvo Novotny är trevligt på juldagseftermiddagen.

7 av 10 bruna Volvo.
Citera
2023-12-25, 14:33
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Home Alone (1990)
https://www.imdb.com/title/tt0099785/

Frpn imdb: "An eight-year-old troublemaker, mistakenly left home alone, must defend his home against a pair of burglars on Christmas Eve."

Detta är en av mina favoritfilmer, alla kategorier. Musiken är fantastisk, känslan likaså. Det här är hög mysnivå, perfekt att se i juletid.

Såg den i går också. Kyrkokören var bra och tillförde mycket. Den sak jag störde mig mest på var mammans samtal med polisen. Så här svårt kan det inte vara att kommunicera.
Filmen var nog bättre när jag såg den första gången på 90-talet men den duger ännu. Det är en städad och snuskfri film.
Citera
2023-12-25, 17:50
Medlem
The Boy in the Striped Pajamas (2008)

Huvudpersonen här är en 8-årig pojke som är son till en SS-officer, som blir befordrad till att bli en "viktigare" sorts "soldat", nämligen kommendant för ett koncentrationsläger. Familjen flyttar således från Berlin till en onämnd ort någonstans på landet.

Sedd mestadels ur pojkens perspektiv, som tror att lägret är en bondgård, och på en av sina utforskande utflykter beger han sig dit och träffar en jämnårig pojke som befinner sig på andra sidan taggtråden.

Goda skådespelarprestationer av de vuxna i synnerhet, som David Thewlis, Vera Farmiga och David Hayman.

James Horner kunde inte låta bli att inkludera sin signaturtrudilutt, och ett parti hade han kopierat från sitt soundtrack till A Beautiful Mind, men det fungerade ändå.

Sorglig egentligen från början till slut, och en snyftare av stora mått.
Citera
2023-12-25, 22:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Miracle on 34 th street (1947). Det hände i New York

Äldre man får jobb som jultomte på ett varuhus, han hävdar att han är den riktiga jultomten.

En av det riktigt klassiska julfilmerna, som jag av någon anledning inte sett tidigare.
Kul att äntligen ha sett, men jag hade väntat mig mer.
3+/5

IMDB 7,9 = 4,06/5
53699 röster
Citera
2023-12-25, 22:15
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2023
Filmen var Napoleon
https://www.imdb.com/title/tt1328784...m_1_q_Napoleon

Filmen är gjord av Ridley Scott, huvudrollen är Joaquin Phoenix och budgeten antar jag var stor. På grund av detta ville jag ge filmen en ärlig chans trots att jag sett/hört en del kritik.

Halvvägs in i filmen ville en av personerna i mitt sällskap lämna biografen. Jag kunde förstå honom, men ville ge filmen en ärlig chans så vi stannade.

Filmen hoppar mellan tid och rum MÅNGA gånger. Det varvas mellan olika krig samt stunder mellan Napoleon och hans fru. Den är onödigt sexuell (varken sexigt eller sensuellt) och vissa råa scener var bara märkliga.

Det finns enstaka stunder då Joaquin Phoenix får till lite humor eller något mer genuint, men det var alldeles för sällan. De flesta övriga roller var mestadels anonyma. Mängder av karaktärer som bara kommer och går. Svårt att bry sig om någon personlighet eller helheten.

Har du full koll på Napoleon historiskt kanske filmen är snäppet bättre för dig, men som jag förstått det är filmen inte speciellt historiskt korrekt heller.. Så du lär störas av det istället.

Vad är bra? Du kanske skrattar till någon gång och filmen ser pampig ut (det fanns potential). Det är allt. Det här är en film som visar väldigt mycket, men säger nästan ingenting.

Min rekommendation? Se inte denna på bio. Är du intresserad ändå? Vänta på något gratis alternativ.
Citera
2023-12-25, 23:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hanna (2011)

Tonårsflicka utbildas till mördarmaskin, nu ska hon leta upp sin mors mördare.

Totalt obegriplig modern film.

1/5

IMDB 6,7 =3,53/5
205456 röster
Citera
2023-12-26, 14:08
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2023
Filmen var Napoleon
https://www.imdb.com/title/tt1328784...m_1_q_Napoleon

Filmen är gjord av Ridley Scott, huvudrollen är Joaquin Phoenix och budgeten antar jag var stor. På grund av detta ville jag ge filmen en ärlig chans trots att jag sett/hört en del kritik.

Halvvägs in i filmen ville en av personerna i mitt sällskap lämna biografen. Jag kunde förstå honom, men ville ge filmen en ärlig chans så vi stannade.

Filmen hoppar mellan tid och rum MÅNGA gånger. Det varvas mellan olika krig samt stunder mellan Napoleon och hans fru. Den är onödigt sexuell (varken sexigt eller sensuellt) och vissa råa scener var bara märkliga.

Det finns enstaka stunder då Joaquin Phoenix får till lite humor eller något mer genuint, men det var alldeles för sällan. De flesta övriga roller var mestadels anonyma. Mängder av karaktärer som bara kommer och går. Svårt att bry sig om någon personlighet eller helheten.

Har du full koll på Napoleon historiskt kanske filmen är snäppet bättre för dig, men som jag förstått det är filmen inte speciellt historiskt korrekt heller.. Så du lär störas av det istället.

Vad är bra? Du kanske skrattar till någon gång och filmen ser pampig ut (det fanns potential). Det är allt. Det här är en film som visar väldigt mycket, men säger nästan ingenting.

Min rekommendation? Se inte denna på bio. Är du intresserad ändå? Vänta på något gratis alternativ.

Varför går folk och ser denna skit på bio? Det räcker ju med att kolla på Angryjoes recension...

Lägg pengarna på bra biofilm som Godzilla Minus one!
Citera
2023-12-26, 16:04
Medlem
friendpilleds avatar
Sniper: The White Raven (2022)

En fysiklärare i Donbas tar värvning efter att kriget bryter ut i östra Ukraina i syfte att försvara sitt land och hämnas sin döda fru.

Jag gillade denna! Den var väldigt vackert filmad, och kan varmt rekommendera denna om man gillar krigsfilmer och/eller hämndhistorier.
Citera
2023-12-26, 21:06
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1994
Filmen var The Paper
https://www.imdb.com/title/tt0110771..._flmg_t_58_act

En incident sker och sedan följer man en nyhetstidning samt dess personal i centrala New York.

Det här var en stressad historia! Trots stressen är den trots det ganska bra. Dialogen flyger förbi mellan en stor mängd olika karaktärer. Jag gillade Robert Duvall bäst och i princip alla får till något kul. Jason Alexander (George i Seinfeld) kunde de dock gjort något vettigare av.

En film som får komedi och mer seriöst att gå ihop. Skulle inte rekommendera den till människor som ogillar snabbt tempo i film, men väl sevärd för andra. En av de bättre filmerna jag sett på ett tag.

IMDB slänger till med 6,7 / 10. Jag säger inte emot!
Citera
2023-12-26, 21:55
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1994
Filmen var The Paper
https://www.imdb.com/title/tt0110771..._flmg_t_58_act

En incident sker och sedan följer man en nyhetstidning samt dess personal i centrala New York.

Det här var en stressad historia! Trots stressen är den trots det ganska bra. Dialogen flyger förbi mellan en stor mängd olika karaktärer. Jag gillade Robert Duvall bäst och i princip alla får till något kul. Jason Alexander (George i Seinfeld) kunde de dock gjort något vettigare av.

En film som får komedi och mer seriöst att gå ihop. Skulle inte rekommendera den till människor som ogillar snabbt tempo i film, men väl sevärd för andra. En av de bättre filmerna jag sett på ett tag.

IMDB slänger till med 6,7 / 10. Jag säger inte emot!

Den ska jag se sen. Tror jag sett den men minns tyvärr inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in