Året var
2023
Filmen var
Napoleon
https://www.imdb.com/title/tt1328784...m_1_q_Napoleon
Filmen är gjord av Ridley Scott, huvudrollen är Joaquin Phoenix och budgeten antar jag var stor. På grund av detta ville jag ge filmen en ärlig chans trots att jag sett/hört en del kritik.
Halvvägs in i filmen ville en av personerna i mitt sällskap lämna biografen. Jag kunde förstå honom, men ville ge filmen en ärlig chans så vi stannade.
Filmen hoppar mellan tid och rum MÅNGA gånger. Det varvas mellan olika krig samt stunder mellan Napoleon och hans fru. Den är onödigt sexuell (varken sexigt eller sensuellt) och vissa råa scener var bara märkliga.
Det finns enstaka stunder då Joaquin Phoenix får till lite humor eller något mer genuint, men det var alldeles för sällan. De flesta övriga roller var mestadels anonyma. Mängder av karaktärer som bara kommer och går. Svårt att bry sig om någon personlighet eller helheten.
Har du full koll på Napoleon historiskt kanske filmen är snäppet bättre för dig, men som jag förstått det är filmen inte speciellt historiskt korrekt heller.. Så du lär störas av det istället.
Vad är bra? Du kanske skrattar till någon gång och filmen ser pampig ut (det fanns potential). Det är allt. Det här är en film som visar väldigt mycket, men säger nästan ingenting.
Min rekommendation?
Se inte denna på bio. Är du intresserad ändå? Vänta på något gratis alternativ.