2023-05-22, 17:25
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2008
TV-filmen var Irene Huss: Eldsdansen
Avsnitt/film nummer 5 av 6 i första säsongen.
https://www.imdb.com/title/tt1043458/?ref_=ttep_ep5

Hisingen i Göteborg drabbas av flera bränder. Polisen anar en pyroman. Under undersökningen dyker det upp annat som försvårar och förvirrar.

Jag tyckte första filmen (enda som släpptes på bio) var sevärd. Samtliga filmer jag sett efteråt har haft en lägre standard i denna säsong. De kända ansiktena har små roller. Hur de hittar och godkänner vissa andra roller i denna film förbryllar. Ibland blir det så uselt att det blir kul.

Till filmens försvar försöker de åtminstone bygga ihop en mer komplex handling samt tar med livet hemma hos polisen, men det sistnämnda bidrar inte med mycket.

En högst medioker film som sätter märkliga fokus på fel saker. Nåja. Fick åtminstone ut ett gott skratt av allt.
Citera
2023-05-23, 14:50
Medlem
Messerschmittzzs avatar
The Portable Door 2023.

Vad ska man göra som nyanställd på en mer än lovligt knepig firma där ledningen ber en att på alla tänkbara sätt försöka hitta en portabel dörr i byggnaden som nyligen försvunnit och där den som stänger denna dörr samtidigt får tillgång till alla platser på Jorden på ett ögonblick. Ganska roande och mycket humor som när den nyanställde Paul Carpenter upptäcker att han delar arbetsrum med en baby drake eller att källarpersonalen består av ett gäng goblins osv. 6/10.
https://www.imdb.com/title/tt11820950/
Citera
2023-05-23, 14:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Everything Everywhere All at Once
Betyg: 4 butplugs av 10 möjliga

Jag förstår inte hur denna film har lyckats kamma ihop sju oscars men gissar på att det helt enkelt beror på att 2022 var ett skitår när det gäller filmer för någon superfilm var det absolut inte.
Filmen är knepig, sjuk, udda men den har absolut sina små humortoppar även om de är rätt få med tanke på att filmen är nästan två och en halvtimme lång. Den hade utan problem kunnat minskas ner till under två timmar då slutet bara är knepigt och långdraget. Någon i teamet kan här också ha delat ut en massa fultjack till alla medverkande så de iallafall gillade den.

Kan vara så att man måste se hela filmen en gång till bara för att verkligen förstå dess storhet men vet inte om jag skulle orka med det.

https://www.imdb.com/title/tt6710474/
Citera
2023-05-23, 15:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Har nu sett den sista filmen i boxen "Clint Eastwood - The Spaghetti Western Collection", vilket är "The Good, The Bad And The Ugly".
Jag tyckte inte den var något märkvärdigt, men den var inte klappkass som den första filmen "A Fistful of Dollars".

Har hört så mycket snack om dessa filmer, men jag tycker inte det var något märkvärdigt alls.
Trist.

Har själv lyckats plåga mig genom de två första i serien och håller med dig helt och hållet, hur har dessa filmer blivit höjda till skyarna? Ska försöka genomlida den sista också men vet inte om jag klarar det, kanske om jag tar sats.
Citera
2023-05-23, 21:17
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Dredd 2012.

Karl Urban i huvudrollen som polisen, advokaten, domaren och avrättaren Judge Dredd. Brutalvåldsam action på ett klart bättre sätt än i den mer mjukare versionen med Sylvester Stallone när megabyggnaden Peach Trees Blocket i Mega City One styrt av knarkdrottningen Lena Headey / Ma-Ma stänger ned hela 200 våningsbyggnaden i ett försök att utplåna Judge Dredd och hans kollega Olivia Thirlby / Anderson. 7/10.
https://www.imdb.com/title/tt1343727/
Citera
2023-05-24, 01:00
Medlem
Sameshs avatar
Midsommar 2019

https://www.imdb.com/title/tt8772262/

Oj vad jag blev besviken på denna film!, man har hört så mycket gott om Ari Aster och visst är Hereditary en bra och väldigt otäck film. Men jag tyckte inte att Midsommar var otäck en endaste gång, dåliga effekter och filmen kändes bara väldigt "B" och som en billig kopia av The Wicker Man. Precis som med The Ritual så blev man också besviken över att ytterligare en "svensk" skräckfilm som utspelar sig i Sverige men som egentligen har spelats in i Ungern och Rumänien, tråkigt att det inte finns finansiering för att spela in dessa filmer där de utspelar sig.

Överlag en film som man blev besviken över, betyg 4/10
Citera
2023-05-24, 10:24
Medlem
Chrinolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Midsommar 2019

https://www.imdb.com/title/tt8772262/

Oj vad jag blev besviken på denna film!, man har hört så mycket gott om Ari Aster och visst är Hereditary en bra och väldigt otäck film. Men jag tyckte inte att Midsommar var otäck en endaste gång, dåliga effekter och filmen kändes bara väldigt "B" och som en billig kopia av The Wicker Man. Precis som med The Ritual så blev man också besviken över att ytterligare en "svensk" skräckfilm som utspelar sig i Sverige men som egentligen har spelats in i Ungern och Rumänien, tråkigt att det inte finns finansiering för att spela in dessa filmer där de utspelar sig.

Överlag en film som man blev besviken över, betyg 4/10

Håller med dig, växte man upp med Exorcisten, så är det svårt att toppa skrämseln.
Citera
2023-05-24, 14:13
The meaning of life från 1983
https://imdb.com/title/tt0085959/?ref_=hm_rvi_tt_i_2

En sketchbaserad Monty Pyton-film indelad i kapitel där grabbarna försöker hitta meningen med livet eller nån mening med livet.

Filmen är för jävla äcklig. Jag har personligen svårt för humor som går ut på att man sprätter upp någons mage och snor hans lever. Det enda i filmen som jag gillar är två sångnummer. Den om den helige spermien samt den sista stora avslutnings-showsången. Detaljen med dålig laxmousse är också roligt.

En icke tänkvärd och sällan rolig film.

Blandade även ihop Eric Idle med Gene Wilder (som inte är med i filmen). Tyckte Eric påminde så mycket om Gene, fastän jag vet att de är två olika skådespelare. Lite samma fenom som när någon säger ett namn eller ord fel och då kommer jag ibland inte på det korrekta ordet.

2/5
Citera
2023-05-24, 20:09
Sonic the hedgehog från 2020

Sonic är till skillnad från min bild av honom i de gamla tv-spelen rätt patetisk. Han är ledsen för att han är ensam och han verkar inte så självsäker. Han blir vän med sheriffen av Green Hills spelad av en trött James Marsden. Varför sheriffen har en mörkhyad flickvän när inga andra i filmen är av den etniciteten är konstigt. Varför inte göra sheriffen till en svart karaktär istället? Men det är väl lite för riskabelt i könsförvirrade Hollywood. De enda bra i filmen har ytterst små roller. Sheriffens kvinnas systers barn är charmig och ger Sonic hans ikoniska röda skor. Och Tok-Carl är kul med sina utspel om den blå jävulen.

Resten av filmen är skit och det är riktigt illa När det mest inspirerande i filmen är öppningen med Sonicringarna runt Paramount-loggan.

Två bra ordvitsar i filmen dock. U..seless och fungae (fun guy).

1/5

Kan uppföljaren vara bättre?
Citera
2023-05-25, 13:22
Medlem
Gyxens avatar
Guy Ritchie's The Covenant Två timmar av film och mer än 90 minuter av klyschor och tråkigt. Den här filmen var bara bra i ca 30 minuter efter vilket den blev förutsägbar och inte ett dugg intressant.

Om Jakes karaktärs gäng nu var så professionella och använde en drönare när de tidigare åkte till ett Talibanställe så borde de ha gjort detsamma när de åkte till den gamla gruvan. Men icke sade nicke. Inget välplanerat besök denna gång och så gick det som det gick.

Man förundras också över att den danska sådisens afghanska karaktär släpar omkring på Jakes karaktär när det hade varit bättre att gömma sig i en håla så att de kunde käka och dricka nog för att senare ta sig vidare tillsammans när de blivit utvilade och läkta nog.

Det är konstigt att Guy Ritchie aldrig lyckas göra en någorlunda bra film efter hans Lock, Stock and two Barrells.

3/10
Citera
2023-05-25, 23:53
Medlem
Igni-ferroques avatar
Argentina 1985.

En sorts rättegångsdrama där den demokratiska staten efter militärjuntans avgång nu går till rättegång mot juntans ledare.

En i mina ögon sevärd, men tidvis hemsk film.

Gillade över lag skådespelarnas insatser, kunde kanske ha kortat ned filmen litet.

4/5
Citera
2023-05-26, 15:03
Old school från 2003

Ett kompisgäng i 30-årsåldern flyttar in i ett hus som blir en del av campus varför de bestämmer sig för att starta en förening. Filmen är inte direkt Deltagänget eller American Pie för handlingen är ointressant och karaktärerna har svag personkemi.

1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in