2023-07-30, 19:58
Medlem
KingHisss avatar
Häxorna på Eastwick. Tycker Nicholson briljerar som vanligt. Även Häxorna gör bra roller. 5/5
Citera
2023-07-30, 23:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pier 23 (1951)

Båtuthyrare får i uppdrag att fiska upp en rymlig från Alcatrazfängelset.

Väldigt rörig deckare, där båtuthyrararen OBrien blir hotad eller nerbankad ett stort antal gånger under 58 minuter.
Det här blir bakläxa, 2-/5

IMDB 5,6 = 3,04/5
116 röster
Citera
2023-07-31, 15:53
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1942
Filmen var Bambi
https://www.imdb.com/title/tt0034492...5_nm_3_q_Bambi

Disneys klassiska film Bambi. En ny prins föds och så får vi följa honom via livet och naturens gång.

Sådär om jag ska vara ärlig. Givetvis riktad åt en annan publik än mig, men jag blev aldrig särskilt engagerad i filmen. Visst finns det charm (speciellt i starten) och alltid lite intressant hur den tecknade stilen såg ut en gång för länge sedan.

Filmens metod att fylla ut mycket med musik och låta vissa delar lämnas till ens egna fantasi fungerade inte så bra för mig här. Blev inte berörd och filmens repetitiva natur var förutsägbar.

Ingen av Disneys filmer man borde se som barn i mina ögon. Jag satt uttråkad stora delar av filmen trots att den endast är någon timme lång. Bättre som tidsdokument än film.
Citera
2023-07-31, 22:05
Medlem
Nobody (2021)

Bob Odenkirk ses här som en familjefar i suburban America, som lever i ett kärleks- och sexlöst förhållande med sin fru, och det ter sig som en tragisk komedi där livets inrutade rutiner med upp på morgonen, missa sopbilen ("You missed the trash" från frun varje gång) sitta på jobbet och titta på siffror på en skärm, komma hem och sova med kuddar som delar upp dubbelsängen i två halvor på repeat, och tristessen är total.

Men sedan händer det givetvis något, och Hutch, som han heter, börjar hitta tillbaka till sitt forna och riktiga jag. Jag kom först att tänka på Kevin Bacon i Death Sentence, men det här visade sig vara något annat; inte en förvandling, utan en återgång.

Resten av filmen då? Överdriven men, men ganska underhållande. Påminde ibland om John Wick, förutom den realistiska detaljen att huvudpersonen faktiskt får stryk, även han.
Citera
2023-08-01, 00:54
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2007
Filmen var Eastern Promises
Språk: Delvis på ryska
https://www.imdb.com/title/tt0765443..._flmg_t_18_act

En film om ryska maffian i London.

Den här filmen gillade jag skarpt. Regissören David Cronenberg och skådespelaren Viggo Mortensen samarbetar igen efter den mer kända, tror jag, A History of Violence ifrån 2005. Manuset känns välskrivet på ett sätt jag sällan ser. Som tittare är man ofta ett litet steg bakom vad som händer så klichéer är det få av. Händelseförloppet berättar sig självt utan att vara förutsägbart eller överdrivet.

I stort en film om maffia, men även med dramatiska delar och actiondelar. En snygg balans utan att bli för mycket/för lite av något. Skådespelarna gör genomgående bra prestationer. Olika typer av roller som öppnar upp för olika händelser. Filmen har lagom med dialog. Inte för mycket så det blir rörigt och inte för lite så det känns som en B-film. Ryskan är snyggt inlagd.

Tuta och kör på denna tycker jag. Kan vara en av de bästa filmerna jag kommer se i år. Uppe i 95 filmer nu och en del fler lär det bli. Denna är klart bättre än många i min värld.
Citera
2023-08-01, 01:11
Medlem
Jenny9s avatar
Jag vill rekommendera en (holländsk/belgisk) film från 1997 som heter "Karakter"

Med den helt fantastiska Jan Decleir i en av huvudrollerna.

I ärlighetens namn så var det inte den senaste filmen jag såg, faktiskt var det flera år sen jag såg den senast. Men den gjorde starkt intryck och den påverkade mig. Jag kommer ihåg stora delar av den än.

Det är en mörk berättelse om relationen mellan en far och en son. Fadern är som en mörk skugga över sonen, man påminns lite av "Processen" (Frans Kafka). Fadern när ett enormt självhat och driver till slut sonen till gränsen. Modern är bitter och nedbruten. Starka och vackra scener.

Vill inte avslöja för mycket.

Se den eller läs boken!
Senast redigerad av Jenny9 2023-08-01 kl. 01:55.
Citera
2023-08-01, 01:19
Medlem
Jenny9s avatar
Vill också rekommendera "Bullhead" (Rundskop). En belgisk film från 2011, med den enormt duktiga Matthias Schoenaerts i huvudrollen.

Likadant med denna, längesen jag såg den, men den gjorde ett kvarvarande intryck.

Den skildrar användningen av tillväxthormon både i boskap och människa. Den är svettig och nervig och aktuellare än nånsin. En slags kriminalhistoria med mörka undertoner av destruktiv manlig energi. Något i den stilen. Borde se om den. Klart sevärd iallafall.
Citera
2023-08-01, 01:30
Medlem
Jenny9s avatar
Vill också rekommendera en rysk film från 2003 som heter "Återkomsten" (The return, Vozvrashcheniye)

Återigen en mörk film om relationen mellan en far och hans två söner. (Längesen jag såg den)

Pojkarna bor med sin mamma och mormor som det ser ut ganska isolerat ute på landsbygden. Otroligt vacker. En dag dyker pappan plötsligt upp efter att ha varit borta nästan hela pojkarnas liv. Det blir konstigt och stelt. Pappan ger sig iväg med pojkarna på utflykt. Det blir så småningom destruktivt och osunt dem emellan.

Vill inte avslöja för mycket, men har för mig att pojken som spelar den äldsta sonen dog i verkligheten på liknande sätt som i filmen. Den infon påverkar inte så mycket, fantastiskt skådespel. Vill minnas att den är filmad i ett slags svart-vitt- svalt blått ljus.
Citera
2023-08-01, 01:51
Medlem
Jenny9s avatar
Vill vidare rekommendera en rysk film från 2005 som heter The 9th Company, 9 rota.

Handlar om ett kompani unga ryska killar som tränar och blir så småningom skickade till Afghanistan. Filmen bygger alltså på Sovjet-Afghan kriget 1979 (om jag inte minns fel).

Naket, rått och brutalt.

Jag har sett massor med amerikanska krigsfilmer och man lär sig deras bildspråk efter en tid. Filmer som The thin red line och Apocalypse now avviker dock.

9 onde kompaniet är en frisk fläkt om man vill ha svajande sovjetiska flaggor istället för amerikanska Ergo ett annat bildspråk.

(Hade amerikanarna varit smarta hade de inte skickat dit "rådgivare" och överöst mujaheddinerna med vapen och sen bara stuckit så fort ryssarna var borta). Finns mycket obehagliga filmer på hur tillfångatagna ryska soldater blir torterade av afghanerna.

Rekommenderar 9 onde kompaniet.
Senast redigerad av Jenny9 2023-08-01 kl. 01:58.
Citera
2023-08-01, 01:58
Medlem
Två olika Annabelle filmer som gick på TVn här i dagarna. Inte särskilt sevärda. Gillade väl återkomsten (tror jag att den hette) hyfsat ändå men inte något jag rekommenderar.
Citera
2023-08-01, 02:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Half Broken Things

Herregud, vilken bra film. Krypande utan att försöka.

Se den!

Var hittar man den?
Citera
2023-08-01, 02:09
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Var hittar man den?

På Cmore Play.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera