"White Nights" - (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0090319/
Mikhail Baryshnikov, Gregory Hines, Helen Mirren, Isabella Rossellini, m.fl.
---
Rysk balletdansare som "hoppat av" till Väst/USA hamnar pga ett tekniskt missöde (flygplan tvingas nödlanda) tillbaka igen i moder Ryssland, mot sin vilja (såklart), var han omedelbart fångas upp av KGB och blir placerad i husarrest hemma hos en familj med direkt Motsatta livserfarenheter.
Dvs en amerikansk, steppdansare, som "hoppat av" till Öst, till Sovjetunionen, eftersom han - som svart amerikan - ledsnat på att bli behandlad som en tredje klassens medborgare.
Så, plötsligt möts dessa båda landsflyktingar, båda med sina egna personliga motiv och livserfarenheter, och tvingas lära känna varandra.
Under tiden spanar KGB på dem, i synnerhet på balettdansaren - som de inte vill ska försöka fly landet igen.
Filmen handlar om just detta, hur de hamnade i den situationen och hur de ska försöka ta sig ur den igen - var och en på sitt eget sätt.
---
I övrigt är filmen till viss del faktiskt inspelad i Sovjetunionen, av ett finsk kamerateam som filmade i lönndom medans de åkte kors och tvärs över St Petersburgs gator och torg.
Om de lyckades fånga något alldeles särskilt märkvärdigt vet jag inte om jag vill hålla med om, men vad vet väl jag om hur gatulivet i mitten av 80-talet egentligen kunde se ut i den ryska svinottan, när knappast några alls andra var ute och körde eller promenerade.
Angående just 80-talet så finns det emellertid en annan sak som kan vara värd att nämna.
Dvs 80-talet var ju fortfarande en tid då sådant som "Specialeffekter" osv fortfarande kunde göras "live," och utan några digitala hjälpmedel.
Det ger sådant som tex "hisnande stuntscener" en alldeles särskild känsla och trovärdighet.
Jag är säker på att de vidtog mått och steg för att skydda de stackars stuntmännen från onödig skada, men det är inget man som publik lägger märke till.
I denna filmen har vi bla en sådan scen, som utan tvekan hade slagit praktiskt taget ALLT som gjorts på det området inom nutida film.
Så om man gillar välgjorda stunts, som verkligen får publiken att svettas och sitta där med andan i halsgropen så är detta filmen att se.
Nej, det är ingen "Actionfilm," inte på något sätt.
Men det betyder inte att det inte kan finnas utrymme för lite spänning.
---
Annars var filmen väl inget i överkant.
Det kanske som att filmskaparen fokuserat lite för mycket på de där FÅ effekterna, istället för att försöka bygga upp karaktärerna och deras gemensamma utveckling där tillsammans.
För det är knappt någon karaktärsutveckling alls, överhuvudtaget.
De bara gör så som vi, publiken, förväntar oss att de ska göra.
Men vi får egentligen aldrig förstå varför. Knappt ens hur - bortsett från det uppenbara som visades.
Men inget alls om förberedelser eller så ...
Det var synd tycker jag, för filmen hade verkligen behövt lite mer "schwung" än vad den hade.
Och, för att vara en film med så mycket "dans" i själva bakgrundshistorien, så blev det inte så mycket av just den varan.
Särskilt inte något som kunde visa på dynamik mellan de båda olika dansstilarna steppdans och ballet.
Men det blev aldrig något fördjupande där inte.
---
Det var väl en helt ok film.
Det hade definitivt kunnat vara bättre.
Den hade kunnat vara sämre också, såklart.
Men den var en mittimellanfilm ...
Bortsett från själva Stuntscenen då alltså, som sagt.
Betyg:
3 av 5