2023-02-18, 23:15
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Ant-Man and The Wasp : Quantumania. Ant Man gör ett ofrivilligt besök i quantum världen och naturligtvis bryter det mesta som kan det ihop på en och samma gång när den beryktade världförstöraren "Kang The Conqueror" redan befinner sig där efter att ha blivit förvisad dit för att ha förstört allt för många universum dimensioner där han nu ser en möjlighet att komma ifrån denna quantum värld i och med att Ant Man dyker upp. Ganska kul att det jätte svävande ansiktet "Modok" också dök upp i denna film lika heltokig som vanligt. En anti hjälte jag inte sett sedan serietidningarnas dagar. Bill Murray gjorde också en roll i filmen som "Lord Krylar" även om det inhoppet var av det kortare slaget. Tummen upp för egen del med science fiction så det räcker och blir över. 8/10 https://www.imdb.com/title/tt10954600/
Citera
2023-02-19, 05:14
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2000
Filmen var Pollack
https://www.imdb.com/title/tt0183659..._flmg_t_52_act

En film baserad på vuxna livet av konstnären Jackson Pollock. Han var aktiv under mitten av 1900-talet.

Skådespelaren Ed Harris fick en bok av sin far under 1980-talet om Jackson Pollack med rekommendationen "gör en film om honom". Efter många år regisserade Ed Harris filmen, var en av producenterna och huvudrollen.

Då filmen handlar om en konstnär verkar det som att de ville göra filmen mer konstnärlig i sig. Ljus, färger, platser och allt det där känns unikt för nästan varje scen. Något som kan intressera filmskapare. Det är välgjort även om det kanske inte är något varje tittare tänker på.

I övrigt hade jag svårt för denna film. Skådespeleriet är inte dåligt (Bäst var Marcia Gay Harden) men likt filmen "The Hoax" (2006) känns det mest som filmen står och stampar. Huvudpersonen står och målar, har utbrott, beter sig bara märkligt eller är full. För mig är underhållningsvärdet minimalt i det. Antingen så känns det som jag sett det förut eller så ger det mig bara inget. Målet är väl att berätta något nära sanningen framför tillfällig underhållning, men oavsett bra saker med filmen så var det en seg upplevelse.

Betyget på IMDB är bra och för att vara en regidebut gjorde nog Ed Harris många rätt, men det här kräver sin publik. Jag skulle spontant inte rekommendera denna generellt. Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2023-02-19, 09:17
Medlem
Ambelains avatar
"White Nights" - (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0090319/

Mikhail Baryshnikov, Gregory Hines, Helen Mirren, Isabella Rossellini, m.fl.

---

Rysk balletdansare som "hoppat av" till Väst/USA hamnar pga ett tekniskt missöde (flygplan tvingas nödlanda) tillbaka igen i moder Ryssland, mot sin vilja (såklart), var han omedelbart fångas upp av KGB och blir placerad i husarrest hemma hos en familj med direkt Motsatta livserfarenheter.
Dvs en amerikansk, steppdansare, som "hoppat av" till Öst, till Sovjetunionen, eftersom han - som svart amerikan - ledsnat på att bli behandlad som en tredje klassens medborgare.

Så, plötsligt möts dessa båda landsflyktingar, båda med sina egna personliga motiv och livserfarenheter, och tvingas lära känna varandra.
Under tiden spanar KGB på dem, i synnerhet på balettdansaren - som de inte vill ska försöka fly landet igen.

Filmen handlar om just detta, hur de hamnade i den situationen och hur de ska försöka ta sig ur den igen - var och en på sitt eget sätt.

---

I övrigt är filmen till viss del faktiskt inspelad i Sovjetunionen, av ett finsk kamerateam som filmade i lönndom medans de åkte kors och tvärs över St Petersburgs gator och torg.
Om de lyckades fånga något alldeles särskilt märkvärdigt vet jag inte om jag vill hålla med om, men vad vet väl jag om hur gatulivet i mitten av 80-talet egentligen kunde se ut i den ryska svinottan, när knappast några alls andra var ute och körde eller promenerade.

Angående just 80-talet så finns det emellertid en annan sak som kan vara värd att nämna.
Dvs 80-talet var ju fortfarande en tid då sådant som "Specialeffekter" osv fortfarande kunde göras "live," och utan några digitala hjälpmedel.
Det ger sådant som tex "hisnande stuntscener" en alldeles särskild känsla och trovärdighet.
Jag är säker på att de vidtog mått och steg för att skydda de stackars stuntmännen från onödig skada, men det är inget man som publik lägger märke till.

I denna filmen har vi bla en sådan scen, som utan tvekan hade slagit praktiskt taget ALLT som gjorts på det området inom nutida film.
Så om man gillar välgjorda stunts, som verkligen får publiken att svettas och sitta där med andan i halsgropen så är detta filmen att se.
Nej, det är ingen "Actionfilm," inte på något sätt.
Men det betyder inte att det inte kan finnas utrymme för lite spänning.

---

Annars var filmen väl inget i överkant.
Det kanske som att filmskaparen fokuserat lite för mycket på de där FÅ effekterna, istället för att försöka bygga upp karaktärerna och deras gemensamma utveckling där tillsammans.
För det är knappt någon karaktärsutveckling alls, överhuvudtaget.
De bara gör så som vi, publiken, förväntar oss att de ska göra.

Men vi får egentligen aldrig förstå varför. Knappt ens hur - bortsett från det uppenbara som visades.
Men inget alls om förberedelser eller så ...

Det var synd tycker jag, för filmen hade verkligen behövt lite mer "schwung" än vad den hade.

Och, för att vara en film med så mycket "dans" i själva bakgrundshistorien, så blev det inte så mycket av just den varan.
Särskilt inte något som kunde visa på dynamik mellan de båda olika dansstilarna steppdans och ballet.
Men det blev aldrig något fördjupande där inte.

---

Det var väl en helt ok film.
Det hade definitivt kunnat vara bättre.
Den hade kunnat vara sämre också, såklart.
Men den var en mittimellanfilm ...

Bortsett från själva Stuntscenen då alltså, som sagt.

Betyg:

3 av 5
Citera
2023-02-19, 09:19
Medlem
M3gan

7/10

Tycker den spårade ut, M3gan var alldeles för stark för att vara en robot.
Citera
2023-02-19, 21:40
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Mutant En s.k. skräckfilm från 1984 som jag hittade på YouTube. Det första dödsfallet i filmen och slagsmålet inne på baren ungefär 10 minuter in avslöjar vilket slags kvalitet man kan förvänta sig. Det är tydligt att denna film förmodligen gick direkt till videobutikerna istället för att först visas på bio.

Kanske den gjordes som en skräckkomedi. Om det inte var meningen att den skulle locka till skratt så misslyckades den i detta.
Senast redigerad av Bish0pTh3Pimp 2023-02-19 kl. 21:44.
Citera
2023-02-19, 23:27
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Infinity Pool.
Hur urbota korkad kan en film handling bli. Alexander Skarsgård i rollen som den semestrande James Foster på en större ö vid namn La Tolqa där myndigheterna gör kopior av alla som begår grova brott som t ex mord och sedan avrättas för detta brott mot en riklig betalning. Sävlig och trög handling med bitvis flummiga sex inslag som bara var allmänt tröttande satte den sista spiken i denna filmen för egen del. 4/10 https://www.imdb.com/title/tt10365998/
Senast redigerad av Messerschmittzz 2023-02-19 kl. 23:29.
Citera
2023-02-19, 23:33
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1978
All aboard? The Midnight Express: https://www.imdb.com/title/tt0077928...flmg_t_168_act

En kille ska försöka smuggla något ur Turkiet till USA. Vad händer sen?

Vill som vanligt inte ge ut några spoilers. Speciellt inte gällande en film jag genuint gillar. Den här filmen kanske inte är för alla (vilken film är det?), men rekommenderas varmt. Av de 27 filmer jag sett än så länge i år är denna nog denna som givit mig mest.

Lägg till bonusmaterialet (Blu-Ray) där Oliver Stone och en handfull andra pratar om filmen och omkring filmen decennier senare. I dagens värld sägs ofta saker som "det där skulle aldrig kunna gjorts idag" eller att man måste anpassa en film för att nå större publik. Man borde eller borde inte ha med vissa scener av olika anledningar. Detta diskuteras bland annat gällande denna film. Mycket intressant att lyssna på. Bland de bättre bonusmaterial jag sett.

Har du missat denna? Läs inte på så mycket utan ge den en chans. Tummen upp från mig!
Citera
2023-02-20, 01:13
Medlem
The Jonestown Haunting
Riktigt värdelös film, faktiskt! Den är ungefär 80 minuter lång men den känns som tre timmar. Det som hände i Jonestown skulle kunna bli en jävligt bra film och jag hoppas att någon gör en bra film av det också. Detta är bara ett hafsverk!
Citera
2023-02-20, 06:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Crazy rich asians (2018)

Rachel lever ett gott liv i New York, träffar Nick som vill gifta sig med henne, och dom åker för att träffa hans släkt i Singapore.

Ja, det var ungefär vad som hände.
Man frågar sig vad var den filmen bra för ?
Den innehöll ingenting annat än en lååång transportsträcka till ingenting.
1+/5

IMDB 6,9 =3,62/5
176740 röster
Citera
2023-02-20, 12:09
Medlem
Bunkern (1981) med Anthony Hopkins som Hitler. Tror aldrig jag sett den tidigare. Utspelar sig under de sista dagarna i bunkern. Albert Speer är huvudfiguren som har återkommande samtal med Hitler och trotsar beslutet att bomba Tyskland. Hitler menar ju att det Tyska folket har svikit honom och ska dö med honom. Man får även möta Goebbels, Himmler och Göring. Lysande skådespelarinsatser av alla. Inte minst Hopkins. När den där svettiga hårtofsen flyger omrking under vredesutbrotten känner man sig övertygad att det är Hitler. Han lyckas få en att ömma för denna person. Speers brutala ärlighet gör att Hitler respekterar honom trots allt. Lika mycket som man känner föraktet mot Goebbels trots dennes orubbliga plikttrogenhet. Fantastisk film.
Citera
2023-02-20, 12:49
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Bunkern (1981) med Anthony Hopkins som Hitler. Tror aldrig jag sett den tidigare. Utspelar sig under de sista dagarna i bunkern. Albert Speer är huvudfiguren som har återkommande samtal med Hitler och trotsar beslutet att bomba Tyskland. Hitler menar ju att det Tyska folket har svikit honom och ska dö med honom. Man får även möta Goebbels, Himmler och Göring. Lysande skådespelarinsatser av alla. Inte minst Hopkins. När den där svettiga hårtofsen flyger omrking under vredesutbrotten känner man sig övertygad att det är Hitler. Han lyckas få en att ömma för denna person. Speers brutala ärlighet gör att Hitler respekterar honom trots allt. Lika mycket som man känner föraktet mot Goebbels trots dennes orubbliga plikttrogenhet. Fantastisk film.

Det finns ju ett flertal aktörer som gestaltat Hitler på film. Man borde göra en tråd om alla filmer med Hitler-gestaltningar. En del är stereotypa och en del är mer verklighetstrogna. Böcker av folk som var med den sista tiden i bunkern i Berlin har givetvis ett avgörande värde också.

Hitlers sekreterare Traudl Junge och hans telefonist Rochus Misch skrev båda böcker om den sísta tiden i bunkern. Båda dessa var bland de som allra sist lämnade bunkern. Misch tyckte den tyska filmen Undergången (2004) var för överdriven.
Citera
2023-02-20, 20:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag såg precis färdigt ”Mao’s last dancer”.
Alltid lika bra och rörande när jag ser den.

https://youtu.be/BMaI83hdPJA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in